De nye studerende kan lide det nye navn

De nye studerende kan lide det nye navn
Hvert år gennemfører IVA en undersøgelse, der tager pulsen på de nye studerende. Hvem er de, hvad motiverede dem til at søge ind og hvor fandt de informationer om uddannelsen. De tiltrækkes af både bredden i uddannelsen og studiemiljøet, og så har det nye navn haft en afgørende betydning på det store optag i 2011.

Hvorfor søgte du ind?
Mange af de studerende svarede, at fagene lød spændende, og for de fleste var det også attraktivt, at uddannelsen gav dem en bred vifte af jobmuligheder. Andre (mere specifikke) grunde til at søge ind var blandt andet studiemiljøet, institutionens størrelse samt muligheden for at kombinere med fag på KU. Udvalgte studerende sagde:

  • "Jeg ville gerne være i et miljø og blandt mennesker, som forhåbentlig interesserer sig for bøger, film, kultur og kunst."

  • "Bacheloren her på IVA kombinerer det jeg har og vil arbejde videre med som hovedsageligt er inden for kultur, medier og kommunikation. Derudover virkede det som et godt studiemiljø, og muligheden for selv at tilrettelægge sin uddannelse var utrolig tiltalende."

  • "Jeg besluttede en dag at gå en tur gennem biblioteket. Jeg bor ikke i byen, så det var meget længe siden, jeg sidst havde været der. Da jeg gik igennem biblioteket, blev jeg inspireret af stemningen der. Der emmede af kreativitet, energi, koncentration og venlig stemning. Det fik jeg lyst til at være en del af. Så det var bare med at få søgt." 

Hvad overraskede dig?
Det næste spørgsmål gik på, hvad der havde overrasket de studerende ved studiet. Mange svarede det gode sociale liv og studiemiljø, sammenholdet på de forskellige hold, friheden i undervisningen og uddannelsens bredde. Alt i alt var de fleste positivt overraskede: 

  • "Et imponerende studieliv på tværs af klasser og tværklasser, uhindret af at vi består af aldersmæssige brede skel."

  • "Det har været en positiv oplevelse med det gode studiemiljø, der er på IVA. Og så er det positivt, at der er mange andre muligheder inden for faget end Folkebiblioteket."

  • "Den måde både lærere og (de fleste) medstuderende er seriøse og gode til det, der skal laves. Blev glædeligt overrasket over, at det ikke bare var ligesom folkeskolen med pjæk og dårlige lærere. Denne skole har styr på det hele."

Hvem talte du med?
Det tredje, de studerende blev bedt om at svare på, var, hvem de havde talt med, inden de søgte ind, og hvor de havde fundet informationer om uddannelsen. Størstedelen havde enten talt med familie eller venner og bekendte. Det gjaldt omkring 70 % af de adspurgte, mens ca. 21 % havde konfereret med bibliotekarer eller studievejledere. Kun 7 personer havde ikke talt med nogen, svarende til 5 %.

Selve informationen om uddannelsen havde de studerende også hentet fra mange forskellige steder. De to mest populære informationskilder var IVAs egen hjemmeside, som 36 % havde anvendt, og Uddannelses-guiden, som 34 % havde anvendt. Andre anvendte kilder inkluderede informationsmøder såsom Åbent Hus (11 %), uddannelsesmesser (5 %) samt IVAs onlinemagasin (5 %).

Som en sidste ting blev de studerende spurgt, om de mente, at IVAs hjemmeside indeholdt nødvendig information, hvortil 96 % svarede ja.

Havde navnet betydning?
Endelig svarede de studerende på, hvorvidt navneskiftet fra Danmarks Biblioteksskole til Det Informationsvidenskabelige Akademi havde haft indflydelse på deres beslutning om at søge ind. 58 % svarede, at navnet i høj grad havde haft en effekt, hvilket de uddybede i deres besvarelser:

  • "Ville aldrig have kigget nærmere på studiet, hvis ikke navnet var blevet ændret. Det favner bredere, fremstår mere interessant og aktuelt."
     
  • "Det betyder noget for mig set i forhold til, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kunne drømme om at føre den uddannelse til at blive bibliotekar. Der vil jeg gerne søge at bruge mulighederne i en anden retning. Så for mig gjorde det en stor forskel på, om jeg trykkede videre ind på uddannelsen i sin tid."
     
  • "Det er ikke så meget navnet, men mere det at gå på en akademisk orienteret uddannelse med en metodisk tilgang og et mere tværfagligt og internationalt sigte, som navnet vist skulle repræsentere."

  • "Jeg synes, det nye navn har givet IVA et mere moderne image. Og jeg er sikker på, der er mange flere, der vil overveje uddannelsen nu, for man kommer ikke med det samme til at tænke 'bibliotekar', når man hører uddannelsens navn. Jeg anede for eksempel ikke, at man kunne læse andet end til bibliotekar, da IVA stadig hed Danmarks Biblioteksskole."


Af Helle Saabye