Summer School i Stuttgart

Summer School i Stuttgart
I slutningen af september var studerende fra IVA på internationalt studieophold på Medieuniversitetet i Stuttgart. Emnet var kreativ formidling og brugerinvolvering i digitale og fysiske rum – med Stuttgart som legeplads.

IVA og Medieuniversitetet
Det begyndte med en mail til Lennart Björneborn fra Jette Hyldegård i november sidste år. I oktober havde IVA nemlig haft besøg af international koordinator Katrin Sauermann og professor Ingeborg Simon fra Medieuniversitetet i Stuttgart.

"De fortalte os om sommerskolen, og vi drøftede forskellige muligheder for samarbejde," fortæller Jette Hyldegaard. "Placeringen af sommerskolen sidst i september udgjorde en mindre udfordring i forhold til vores semestre, der på det tidspunkt er godt i gang. Men med de muligheder, vi har på kandidatuddannelsen, blev sommerskolen i stedet en positiv anledning til at lave et anderledes udbud, et frimodul, for vores internationale kandidatstuderende. Foruden at styrke det internationale samarbejde har deltagelsen i sommerskolen også konkret givet både studerende og undervisere nogle gode erfaringer og oplevelser med afholdelse og deltagelse i sommerskoler," mener Jette Hyldegaard.

En sommerskole med succes
Det var den 4. internationale sommerskole, der blev afholdt på Medieuniversitetet i Stuttgart. I år fandt sommerskolen sted i den sidste uge af september og indeholdt fire forskellige workshops:

  • Structuring the Web
  • Policies for Digital Preservation: the SHAMAN Framework
  • Libraries as Enabling Spaces for Creative Practices
  • Evidence Based Library and Information Practice (EBLIP)

Kreative formidlingsrum overalt
Lektor Lennart Björneborn havde planlagt workshop nr. 3 om biblioteker som mulighedsrum for kreative brugeraktiviteter. De studerende fik blandt andet til opgave selv at vælge et fysisk sted i Stuttgart, hvor de kunne omsætte de teoretiske input på workshoppen i praksis. "Så workshoppen i sig selv blev til et 'enabling space' for kreative aktiviteter," som Lennart Björneborn udtrykker det. "En præmis for denne opgave var, at det valgte fysiske sted kunne fungere som et formidlingsrum, hvor brugerne skulle involveres i formidlingen, og at de studerende skulle tænke digitale funktioner ind i de valgte fysiske rum. Det kom der utroligt spændende og kreative forslag ud af," fortæller Lennart Björneborn.

De fire grupper valgte henholdsvis et supermarked, et metrotog, en jernbanestation og et bibliotek til deres gruppeopgaver, som de fik to eftermiddage til at lave - med fremlæggelser og fælles diskussioner den sidste dag.

Supermarkedsgruppen havde mange forslag, lige fra at kunderne kunne udveksle madopskrifter med hinanden, gå på dating eller trille rundt med den intelligente indkøbsvogn, der kan fortælle dig, at hvis du har lagt lasagneplader i vognen, så skal du også huske oksekød og tomater og samtidig få opskriften. Måske nævner indkøbsvognen også, at du kan lave fiske- eller grøntsagslasagne, for det er der andre kunder med dit mix af varer, der lige har gjort.

En anden gruppe havde kigget på, hvordan passagererne i metroen på nye måder kan komme i kontakt med hinanden og udveksle tips til kulturelle oplevelser: Hvad er godt at se i byen lige nu, og hvor får man det bedste øl under den lokale ølfestival? Der var også forslag om, at de lokale rejsende kunne formidle viden om anderledes oplevelser end dem, der lige står i turistguiden til turister, der kører med metroen.

En tredje gruppe havde kastet sig lige ud i en lokalpolitisk højspændt konflikt om, hvorvidt en park var nødt til at vige pladsen for en ny underjordisk hovedbanegård. De studerende pegede på den kreative brugerinvolvering i den formidling, som de lokale græsrødder havde sat i værk for at forsvare parken frem for den officielle kommunikation fra jernbaneselskabet, der forsvarede anlægget af den nye banegård. Jernbaneselskabet var nemlig ikke særligt gode til at inddrage brugerne eller til at holde formidlingen up-to-date. "Det var lidt en balancegang," fortæller Lennart Björneborn, og rektor for universitetet syntes, da han bagefter hørte om det, at det var et lidt vovet projekt. Men fremlæggelsen af opgaven blev jo rigtig god, og det stod der respekt om.

Hverdagens kreativitet
Lennart Björneborn lægger ikke skjul på, at han blev meget begejstret over de studerendes kreativitet.

"De studerende kom med kreative forslag til hvordan hverdagsmennesker kan indgå i, hvad der kunne kaldes 'hverdagens kreativitetsfødekæder' via formidlingsrum, der har tilpas mange brugspotentialer, så folk selv får lyst til at dele ting, skabe værdi og finde ting på anderledes kreative måder som for eksempel via serendipitet. Det handler om at give brugerne tilpas mange brugspotentialer men også arbejde designmæssigt med, hvordan man så synliggør alle disse forskellige handlemuligheder, uden at brugerne drukner i dem. Den måde, man designer formidlingsrum på har konsekvenser for, hvordan man kan agere i disse rum. Al design har brugsmæssige konsekvenser. Derfor er det vigtigt, at brugerne tilegner sig bedre kompetencer ('participatory literacies') til at være aktive deltagere, der kan gøre kreativ brug af brugspotentialer i forskellige formidlingsrum, og at man samtidig nedbryder de barrierer, der måtte være for aktiv brugerdeltagelse."

Socialt var det særdeles vellykket at sende de studerende rundt i byen, og her kom de lokale studerende til at spille en afgørende rolle, så hele gruppen blev rystet sammen både fagligt og socialt. Og så var det jo også dejligt at komme ud af undervisningslokalet, når vejret nu bød på sensommer og 28 grader!

Speed-dating med litteraturen
På IVA har der været arbejdet med frimoduler i mange år. Tanken bag de frie moduler er, at de skal knytte sig til forskningen på IVA på en mere eksperimenterende måde, for eksempel i relation til forskningstemaer, der ikke er fuldt udfoldet endnu, og hvor sigtet kunne være at afprøve en praktisk problemstilling. De frie moduler er en slags videnskabelige værksteder, og det var den udfordring lektor Lennart Björneborn valgte at tage op, da han gik i gang med at planlægge frimodulet og den dertilhørende workshop på sommerskolen, hvor halvdelen af modulets timer skulle lægges i Stuttgart. De første tre uger af semestret skulle de studerende bruge ?? på IVA i København til at være medskabere af indholdet på sommerskolen, bl.a. med at læse tekster og bedømme dem som led i udarbejdelse af en 'reading list' til sommerskolen. "Det var nærmest en slags speed-dating med litteraturen, hvor de studerende på 3 uger fik indblik i hele undervisningsgrundlaget," forklarer Lennart Björneborn.

"Det er for øvrigt noget af det mest spændende, jeg har været med til som underviser, og jeg vil helt klart gerne være med til at arrangere noget lignende i København. Hvem ved, måske en International Autumn School på IVA et kommende år," siger Lennart Björneborn afsluttende.

Gruppearbejdet populært
Patricia Herterich fra Tyskland var blandt de studerende, der havde valgt at tage med til Stuttgart. Her fortæller hun lidt om hvorfor.

Why did you sign up for this Summer School?
The first thing was, that it was part of the free module and I chose the two free modules because I already did some kind of "knowledge management" in Germany and wanted to learn something new. Furthermore, I thought workshops are usually a good thing as you can learn a lot from them and I was curious about Stuttgart and how studies look like there as I have to admit that I didn't know a lot about the other German Library Schools before.

What did you like the most about it?
The group work was great. We had great ideas and great discussions and it was really fun. It's great to see how much you can achieve within two days or actually only a few hours.

What was the most interesting thing about the project you made in the supermarket?
For me, the most interesting thing was that you could be so creative about a simple thing like grocery shopping that you do almost every day. Creativity wasn't linked to everyday life for me before and it was really interesting to see that we were walking through the supermarket and had good ideas at almost every corner about how you could improve things.


Af Bodil Christensen

Stuttgart 1
Stuttgart 3
Stuttgart 4

Læs mere

Se sommerskolens hjemmeside eller følg holdet og se fotos på Facebook.

Fakta om sommerskolen

Underviserne kom fra Australien, Tyskland, Holland, Sverige og Danmark. På Lennarts 3-dages workshop var der i alt 28 deltagere fordelt på 17 internationale studerende fra IVA, 10 fra medieuniversitetet i Stuttgart og 1 deltager fra et schweizisk bibliotek. De studerende fra IVA havde modtaget støtte til rejsen fra IVAs studierejsekonto.

Foruden at styrke det internationale samarbejde har deltagelsen i sommerskolen også konkret givet både studerende og undervisere nogle gode erfaringer og oplevelser med afholdelse og deltagelse i sommerskoler.

Uddannelseschef Jette Hyldegaard