Lars Sonnergaard, kandidatstuderende på IVA, har i de seneste måneder arbejdet med formidling af børnebogsillustrationer i forbindelse med en udstilling i Field’s.
Field's i København huser i efteråret BIBIANA Copenhagen, en
udstilling af illustrationer og fortællinger bestående af unikke
værker fra Børnebogsillustrations-biennalen i Bratislava.
BIBIANA Copenhagen åbnede den 2. september og afsluttes den 6.
november. Udstillingen med den officielle titel "Forunderlige
fortællinger fra hele verden" består af børnebogsillustrationer,
som er udlånt af BIBIANA - House of Art for Children i Bratislava,
der hvert andet år uddeler de fineste internationale priser inden
for børnebogsillustrationer. Det er første gang, illustrationerne
vises uden for Slovakiet.
Udover de mange illustrationer, har udstillingen desuden budt på en
lang række sjove aktiviteter for børn og voksne, hvor man blandt
andet kunne rappe med beat-boxeren Chapper, tage på jordomrejse med
en vaskeægte eventyrer, komme til et gruopvækkende møde med
monsterjægeren Jacob, og få tips til at tegne uhyggelige udyr og
bæster af dæmontegneren Erik.
Kandidatstuderende på IVA, Lars Sonnergaard, har deltaget i eventen
som en del af udviklingsteamet. Han håber, ligesom resten af teamet
bag BIBIANA Copenhagen, at udstillingen kan blive en
tilbagevendende kulturel begivenhed.
Hvad har dine arbejdsopgaver været i forbindelse med
arrangementet?
Jeg blev bedt om at være "kritisk mødedeltager" ved et
planlægningsmøde for BIBIANA Copenhagen den 18. maj i år og fik
efterfølgende tilbud om at deltage som ekstern konsulent. I starten
havde jeg sagt nej, men tilbuddet var for slagkraftigt.
Fra at etablere BIBIANA Copenhagens Verdensbibliotek
og udvikle arrangementer og events i udstillingen blev mine
arbejdsopgaver mangeartede og blækspruttelignende. Jeg fik min
gamle makker fra BSc'en, Casper Overgaard, med til at lave sitet,
og på sidelinjen var jeg med til at omformulere tekst og
gennemdiskutere taksonomien. Jeg blev sendt til Bratislava for dels
at networke og dels at undersøge den oprindelige BIBIANAs
opbygning. Det er her, den største del af biblioteket stammer fra.
I Slovakiet skulle jeg også hjemtage papirprøver og foreløbige
prints af værkerne.
Derudover var jeg som en flue på væggen med til at
bidrage med idéer til selve udstillingens set-up og har i hvert
fald på et enkelt punkt været med til at ændre arkitekternes syn på
udstillingen. Oprindeligt skulle min rolle have været udspillet et
par uger inden åbningen den 2. september, men jeg arbejder stadig
med, for og på opgaverne i BIBIANA.
Hvad har været det sjoveste ved at deltage?
Det sjoveste har nok været at arbejde sammen med så
gennemført professionelle mennesker, som havde og har så meget
vilje og lyst til at gennemføre noget, der minder om livslange
drømme. Samtidig har teamet været en broget flok, der alle vidste,
at der var ét forsøg, og at der ikke fandtes én eneste facitliste.
Dette gav, udover en enorm åben- og nygerrighed, også en kolossal
glæde ved at deltage. Det viste sig ret hurtigt, at jeg rent
faktisk kunne anvende et par af mine tillærte IVA-færdigheder i
helt konkrete samarbejdssituationer. Og jeg tog ikke altid
fejl.
Med hensyn til biblioteket var den første idé, at man
kunne etablere en mindre butik i samarbejde med en boghandel, men
det var der ikke gehør for i den eksisterende boghandel i Field's.
De fleste danske forlag, vi kontaktede, var helt utroligt
hjælpsomme og kunne med det samme se, at der var en helt konkret
mulighed for at gøre opmærksom på netop deres bøger. Et enkelt
stort forlag ønskede dog ikke at deltage.
Som udsending fik jeg mulighed for at opleve den
seriøsitet, der opereres med, når talen falder på børnekultur.
BIBIANA-bygningen i Bratislava er en blanding af høj/finkulturel
udstilling, en legeplads og skiftende udstillinger om Slovakiets
helte - i juli var det ishockey-helte. På en afstikker til Wien fik
jeg oplevet det helt fantastiske ZOOM Kindermuseum, hvor der udover
et overvældende liv - og larm! - også fandtes tre forskellige
ugentlige børneaviser, som beskrev de forskellige aktiviteter for
børn i Wien og omegn.
Det er da også meget sjovt, i mangel af andet ord, at
det samarbejde, jeg har været en del af mellem BIBIANA i Bratislava
og BIBIANA i København, nu er nået op på regeringsniveau i
Slovakiet. Og nok mere interessant end sjovt at det ikke er
tilfældet i Danmark.
Hvad har været den største udfordring?
Jeg modtog udfordringen med åben pande og var smerteligt
bevidst om de enorme fiskale udfordringer, der er ved slige
projekter. Visse, meget storsindede, fonde og samarbejdspartnere
var dog yderst samarbejdsvillige og kunne se potentialet i
udstillingen. Men selve dét at flå en ting ud fra den originale
kontekst til en helt fjerde - fra et selvstændigt kunstværk til en
billedbog til en anderledes udstillingsform til et stormagasin -
har nok været den største udfordring, forstået på den måde at
værkerne i sig selv får nyt liv og optræder på en særegen måde, som
kan være meget udfordrende. Værkerne er i sagens natur fra hele
verden, og der er heller ikke hér en facitliste, som siger:
"Værsågod, dette er en børneillustration!" Værkerne er helt sine
egne og burde kunne tale for sig selv, men kulturforskellene er
massive. Hvor de nord- og centraleuropæiske illustrationer i en del
eksempler tydeligvis henter inspirationen fra katte, 'søde dyr'
eller tidlige flamske mestre som Bosch og Brueghel, er
traditionerne i resten af verden så væsensforskellig, at ordet
'udfordring' giver mening.
På lidt længere sigt er mine største udfordringer
dem, jeg kommer til at stille mig selv i mine kommende opgaver på
IVA, hvor jeg benytter BIBIANA som case. Men den største udfordring
bliver, om vi kan få BIBIANA til at fungere som en biennale i
Danmark, og om vi kan bevise, at børnebogsillustrationer er så
vægtige, at de fortjener en helt egen plads. Mindst hvert andet
år.
Af Helle Saabye