Til debatmøde med IVAs aftagerpanel

Til debatmøde med IVAs aftagerpanel
Mandag den 24. oktober var IVAs aftagerpanel indbudt til debatmøde med medarbejdere og studerende. Der blev talt ud af boksen, og de studerende blev opfordret til at tænke på karrieren, længe før de bliver færdige med studiet.

Åbningen af IVA
Rektor Per Hasle bød velkommen og takkede aftagerpanelet for deres store arbejde. Dernæst satte han fokus på forholdet mellem information, navneskiftet, åbningen af IVA og arbejdsmarkedet. Per Hasle understregede, at IVA arbejder med kultur og kulturformidling i et informationsperspektiv og med information og informationsformidling i et kulturperspektiv.

"Angående kultur er vores tilgang præget af, at det ikke primært er finkultur, vi er optaget af. Eller måske rettere, det er ikke primært æstetik og fortolkning, vi fokuserer på, men på brugere og formidling - en sociologisk præget tilgang."

"Navneskiftet reflekterer, at IVA igennem mere end et tiår har udviklet sig fra den oprindelige professionsskole til en videnskabeligt defineret institution og uddannelse. Selv om den sidste dimittendundersøgelse viser, at ca. halvdelen af IVAs kandidater finder ansættelser i det private erhvervsliv og offentlige institutioner uden for biblioteksområdet, så er sammenhængen til sektoren stadig klar," mente Per Hasle.

"Biblioteksvæsenet har behov for, at der er én institution i Danmark, hvor relevant forskning og uddannelse er koncentreret. Vi har den klare målsætning fortsat at være dén institution og fortsat at udvikle nye væsentlige bidrag - også til Danmarks biblioteker."

Dernæst orienterede rektor om, at IVA de sidste to år har udbygget sit samarbejde med universitetsomverdenen, særligt Københavns Universitet i form af studenterudveksling, fælles forskerseminarer og forskningsprojekter. På det internationale område gælder det især samarbejdspartnere i Berlin samt alle partnerne inden for iSchools.

Professor Per Hasle sluttede sit indlæg af med at præcisere, at IVA uddanner informationsspecialister, som har en ganske særlig forståelse for vidensorganisering ud fra kontekst og kultur. Samt kulturformidlere, som har et udpræget brugerperspektiv og informationsteknologisk og informationsvidenskabelig forståelse. Og sidst men ikke mindst informationskompetence.

"Det kan så tones og profileres på forskellige måder. Derfor har vi brug for feedback fra omverdenen på, hvad der fungerer godt, hvad der kan blive bedre - og elementer, som vi måske ikke har haft øje for, eller som måske simpelthen er nye og betinget af den stadige udvikling. Og det en central rolle for aftagerpanelet."

Nye jobveje og cocreation
Formanden for aftagerpanelet Elsebeth Tank og leder af Malmö Stadsbibliotek vil gerne have mange flere jobansøgninger. "Kig ud, og opdag, at der også er en verden på den anden side af Øresund," lød det indledende råd fra Elsebeth Tank.

Elsebeth Tank arbejder strategisk med nye måder at anskue biblioteket på: sektorens paradigmeskift. "Vi er på en ekspeditionsrejse for at finde ud af, hvad bibliotekerne kan og skal, hvad der kan lade sig gøre og hvad folk vil være med til." Elsebeth Tank talte om kompetenceudvikling for bibliotekets personale som et helt centralt element i forhold til de nye relationer, som skal skabes med brugerne. "Vi er i fuld gang med at skabe en ny fortælling om, hvad bibliotekerne og hele sektoren er i færd med," præciserede Elsebeth Tank, "og det er I jo også her på IVA. Der ligger så meget magi i ordene, for de er med til enten at lukke op eller sætte grænser. Man skal kunne sætte ord på, hvad man har, og hvor man er på vej hen."

"Det har været utroligt spændende og udfordrende at finde ind i jeres miljø. Vi er blevet præsenteret for jeres strategier, kompetenceprofiler og meget mere, og efter min mening er i kendetegnet ved en meget høj grad af kompleksitet, som for alt i verden ikke må reduceres. Mit bedste bud på, hvordan man kan gå i dialog med jer, hedder co-creation. I aftagerpanelet repræsenterer vi mange forskellige aspekter, og min oplevelse er, at det er gennem samtalerne med jer, at vi i fællesskab genererer ny viden. Indtil videre har vi arbejdet med internationalisering samt kulturformidlingens nye veje, og det næste emne bliver efter al sandsynlighed dannelsesbegrebet. Jeg vil i øvrigt understrege, at jeg er meget imponeret over det, jeg ser. I er i gang med noget, der både er nødvendigt og vigtigt - og som har meget høj kvalitet. Jeg er også glad for, at I holder fast ved både informationsvidenskab og kulturformidling, der må ses som to sider af samme sag og på sigt måske skabe noget helt nyt."

Formanden for forbundet af informationsspecialister og kulturformidlere Pernille Drost vil i aftagerpanelet især arbejde for mere fokus på de studerendes evne til at fortælle, hvilke kompetencer, de kan tilbyde deres kommende arbejdsgivere. Der skal tænkes ud af boksen, og de studerende skal undlade at stille sig op i den allerlængste arbejdsløshedskø til folke- og forskningsbibliotekerne.

Et informationsvidenskabeligt økosystem venter på jer
Claus Kaasgaard lagde hovedvægten på de mange muligheder, som teknologiudviklingen giver kandidaterne fra IVA. "Men det er ikke nok, at I får specifikke kompetencer i at bruge Google. Hvorfor tænker I ikke i højere grad på, hvordan I kan være med til at udvikle Google? Teknologiudvikling handler ikke kun om at kode," understregede Klaus Kaasgaard. "Det handler om et helt økosystem lige fra at skabe indhold til at indeksere og præsentere. Den biblioteksvidenskabelige praksis rammer lige ned i dét, der er essentielt for den teknologiske udvikling og det moderne arbejdsmarked."

"Men de personlige relationer er lige så vigtige," mente Klaus Kaasgaard. "Jeres drive og motivation skal skinne igennem. I må også lære at leve med konkurrence, profitmaksimering og et arbejdsmarked, der bliver mere og mere globalt. Entreprenør-genet er lige så vigtigt og lysten til at skabe og være kreativ. I har forudsætningerne for at lave en 'ud-af-skabet-Google' eller en 'ud-af-skabet-Facebook'."

Aftagerpanelets wildcard
"Hvis jeres fremtid indebærer, at I skal være minimum 38 år på arbejdsmarkedet, tror I så ikke, at det vil være et helvede, hvis I skal beskæftige jer med det samme hele tiden?" Peter Hanke opfordrede de studerende til at afprøve flere evner og talenter hos dem selv og lede efter de længsler, instinkter og drifter, der skal til. "Jeres muligheder er meget større, end I umiddelbart forestiller jer, og I har fat i noget af det allermest centrale, der findes i samfundsudviklingen lige nu." Peter Hanke beskrev sig selv som aftagerpanelets wildcard. Han har et udgangspunkt som dirigent, har beskæftiget sig en del med at kritisere kulturinstitutioner og har valgt at være den person i aftagerpanelet, der sender spørgsmål af sted som små pile, som han ikke nødvendigvis vil tage ansvaret for efterfølgende! Aftagerpanelet er til for at give institutionen en gang kogevask.

Hvordan skal fremtidens kandidat fra IVA se ud?
Medlemmerne af aftagerpanelet var blevet bedt om at tegne et billede af, hvilke kvalifikationer der bliver de mest centrale på arbejdsmarkedet, når man kommer ud som kandidat fra IVA.

"I skal først og fremmest blive ved med at være nysgerrige," mente Pernille Drost. "I har grundpakken med jer her fra IVA, men måske I også skal søge inspiration fra andre forskningsinstitutioner. Tag måske et år til udlandet, og sørg under alle omstændigheder for tidligt i jeres arbejdsliv at tage ansvar for egen læring og videreuddannelse. Start dér, hvor der er en ledig plads, også selv om det måske ikke er drømmejobbet, og så søg videre. I kan sagtens lære at blive professionelt nysgerrige. Og der er behov for alle typer på en arbejdsplads, der skal bare ikke være for mange godsvogne! Men husk for alt i verden at sætte jer ind i branchens terminologi, inden I går til jobsamtale. I kommer ud på et arbejdsmarked, hvor teknologien sætter rammerne. Man har ikke råd til at ansætte en medarbejder, der for eksempel ikke kan håndtere det tekniske ved at lave en lydoptagelse, så det må I se at få lært. Tendensen går i retning af det, der bliver flere AC'ere og færre teknikere."

"Men tænk også over, at I kan tage erfaringer fra studiejobs med tilbage til undervisningssituationen og være med til at skabe fornyelse."

Elsebeth Tank fortalte, at hun især ansætter nye medarbejdere til udviklingsprojekter, og de skal være i besiddelse af en særlig energi og passion. I stillingsopslagene lægges der vægt på de personlige kvalifikationer. "De akademiske kvalifikationer er en forudsætning for, at man kan blive ved med at udvikle sig i et højt tempo. I skal også være i stand til at kommunikere jeres engagement. Vi har brug for mennesker, det vil noget, og som interesserer sig for noget. Hertil kommer, at I skal være fleksible og kunne lede jer selv, være kreative og udviklingsorienterede." Men Elsebeth Tank præciserede, at der også skal være mangfoldighed i personalegruppen, og udholdenhed er også vigtig - specielt som leder.

Peter Hanke var ikke i tvivl: "Fremtidens kulturformidlere er entreprenører og katalysatorer for positive forandringer. Det handler om at kunne udfolde sin ekspertise i mange forskellige miljøer. Forsamlingshuset skal gentænkes og måske liver det højskolens dyder og evner, der vil kunne fungere som social inklusion. Som informationsspecialister kan I finde rundt i mange domæner. Med idéer og gennemslagskraft, får I de fede jobs! Men skynd jer at få et praktikophold. Det får I job af."

Det sidste kunne Klaus Kaasgaard tilslutte sig: "Jeg har aldrig ansat en kandidat direkte fra universitetet - de kommer som regel fra et internship, for det er erfaringen, der tæller." Klaus Kaasgaard opfordrede også de studerende til at forberede sig på elevatortalen: "Hvad er jeg god til, og hvad kan jeg gøre bedre end alle andre. I øjeblikket er den allerstørste vækst i applikationer til nettet. Og her er der også brug for det helt grundlæggende, som I kan - nemlig organisering, indeksering og formidling af information. I skal friske de grundlæggende færdigheder op i en 2011-kontekst. Og jeg kan fortælle jer, at en stor del af udviklingsbudgetterne går til informationsarkitektur og kravspecifikationer, og det handler ikke udelukkende om en teknisk disciplin. I kan ikke vente på, at hele institutionen kommer med. I må i gang selv, og det overrasker mig, at I generelt er så beskedne. Og hvis I vil være webdesigner, skal I blandt andet kunne dreamweaver og html. Det må I tage på jer at lære selv. Systemerne har udviklet sig så meget, så det ikke er svært at lære i dag."


Af Bodil Christensen


Elsebeth Tank
Aftagerpanelet på podiet
Deltagere i debatmødet
Pernille Drost og Klaus Kaasgaard
Birger Larsen, Pernille Drost og Klaus Kaasgaard

Karrierevejleder på IVA

IVA har oprettet en stilling som karriererådgiver i et nyudviklet studiecenter. Karriererådgiveren skal udvikle og etablere karriererådgivning af de studerende på IVA samt medvirke til styrkelse af det internationale område.

Om aftagerpanelet

Aftagerpanelerne skal indgå i en systematisk dialog med aftagerne om uddannelsernes kvalitet og relevans for samfundet. De kan for eksempel se på udvikling af nye og eksisterende uddannelser eller udvikling af nye undervisnings- og eksamensformer.

Medlemmer:

Den biblioteksvidenskabelige praksis rammer lige ned i dét, der er essentielt for den teknologiske udvikling og det moderne arbejdsmarked.

Klaus Kaasgaard

I skal friske de grundlæggende færdigheder op i en 2011-kontekst. Og jeg kan fortælle jer, at en stor del af udviklingsbudgetterne går til informationsarkitektur og kravspecifikationer.

Klaus Kaasgaard