Mandag den 24. oktober var IVAs aftagerpanel indbudt til debatmøde med medarbejdere og studerende. Der blev talt ud af boksen, og de studerende blev opfordret til at tænke på karrieren, længe før de bliver færdige med studiet.
Åbningen af IVA
Rektor Per Hasle bød velkommen og takkede aftagerpanelet
for deres store arbejde. Dernæst satte han fokus på forholdet
mellem information, navneskiftet, åbningen af IVA og
arbejdsmarkedet. Per Hasle understregede, at IVA arbejder med
kultur og kulturformidling i et informationsperspektiv og med
information og informationsformidling i et kulturperspektiv.
"Angående kultur er vores tilgang præget af, at det ikke primært er
finkultur, vi er optaget af. Eller måske rettere, det er ikke
primært æstetik og fortolkning, vi fokuserer på, men på brugere og
formidling - en sociologisk præget tilgang."
"Navneskiftet reflekterer, at IVA igennem mere end et tiår har
udviklet sig fra den oprindelige professionsskole til en
videnskabeligt defineret institution og uddannelse. Selv om den
sidste dimittendundersøgelse viser, at ca. halvdelen af IVAs
kandidater finder ansættelser i det private erhvervsliv og
offentlige institutioner uden for biblioteksområdet, så er
sammenhængen til sektoren stadig klar," mente Per Hasle.
"Biblioteksvæsenet har behov for, at der er én institution i
Danmark, hvor relevant forskning og uddannelse er koncentreret. Vi
har den klare målsætning fortsat at være dén institution og fortsat
at udvikle nye væsentlige bidrag - også til Danmarks
biblioteker."
Dernæst orienterede rektor om, at IVA de sidste to år har udbygget
sit samarbejde med universitetsomverdenen, særligt Københavns
Universitet i form af studenterudveksling, fælles forskerseminarer
og forskningsprojekter. På det internationale område gælder det
især samarbejdspartnere i Berlin samt alle partnerne inden for
iSchools.
Professor Per Hasle sluttede sit indlæg af med at præcisere, at IVA
uddanner informationsspecialister, som har en ganske særlig
forståelse for vidensorganisering ud fra kontekst og kultur. Samt
kulturformidlere, som har et udpræget brugerperspektiv og
informationsteknologisk og informationsvidenskabelig forståelse. Og
sidst men ikke mindst informationskompetence.
"Det kan så tones og profileres på forskellige måder. Derfor har vi
brug for feedback fra omverdenen på, hvad der fungerer godt, hvad
der kan blive bedre - og elementer, som vi måske ikke har haft øje
for, eller som måske simpelthen er nye og betinget af den stadige
udvikling. Og det en central rolle for aftagerpanelet."
Nye jobveje og cocreation
Formanden for aftagerpanelet Elsebeth Tank og leder af
Malmö Stadsbibliotek vil gerne have mange flere jobansøgninger.
"Kig ud, og opdag, at der også er en verden på den anden side af
Øresund," lød det indledende råd fra Elsebeth Tank.
Elsebeth Tank arbejder strategisk med nye måder at anskue
biblioteket på: sektorens paradigmeskift. "Vi er på en
ekspeditionsrejse for at finde ud af, hvad bibliotekerne kan og
skal, hvad der kan lade sig gøre og hvad folk vil være med til."
Elsebeth Tank talte om kompetenceudvikling for bibliotekets
personale som et helt centralt element i forhold til de nye
relationer, som skal skabes med brugerne. "Vi er i fuld gang med at
skabe en ny fortælling om, hvad bibliotekerne og hele sektoren er i
færd med," præciserede Elsebeth Tank, "og det er I jo også her på
IVA. Der ligger så meget magi i ordene, for de er med til enten at
lukke op eller sætte grænser. Man skal kunne sætte ord på, hvad man
har, og hvor man er på vej hen."
"Det har været utroligt spændende og udfordrende at finde ind i
jeres miljø. Vi er blevet præsenteret for jeres strategier,
kompetenceprofiler og meget mere, og efter min mening er i
kendetegnet ved en meget høj grad af kompleksitet, som for alt i
verden ikke må reduceres. Mit bedste bud på, hvordan man kan gå i
dialog med jer, hedder co-creation. I aftagerpanelet repræsenterer
vi mange forskellige aspekter, og min oplevelse er, at det er
gennem samtalerne med jer, at vi i fællesskab genererer ny viden.
Indtil videre har vi arbejdet med internationalisering samt
kulturformidlingens nye veje, og det næste emne bliver efter al
sandsynlighed dannelsesbegrebet. Jeg vil i øvrigt understrege, at
jeg er meget imponeret over det, jeg ser. I er i gang med noget,
der både er nødvendigt og vigtigt - og som har meget høj kvalitet.
Jeg er også glad for, at I holder fast ved både
informationsvidenskab og kulturformidling, der må ses som to sider
af samme sag og på sigt måske skabe noget helt nyt."
Formanden for forbundet af informationsspecialister og
kulturformidlere Pernille Drost vil i aftagerpanelet især arbejde
for mere fokus på de studerendes evne til at fortælle, hvilke
kompetencer, de kan tilbyde deres kommende arbejdsgivere. Der skal
tænkes ud af boksen, og de studerende skal undlade at stille sig op
i den allerlængste arbejdsløshedskø til folke- og
forskningsbibliotekerne.
Et informationsvidenskabeligt økosystem venter på jer
Claus Kaasgaard lagde hovedvægten på de mange muligheder,
som teknologiudviklingen giver kandidaterne fra IVA. "Men det er
ikke nok, at I får specifikke kompetencer i at bruge Google.
Hvorfor tænker I ikke i højere grad på, hvordan I kan være med til
at udvikle Google? Teknologiudvikling handler ikke kun om at kode,"
understregede Klaus Kaasgaard. "Det handler om et helt økosystem
lige fra at skabe indhold til at indeksere og præsentere. Den
biblioteksvidenskabelige praksis rammer lige ned i dét, der er
essentielt for den teknologiske udvikling og det moderne
arbejdsmarked."
"Men de personlige relationer er lige så vigtige," mente Klaus
Kaasgaard. "Jeres drive og motivation skal skinne igennem. I må
også lære at leve med konkurrence, profitmaksimering og et
arbejdsmarked, der bliver mere og mere globalt. Entreprenør-genet
er lige så vigtigt og lysten til at skabe og være kreativ. I har
forudsætningerne for at lave en 'ud-af-skabet-Google' eller en
'ud-af-skabet-Facebook'."
Aftagerpanelets wildcard
"Hvis jeres fremtid indebærer, at I skal være minimum 38
år på arbejdsmarkedet, tror I så ikke, at det vil være et helvede,
hvis I skal beskæftige jer med det samme hele tiden?" Peter Hanke
opfordrede de studerende til at afprøve flere evner og talenter hos
dem selv og lede efter de længsler, instinkter og drifter, der skal
til. "Jeres muligheder er meget større, end I umiddelbart
forestiller jer, og I har fat i noget af det allermest centrale,
der findes i samfundsudviklingen lige nu." Peter Hanke beskrev sig
selv som aftagerpanelets wildcard. Han har et udgangspunkt som
dirigent, har beskæftiget sig en del med at kritisere
kulturinstitutioner og har valgt at være den person i
aftagerpanelet, der sender spørgsmål af sted som små pile, som han
ikke nødvendigvis vil tage ansvaret for efterfølgende!
Aftagerpanelet er til for at give institutionen en gang
kogevask.
Hvordan skal fremtidens kandidat fra IVA se ud?
Medlemmerne af aftagerpanelet var blevet bedt om at tegne
et billede af, hvilke kvalifikationer der bliver de mest centrale
på arbejdsmarkedet, når man kommer ud som kandidat fra IVA.
"I skal først og fremmest blive ved med at være nysgerrige," mente
Pernille Drost. "I har grundpakken med jer her fra IVA, men måske I
også skal søge inspiration fra andre forskningsinstitutioner. Tag
måske et år til udlandet, og sørg under alle omstændigheder for
tidligt i jeres arbejdsliv at tage ansvar for egen læring og
videreuddannelse. Start dér, hvor der er en ledig plads, også selv
om det måske ikke er drømmejobbet, og så søg videre. I kan sagtens
lære at blive professionelt nysgerrige. Og der er behov for alle
typer på en arbejdsplads, der skal bare ikke være for mange
godsvogne! Men husk for alt i verden at sætte jer ind i branchens
terminologi, inden I går til jobsamtale. I kommer ud på et
arbejdsmarked, hvor teknologien sætter rammerne. Man har ikke råd
til at ansætte en medarbejder, der for eksempel ikke kan håndtere
det tekniske ved at lave en lydoptagelse, så det må I se at få
lært. Tendensen går i retning af det, der bliver flere AC'ere og
færre teknikere."
"Men tænk også over, at I kan tage erfaringer fra studiejobs med
tilbage til undervisningssituationen og være med til at skabe
fornyelse."
Elsebeth Tank fortalte, at hun især ansætter nye medarbejdere til
udviklingsprojekter, og de skal være i besiddelse af en særlig
energi og passion. I stillingsopslagene lægges der vægt på de
personlige kvalifikationer. "De akademiske kvalifikationer er en
forudsætning for, at man kan blive ved med at udvikle sig i et højt
tempo. I skal også være i stand til at kommunikere jeres
engagement. Vi har brug for mennesker, det vil noget, og som
interesserer sig for noget. Hertil kommer, at I skal være fleksible
og kunne lede jer selv, være kreative og udviklingsorienterede."
Men Elsebeth Tank præciserede, at der også skal være mangfoldighed
i personalegruppen, og udholdenhed er også vigtig - specielt som
leder.
Peter Hanke var ikke i tvivl: "Fremtidens kulturformidlere er
entreprenører og katalysatorer for positive forandringer. Det
handler om at kunne udfolde sin ekspertise i mange forskellige
miljøer. Forsamlingshuset skal gentænkes og måske liver det
højskolens dyder og evner, der vil kunne fungere som social
inklusion. Som informationsspecialister kan I finde rundt i mange
domæner. Med idéer og gennemslagskraft, får I de fede jobs! Men
skynd jer at få et praktikophold. Det får I job af."
Det sidste kunne Klaus Kaasgaard tilslutte sig: "Jeg har aldrig
ansat en kandidat direkte fra universitetet - de kommer som regel
fra et internship, for det er erfaringen, der tæller." Klaus
Kaasgaard opfordrede også de studerende til at forberede sig på
elevatortalen: "Hvad er jeg god til, og hvad kan jeg gøre bedre end
alle andre. I øjeblikket er den allerstørste vækst i applikationer
til nettet. Og her er der også brug for det helt grundlæggende, som
I kan - nemlig organisering, indeksering og formidling af
information. I skal friske de grundlæggende færdigheder op i en
2011-kontekst. Og jeg kan fortælle jer, at en stor del af
udviklingsbudgetterne går til informationsarkitektur og
kravspecifikationer, og det handler ikke udelukkende om en teknisk
disciplin. I kan ikke vente på, at hele institutionen kommer med. I
må i gang selv, og det overrasker mig, at I generelt er så
beskedne. Og hvis I vil være webdesigner, skal I blandt andet kunne
dreamweaver og html. Det må I tage på jer at lære selv. Systemerne
har udviklet sig så meget, så det ikke er svært at lære i
dag."
Af Bodil Christensen