Fremtidens bibliotek: Åbent uden betjening eller de ansatte i værtsrollen?

Fremtidens bibliotek: Åbent uden betjening eller de ansatte i værtsrollen?
Aktuelle tendenser i biblioteksudvikling sættes under lup af lektor Carl Gustav Johannsen, IVA, i disse måneder.

Åbent bibliotek
Åbent bibliotek konceptet har bredt sig blandt danske folkebiblioteker, og de åbne bibliotekers betydning, fx som mødested for lokalsamfundet, skal klarlægges i 2011 gennem et projekt igangsat af Styrelsen for Bibliotek og Medier. Et andet evalueringsprojekt skal vurdere potentialet i inddragelse af metoder til kundekontakt i Detail- og Turistbranchen i udvalgte biblioteker. Forhåbningen er, at resultatet af begge evalueringer vil have bred anvendelighed i sektoren.

Lektor Carl Gustav Johannsen afsluttede tidligere i år i samarbejde med bl.a. professor Niels Ole Pors forskningsprojektet: Evidensbaseret biblioteksudvikling, støttet af Kulturministeriets Forskningsudvalg. Erfaringer og aktuel viden indhentet fra dette projekt indgår i to nye interessante evalueringsopgaver, som Carl Gustav Johannsen vil arbejde intensivt med dette efterår og i første halvår af 2012, så både biblioteker og Styrelsen for Bibliotek og Medier kan få kvalificeret indblik i effekten af nye tiltag i sektoren.

Den ene tendens er det voksende antal af åbne selvbetjente biblioteker. Evaluering skal kortlægge folkebibliotekernes tilbud om åbne biblioteker fra 2005 til i dag, altså biblioteker der i en del af den udvidede åbningstid er uden tilstedeværende personale. Godt 80 biblioteker fordelt på knapt 60 kommuner har dette tilbud til borgerne. Der foreligger kun få kvantitative data om, hvor ofte og hvor mange, der benytter de åbne biblioteker, og hvad der udlånes, hvorimod adgangsteknologi og tryghed i brugen af denne type biblioteker er undersøgt.   

Nærværende evaluering vil benytte - specielt i oktober 2011 - de af Styrelsen indsamlede data om brugen af de åbne biblioteker. Evalueringen vil også fokusere på de sociale aktiviteter, der forbindes med biblioteket som det 3. sted og som et ikke-kommercielt mødested i lokalsamfundet. Dette vil primært ske ved en kombination af kvantitative data fra Styrelsens undersøgelse med kvalitative data stammende fra interviews og observationer i udvalgte åbne biblioteker. Carl Gustav Johannsen vil således dels destillere datamaterialet, dels gennemføre kvalitative interview. Ambitionen er at identificere de kritiske succesfaktorer på baggrund af en adskillelse mellem populært sagt 'vinder' og 'taber' i biblioteker - i forhold til objektive kriterier, der tilbyder Åbent bibliotek konceptet til et lokalområde. Evalueringen vil fokusere på først og fremmest at identificere de forhold og omstændigheder, som det enkelte bibliotek har mulighed for at gøre noget ved i et givet lokalområde.

Evalueringens resultater ventes at foreligge i ultimo december 2011.

Værtskoncept ind på biblioteket
Det andet evalueringsprojekt, lektor Carl Gustav Johannsen er i gang med, udfolder sig på Aalborg Bibliotekerne. Grundidéen i projektet er at afprøve metoder fra en anden kontekst - i dette tilfælde detail- og turistbranchen på biblioteket som organisation. Formålet er at udvikle formidlingen over for bibliotekets brugere. Aalborg Bibliotekerne gennemfører projektet i samarbejde med konsulentfirmaet Danske Værter, der har specialiseret sig i at levere metoder til at ændre organisationskultur med specifikke greb såsom værtskabspraksis, floorwalkning og motivationsindsatser.

Projektet arbejder helt konkret med at vurdere og forny begrebet 'vagt' og de grundholdninger, der synes nært forbundet hermed blandt ansatte i bibliotekssektoren. Projektet sætter fokus på de ansattes relationskompetencer. De væsentligste evalueringstemaer spænder fra at vurdere, i hvilket omfang de i projektet anvendte metoder og værdisæt viser sig at have potentiale og effekt i forhold til bibliotekets medarbejdere og ledelse til at fastslå, om projektet rent faktisk har fået udviklet en værktøjskasse og et kompetenceudviklingsprogram, der er relevant for andre biblioteker. For det tredje og meget væsentlige skal evalueringen klarlægge, om indsatsen betyder en mærkbar ændring og forskel for bibliotekets brugere. Endelig er det Carl Gustav Johannsens opgave at vurdere, om det af Styrelsen for Bibliotek og Medier igangsatte markedsføringsprojekt har været inddraget.

Projektet ventes afsluttet i august 2012.


Af Ragnhild Riis