Det er ikke altid, at forskning i kunstneriske uddannelser bliver accepteret i klassiske peer-reviewed tidsskrifter. Dette er dog tilfældet med det splinternye tidsskrift InFormation, som professor Beth Juncker har bidraget til at udvikle.
Det online-baserede, nordiske tidsskrift InFormation så for første
gang dagens lys i starten af 2012.
Det er højskolen i Oslo, der har stået bag projektet, der skal
sætte fokus på kunstfaglig forskning og kunstnerisk
udviklingsarbejde. Professor ved IVA, Beth Juncker, har æstetik som
forskningsfelt og har været en del af projektets redaktionsråd, der
består af nordiske fagpersoner inden for musik, billedkunst, dans,
drama og teater.
"Hele idéen med tidsskriftet er at vise, at der også foregår
forskning inden for de kunstneriske discipliner, for også i de
kunstneriske processer er der teorier og analyser involveret.
Spørgsmålet er, hvordan man forskningsmæssigt kan dokumentere disse
processer og give denne type forskningsarbejder ordentlig credit,"
siger hun.
Forskellen på nord og syd
Og netop credit inden for forskning er noget, som de
kunstneriske uddannelser mangler i den nordlige del af verden,
fortæller Beth Juncker.
"Vi har i de nordiske lande en tradition for, at vi på den ene side
har viden og forskning, som knytter sig til universiteterne, og
viden og erkendelse, der knytter sig til kunst og kunstneriske
uddannelser på den anden side. Vi har sjældent forsøgt at blande de
to felter," siger hun og fortæller, at der i de sydeuropæiske lande
er en større tradition for at kunst og forskning går hånd i
hånd.
"Umberto Eco er jo et godt eksempel på en fremragende
tekstteoretiker og kunstner. Med europæiske standarder og med
udvikling af både nye kunstneriske uddannelser og nye
forskningstyper ved de ældre uddannelser, står vi med et behov for
nye fora, der kan dokumentere og kreditere den form for
vidensproduktion, som foregår ved disse uddannelser."
What is good in art?
I det første nummer af In Formation kan man blandt andet
læse artiklerne "The ethic-aesthetic way of wonders" af Boel
Christensen-Scheel og "What is 'good' in art? The artistic research
dilemma" af Efva Lilja.
"Vi har forsøgt at skabe et tidsskrift, der åbner op for både den
klassiske forskning og for andre forskningstyper. Det er et forsøg
på at placere sig i skæringsfeltet mellem de kunstneriske områder
og andre faglige områder," siger Beth Juncker.
Det vides endnu ikke, hvor ofte tidsskriftet skal udkomme, men
indtil videre kan det første eksemplar læses på tidsskriftets
hjemmeside.
Af Anne
Saabye