Insight IVA har spurgt Peter Hanke, om han vil fortælle om sin rolle i IVAs aftagerpanel og den seneste udvikling på IVA. Smal forskning skal formidles bredt og de studerende skal være entreprenante, er et par af hans bud.
Hvad var baggrunden for, at du valgte at blive medlem af
IVAs aftagerpanel?
Jeg er meget optaget af læringsaspektet og det at være i
en tilstand, hvor man hele tiden er optaget af at blive dygtigere.
På samme tid var jeg ved at danne en dirigentskole og var meget
optaget af, hvad der er vigtigt, når man skaber læringsmiljøer, og
IVA har et andet fokus end jeg har været vant til. Jeg har også et
eksternt lektorat på Københavns Universitet i Music Arts
Management, som er et lille sted, der er blevet integreret i en
større universitetsstruktur, og som på mange måder har
skæbnefællesskab med IVA. Det var også min fornemmelse, at panelet
står ret frit. Jeg deltager i mange forskellige netværksgrupper,
men instinktivt havde jeg en fornemmelse af, at aftagerpanelet
klart vil være i den spændende afdeling. Det er vigtigt, at vi er
bredt sammensat og både har institutionelt forankrede personer og
entreprenører, og jeg regner mig selv til den sidste
kategori.
Hvad kan du især bidrage med?
Jeg har kendt bibliotekssektoren og branchen i 25 år,
fordi jeg er gift med Tine Vind (tidligere lektor på Danmarks
Biblioteksskole og bibliotekschef), så jeg har et relativt langt
udefrakommende blik på, hvad vidensprofessionnelle skal og har
kunnet. Jeg kender den kultur, der er hos jer relativt godt, og det
tror jeg, er en fordel. I alle undervisningsinstitutioner er der en
stivhed og modstand mod forandringer. Man vil altid værne om en
bestemt form for videnskultur og læringstradition, det vil alle
institutioner gøre. Forandringer er jo heller ikke nødvendigvis
altid gode, og de forskellige mantraer om forandringsparathed skal
ikke kappe båndene til fortiden og de værdier, institutionen har
skabt. Skolen er ikke værre eller bedre end så mange andre
institutioner til at acceptere forandringer for at få noget godt ud
af dem, og jeg tror, jeg har lært IVA tilstrækkeligt godt at kende
til at forstå, hvornår fortiden skal tages i betragtning.
Har du gjort dig overvejelser over forskningen på
IVA?
Jeg mener, at der generelt er et legitimeringsproblem,
hvis ens forskningsområde er meget specialiseret. Nogle gange er
der måske under 20 mennesker i hele verden, der forstår detaljerne
i det, man arbejder med. Hvor relevant kan man så gøre det for en
større gruppe, for studerende eller andre? Det er jo en bestandig
udfordring for en forskningsinstitution, og her kan IVA som alle
andre uddannelsesinstitutioner gøre det meget bedre. Budskabet skal
kunne bredes ud, så mere end ganske få mennesker finder forskningen
relevant, uden at man går på kompromis med det faglige
niveau.
Det tilkommer ikke mig at bestemme, hvor forskningen skal rette
sig. Det kender jeg ikke området nok til. Men der er behov for en
større transparens og en vilje til at åbne sit forskningsfelt noget
mere, så det gøres mere relevant for andre. Jeg mener også, det er
en overlevelsesstrategi. Nu peger meget på en snarlig fusion om KU,
så det er ekstra vigtigt, at de smalle emner kan blive anerkendt og
stå stærkt, og derfor må man være inviterende, generøs og aktiv med
sine ideer.
Hvordan vil du karakterisere udviklingen på IVA?
Som jeg ser det, er der i øjeblikket en eksplosion af
muligheder. Det er spændende, at den private sektor vokser så
stærkt for jeres kandidater. Efter min mening er der utrolig meget
fremtid i vidensprofesionelles erhvervsmuligheder. Jeg tror måske
også, det på et tidspunkt vil overhale den bibliotekariske gerning
- lige som bibliotekerne også i øjeblikket åbner for personer med
en anden baggrund end kandidater fra IVA.
Jeg ser det i øvrigt som en sejr for institutionen, at I har
kunnet tiltrække en Klaus Kaasgaard fra Silicon Valley i
betragtning af alle de fordomme, man kan have om en biblioteksskole
og myter om bibliotekarernes selvforståelse. Pointen er nu, at IVA
bør benytte sig mere af den tilgængelige ekspertise.
Har vi valgt det rigtige navn?
I starten lød jeres nye navn ærlig talt lidt latterligt
for mig, og jeg tænkte, at det bare var en eufemistisk omskrivning
for at se lidt mere sexet ud i den akademiske verden. Men jeg kan
jo se, at det har haft en positiv virkning. I er ret hurtigt kommet
ud af det biblioteksrelaterede, I har jo haft en stigning i
ansøgningerne, identitetsskiftet er fulgt med og udviklingen er
lykkedes for jer.
Jeg tror, det er en udmærket idé, at I vælger at fusionere med en
større institution, men vilkårene er jo afgørende, og det er
vigtigt, at I arbejder på at bevare jeres identitet. Samtidig er
det nu, I kan benytte lejligheden til at skabe solidaritet om, hvad
faglighed, studiemiljø og forskningen handler om, så alle rent
faktisk kan se sig selv genkendt i al det, der kommer til at
foregå.
Har du et par gode råd til de studerende på IVA?
Skaf noget praktik uden for skolen, mens I studerer. Man
kan ikke overdrive betydningen af en entreprenørerfaring udenfor
studiets beskyttede tilværelse. Det bør være den enkelte
studerendes egne initiativer og evne til at opsøge professionelle
miljøer, hvor man kan bruge sin erhvervede viden i praksis, der
tæller. Det er afgørende for, hvornår og hvor hurtigt man får et
rigtig interessant job. Jeg ved godt, der er formelle programmer,
men her kommer de institutionaliserede programmer til kort. Det
skal komme indefra, og man skal selv gå i gang. Det er en stor
beslutning for en virksomhed at skulle overholde regler, det er som
regel bedre at gå ind og gøre sig interessant over for aftagerne på
en anden måde. Undersøg virksomhedens profil og stil dig selv til
rådighed gratis i en periode. "Jeg har set, I har en hjemmeside,
der ikke kommunikerer så godt, må jeg ikke lige hjælpe jer med det,
det passer til min studieopgave". Det gælder om at være massivt
proaktiv over for arbejdsmarkedet og være entreprenant med sin egen
viden, så man får opbygget det professionelle netværk allerede
mens, man er studerende.
Mit andet råd går på selve studiet. Der er for mange, der ikke
forstår, hvad det vil sige at studere, og her tænker jeg på hele
uddannelsessystemet. At modtage undervisning er ikke at studere.
Jeg kunne godt tænke mig, at vi skærpede sansen for nogle
gammeldags dyder om, at man selv skal være meget mere opsøgende i
forhold til videnstilegnelsen. Man skal også interesse sig for det,
der er udover og omkring ens fag - selv om det ikke er
pensum.
Det at være i en lærende tilstand i hele sit liv hænger tæt sammen
med, at man lærer at studere mens man er ung og interesserer sig
for langt mere end det, der står på skemaet, og f.eks. går på jagt
efter viden, som også er i kanten af det, der ser ud som det
centrale. Jeg er udmærket klar over, at det her modarbejder al
tænkning om taxameterordninger, men det er jeg ligeglad med, for
det er ikke nogen sund udvikling for vores universiteter.
Det handler også om samarbejde med læreren. Det bedste, man som
lærer kan møde, er kritiske studerende, der bombarderer en med
vanskelige, relevante spørgsmål. Der er for megen formmæssig
underdanighed over for læreren lige i øjeblikket, og det hænger
sammen med den maskinelle fabrikstanke om, at man skal skynde sig
at blive færdig. Undervisningsdiskursen er mere fremherskende end
studerediskursen. Det er meget mere spændende at have engagerede og
kritiske dialoger med studerende, og studerende kan også opdrage og
stille krav til deres lærere ved at interessere sig for substansen
i faget.
Du får ikke noget job af et bestå en eksamen, det får du af dine
egne intense, proaktive og opsøgende studier af noget bestemt
fagligt - og det giver dig samtidig et interessant liv med det fag,
du har valgt at studere.
Af Bodil
Christensen