DBU er for nyligt blevet kritiseret, fordi de har forbudt danske fodboldspillere at benytte sig af twitter og facebook under slutrunder.
Nyheden er gået verden rundt, og bliver på internettet
kaldt Twittergate med reference til Watergate. Rationalet bag dette
navn er, at noget udemokratisk har fundet sted, ytringsfriheden er
blevet indskrænket.
Årsagen til DBU's forholdsregler bunder i, at flere atleter er
kommet i problemer de seneste år. De har anvendt sociale medier til
at udtrykke en umiddelbar frustration, hvilket har vakt anstød i en
sådan grad, at sponsorer har trukket sig, og organisationer har
følt sig tvunget til at erklære, at en given atlet ikke
repræsenterer sit lands holdninger. Man har ikke villet finansiere
eksempelvis den australske svømmer Stephanie Rices holdninger om
homoseksuelle.
Overfor DBU og ligesindede står naturligvis forkæmperne for
ytringsfriheden. Det kan virke paradoksalt at atleter, der kommer
fra demokratier, ikke kan foretage sig noget så basalt som at ytre
sig på internettet.
Men måske er denne polarisering forkert. Måske er det ikke
begrænsningen af ytringsfriheden overfor ytringsfriheden i sig
selv, der er på spil. Måske er det tværtimod retten til at være en
privat person, som blev trængt, i dette eksempel af sportens
professionalisering, og derefter umuliggjort af internettet.
Et andet eksempel, fra politikkens verden, er Søren Pind (V), der
som minister brugte sin facebook-konto under påskud af, at den var
privat, til at sætte politiske dagsordener i offentligheden. Han
legede med usikkerheden om, hvad der blev sagt privat (til hans
5.000 facebookvenner) og offentligt, med den klare effekt at han
kunne sætte nogle meget personlige dagsordener, der udfordrede
partilinjen. Efter den daværende statsminister Lars Løkkes (V)
formaning rettede Søren Pind ind og stoppede med at føre politik på
den måde.
Atleter er ikke politikere. Alligevel ser det ud til, at de på en
eller anden måde er udsat for samme mekanisme; de kan ikke bare
ytre sig som privatpersoner. Totalitarismens spøgelse lurer
rigtignok, når folk lige pludselig ikke må ytre sig. Men måske er
det slet ikke den enkeltes ytringsfrihed, der bør diskuteres. For
internettet giver os den mulighed at tale, som vi gør privat, men i
sammenhænge hvor alle kan høre det. Og det kan udnyttes: Man kan
henvende sig til offentligheden uden at henvende sig til den. Det
rejser et spørgsmål:
Hvilken ytringsfrihed har den, der vil tale privat, men høres af
mange?
Af Ole
V.G. Olesen-Bagneux