Nej, ikke hvis det står til Helle Wind Poulsen, projektmedarbejder ved Lokalbibliotekerne i Aarhus. I det helt nye nummer af tidsskriftet Nordisk Informationsvidenskab og Kulturformidling advarer hun mod, at læsegrupper kun bruges til at løse sociale problemstillinger.
Foto: Niels Aage Skovbo
Den fælles oplevelse af litteratur
Overskriften på Helle Winds artikel er Kulturel dannelse
som socialt projekt,og hun tager udgangspunkt i et konkret projekt
om højtlæsningsgrupper, hvor hun selv har været aktiv som
læsegruppeleder og lært sig en metode, der hedder guidet fælles
læsning. Det er den frivillige organisation Læseforeningen, der
uddanner læseguiderne og giver dem redskaber til at vise vej ind i
tekstens univers. Læseguiden lærer at stille de enkle spørgsmål,
der åbner tekst og samtale om både almene problemstillinger og
individuelle perspektiver. Oplæsningen er den fælles oplevelse, som
i kraft af samværet og samtalerne giver en anderledes og intens
oplevelse af litteraturen.
Højtlæsningsgrupper viser vej til samfundet
Helle Wind Poulsen forklarer i artiklen, at idéen til hele
projektet (som hedderLæselysten voks(n)er)udspringer af, at hver
femte voksne dansker har utilstrækkelige læsefærdigheder i forhold
til det, der kræves for at begå sig i et moderne vidensamfund.
Nogle, fordi de har begrænset uddannelse; andre, fordi de lider
under et fysisk læsehandikap. De dårlige læsefærdigheder kan have
mange følgesygdomme: lavt selvværd, ringe adgang til velbetalte
jobs, social marginalisering eller isolering. Den oprindelige idé
stammer fra England, hvor den såkaldte Reader Organisation har
erfaringer med, at højtlæsningsgrupper både kan øge deltagernes
boglige læsefærdigheder og sociale kompetencer. På den måde fremmes
den sociale inklusion, og deltagerne rustes bedre til at deltage i
samfundet.
Social inklusion eller litteratur for litteraturens
skyld?
Det at mødes med andre i højtlæsningsgrupperne kan for mange være
en betydelig social begivenhed, især hvis der er tale om socialt
udsatte grupper. Der ligger en potentiel terapeutisk effekt i at
diskutere litteraturens skæbner og dilemmaer for bagefter at
relatere dem til sine egne oplevelser. På den anden side er
læsegrupperne også kulturelt dannende, og Helle Wind Poulsen ser
nødigt, at de bliver deciderede sociale hjælperedskaber, fordi det
netop er i litteraturens frirum, at den mulige sociale eller
terapeutiske gevinst ligger. Det hænger meget sammen med hendes
opfattelse af litteraturens æstetiske dimension og litteraturen som
tekst. Det formulerer hun på denne måde:
"Den litteratur, vi læser, er ikke skrevet direkte til målgruppens
behov men er et selvstændigt kunstværk, der opstiller nogle
tolkningsmæssige rammer, som ikke lader sig overskride. Deltagerne
- eller læsegruppelederen - kan altså ikke uden videre bruge
teksten i et personligt ærinde men er nødt til at forholde sig til
de problemstillinger, som teksten viser - inden for de rammer,
teksten tillader."
Bibliotekets styrke er kulturen
Helle Wind Poulsen slutter sin artikel med en række
betragtninger om biblioteket som dannelsesinstitution i det
senmoderne samfund og påpeger, at de danske folkebiblioteker står
overfor en række store udfordringer i forhold til at finde en ny
rolle. En af tendenserne er, at biblioteket bliver medborgercentre
i nærområderne, hvor de kommer til at løse nye opgaver som på mange
måder er sociale indsatser, for eksempel etablering af
højtlæsningsgrupper. Men midt i løsningen af nye sociale opgaver må
bibliotekerne ikke glemme deres kulturelle kernekompetencer,
tværtimod, mener Helle Wind Poulsen:
"Bibliotekets kernekompetence har altid været at formidle kultur.
Og det tror jeg er vigtigt, at den også fremover vil være. På
bibliotekerne kan vi med fordel lave et stort stykke socialt
arbejde, men det bør ifølge min vurdering ske gennem en eller anden
form for kulturel dannelse, med litteratur, film, musik og
tilegnelse af viden i centrum. For det er kulturens uafhængige,
upolitiske og upartiske dimension, der gør biblioteket til et frit
og trygt værens- og vidensrum, og det er det, der gør biblioteket
til noget helt særligt i forhold til andre kommunale institutioner.
Bibliotekets styrke er altså kulturen. På biblioteket må vi
(meget!) gerne udfolde vores pædagogiske kompetencer, men vi skal
ikke være socialpædagoger - vi skal hverken tro at vi er det, eller
agere som om. Hvis vi vil (være med til at) løse udfordrende
sociale problemstillinger, der kræver socialpædagogiske
kompetencer, skal vi tænke i partnerskaber."
Af Bodil
Christensen