I tidsskriftet Bibliotekshistorie 10 skriver forsker og lektor ved IVA, Martin Dyrbye, om Danmarks – og måske verdens – første biblioteksfilm ved navn ’Københavns Kommunes Biblioteker, ‘ som i dag opbevares i Filmarkivet ved Det Danske Filminstitut. Vi mødte Martin til et interview om, hvilke fund han har gjort under sin forskning, og hvordan Danmark har været foregangsland, når det kommer til at knytte filmmediet og biblioteket sammen.
Hvorfor er det vigtigt at se på biblioteksfilm i et
historisk og samfundsmæssigt perspektiv?
Da de levende billeder, filmmediet, i begyndelsen af det
20. århundrede gik sin sejrsgang rundt omkring på kloden, og i
øvrigt gjorde Danmark til verdens førende filmland i filmens
barndom, fandt også biblioteksfolk, at dette nye medie havde nogle
muligheder, selvom det blev betragtet som kostbart at udnytte. Dels
var optagelser kostbare, dels havde kun de færreste råd til
anskaffelsen af de dyre filmfremvisere. I 1918 blev filmens
potentiale i en bibliotekssammenhæng diskuteret i det amerikanske
The Library Journal, og det stod klart, at mediet også for
bibliotekerne kunne give nye muligheder. Tanken om, at opfatte
filmen som en konkurrent til bibliotekerne blev fejet af bordet.
Tværtimod formåede bibliotekerne at udnytte filmmediets potentiale
i formidlingsøjemed. Filmatiseringen af en roman kunne for eksempel
betyde et øget bogudlån. Diskussionen om filmens rolle dengang
minder om de overvejelser, som bibliotekerne også gjorde sig, da
andre nye medier begyndte at gøre sig gældende senere i det 20.
århundrede. Der er altså et ikke uvæsentligt samfundsmæssigt
perspektiv i at undersøge, hvorledes nye medier modtages i en given
tidsepoke, ofte med et forløb med faser lige fra skepsis og
forkastelse til næsegrus beundring for de muligheder ny
medieteknologi kan indebære i fremtiden.
Hvorfor er du interesseret i at grave ned i netop emnet
"Den første biblioteksfilm"?
Det er som bekendt enhver forskers drøm at finde
kildemateriale, som ikke tidligere synes at være gjort til nærmere
genstand for en analyse. Det gibber naturligvis i en, og man kniber
sig selv i armen og siger, "kan det nu virkelig passe?". Fundet af
den formodentlig første danske, og måske verdens første,
biblioteksfilm fra 1922 giver eftertiden et indblik i, at de
idealer, værdier, normer og forestillinger biblioteksvæsenet
rummede for 90 år siden fortsat er bærende i bibliotekerne i dag.
-Til august deltager jeg i den internationale bibliotekskongres
IFLA 2012 og det nordisk-baltisk-russiske forskernetværk HIBOLIREs
forskerseminar, der netop tematiserer fundet af biblioteksfilmen.
Kongressens overordnede tema tager udgangspunkt i ordene Inspiring,
Surprising, Empowering. Netop biblioteksfilmen fra 1922 viser
eftertiden, at biblioteksfolk også dengang var sig bevidste om, at
biblioteker er en vigtig inspirationskilde for befolkningen i deres
dagligdag. At biblioteker også kan virke næsten magisk overraskende
eller endog overrumplende. Lånerne indgår i biblioteksfilmens
handling, da to lånere overraskes over, at folkebiblioteket
(Københavns Kommunes Biblioteker) kunne give dem det korrekte svar
på et spørgsmål, de var uenige om. Desuden viste filmen sin samtid,
at bibliotekerne kunne styrke lånernes egen situation og medvirke
til, at de ud fra bibliotekernes informationer og medvirken til
oplysning blev bemyndigede til, at foretage selvstændige valg og
fravalg af oplysninger på baggrund af deres aktuelle
informationsbehov.
Hvordan har biblioteksfilm ændret sig gennem tiden?
De senere danske biblioteksfilm har grundlæggende ikke
ændret sig meget. De viser, hvad bibliotekerne skal kunne præstere
i en given tidsepoke. Formidlingsformen præges af samtidens
muligheder. Der sker et skifte fra stum- til talefilm, sort-hvid
til farve, men filmenes indhold fokuserer alle på, hvad
bibliotekerne formår på en given tid. Oplysning, uddannelse, kultur
og formidling var og er fortsat blandt de kærneværdier, som
bibliotekerne fokuserer på.
Af Anne Saabye