Synergier ved intensiveret samarbejde med KU

Synergier ved intensiveret samarbejde med KU
Det handler om synergier. De sidste drøftelser mangler endnu at finde sted, men fusionen med KU er på alles læber og en endelig afklaring ventes at finde sted inden sommerferien.

Skolerådet har holdt ekstraordinært møde, hvor de har diskuteret synergi ved et intensiveret samarbejde med KU både i relation til uddannelse og forskning. Insight IVA publicerer her det notat, der lå til grund for drøftelserne, og hvori det blandt andet understreges, at IVA kan tilføre KU et internationalt anerkendt område inden forLibrary and Information Science.

IVA i krydsfeltet mellem informationsvidenskab og kulturformidling
IVA har to faglige søjler: informationsvidenskab og kulturformidling. Indtil ca. 2006 har disse udgjort to forholdsvist selvstændige profiler med relativt begrænset interaktion.

I de senere år er der imidlertid blevet lagt stigende vægt på de to faglige søjlers indbyrdes relation - dvs. samspillet mellem information og kultur i bred forstand. Samtidig opretholdes en respekt for, at de to søjler har hver deres særkender, som udspringer af forskelle i genstandsfelt og dermed forbundne teorier og metoder. Det afgørende er, at de to søjler opfattes som faglige synergifelter, der udgør IVAs særkende og styrke.

Samspillet mellem informationsvidenskab og kulturformidling hviler ikke mindst på to forhold: 

  • Selve begrebet information og hele den praksis, der knytter sig til information, har en afgørende kulturel dimension. Dette indebærer, at analyse, organisering og brug af information både foretages og må forstås ud fra kulturelle optikker.
  • Kultur og kulturformidling gennemtrænges i stærkt stigende grad af digitalisering og informationsteknologi. Dette gælder ikke blot i virtuelle former, men også i kraft af at kulturoplevelser væves sammen med mobilteknologi, animationer, multimedier etc.

IVAs særkende er det forskningsmæssige og uddannelsesmæssige fokus på dette samspil mellem information og kultur. Det vigtige budskab i denne sammenhæng er at i IVAs udlægning af informationsvidenskab har informationsvidenskab en kulturel-sociologisk forankring, hvor kulturformidlingsdelen forstås bredt som kulturstudier af forholdet mellem mennesker, it og institutioner. Denne faglige forankring er afgørende for IVA at bevare - både ved at dimensionerne styrkes hver for sig og gennem den særlige måde, hvorpå de to dimensioner systematisk relateres til hinanden.

I nutidens vidensamfund er basale kompetencer som at læse og skrive udvidet med en nyere samfundsmæssig og kulturel kompetence, nemlig at håndtere og søge information ved hjælp af forskellige medier og it-systemer. Denne kompetence blev for ikke så mange år tilbage set som en specifik informationsvidenskabelig kompetence. Og det må fremdeles siges at være en informationsvidenskabelig kompetence, men ikke i snæver forstand. Vi har nu en samfundsform og en kulturform, der også sætter kritisk informationshåndtering og digital dannelse højt på dagsordenen.

På denne led er IVA leverandør af, hvad man kan kalde nyhumanistisk dannelseskompetence. Udviklingen af en sådan nyhumanistisk dannelseskompetence kan ske frugtbart i et KU-miljø med bidrag fra relevante fag som f.eks. medievidenskab, retorik, sprogteknologi eller dansk, og - ikke at forglemme - fag som sociologi og datalogi.

Med et samarbejde mellem IVA og KU er der god mulighed for både at dyrke den faglige gren og orientere sig tværfagligt. Den tværfaglige orientering er også indlejret i IVA, og IVA har som samlet enhed en udtalt mulighed for at bidrage til at tegne det moderne humaniora: krydsfeltet mellem information, medier, kultur og teknologi.

En række institutter på KU har fagligt fællesskab og berøringsfalder med IVA, fx MEF, INSS, IKK, CST og DIKU. IVA har et konkret samarbejde og en samarbejdsaftale med INSS, mens der med MEF, IKK, CST og DIKU har været og fortsat er samarbejde i mindre formaliseret form. Det nydannede center CCC byder efter IVAs vurdering også på oplagte samarbejdsmuligheder.

IVA har en tolkning af informationsvidenskab, der lægger vægt på sociologiske og kulturelle aspekter omkring information, fx: 

  • Informationssøgning og informationskompetence
  • Evaluering og brug af information (informationsadfærd)
  • Produktion af information
  • Videns- og informationsteori
  • Vidensorganisering
  • Videndeling
  • Cirkulation af information

I lyset heraf kan IVA tilføre KU - og specielt HUM - et veletableret forsknings- og uddannelsesfelt indenfor informationsvidenskab og kulturformidling, der ikke eksisterer i samme omfang og med samme tolkning på KU eller øvrige universiteter i Danmark.

Informationsvidenskab som sådan findes slet ikke på HUM, mens kulturformidling udbydes som KA i forbindelse med "Moderne kultur og kulturformidling" på IKK. Vinklingen synes dog mindre sociologisk og uden det for IVA karakteristiske informationsaspekt. Til gengæld har IKK's tilgang til kulturformidling en styrke på det kulturteoretiske og æstetiske niveau. Netop derfor ses også her gode muligheder for synergi. Endelig skal nævnes, at kulturformidling også findes som studiemønster på INSS med enkelte fuldt tegnede og derfor lukkede hold på BA og KA for 2011-12.

Uddannelsessynergier

Eksisterende uddannelsessamarbejder
I forlængelse af samarbejdsaftalen med INSS har der siden 2009 været et velfungerende samarbejde om udveksling på især bacheloruddannelsen (fra 4. semester på IVA og 3. semester på INSS). Der er etableret faste valgpakker, inkl. tillægsprøver for at undgå ECTS-huller for gæstestuderende. Fagudbuddet falder primært inden for dansk, medier, litteraturvidenskab og kommunikation.

Fra 2010 har IVA og INSS udbudt en fælles KA-tilvalgsuddannelse (30 ECTS):Design af systemer og processer i organisationer.Uddannelsen består af to kurser á 15 ECTS,  hvor det ene afvikles på IVA i ét semester, det andet på INSS det næste semester. Der er formuleret en fælles prøve for modulet på IVA.

Samme model for uddannelsessamarbejde anvendes til efteråret 2012, hvor IVA i samarbejde med Humboldt Universitet, IBI (iSchool) udbyder en 1-årig 'joint study profile' i informationsvidenskab og kulturformidling. (Denne ses som en forløber for et kommende fuldt formaliseret 'joint study program'.) Studerende følger kurser i København det ene semester, og kurser i Berlin det næste semester. Undervisere fra begge institutioner bidrager ikke alene ved deres egen lokalitet, men også ved gæsteforelæsninger og undervisningsdeltagelse ved forløbene hos partneren. Der er således også tale om udveksling mellem forskere.

Deltagelse i denne Joint Study Profile kan også være en attraktiv mulighed for studerende ved KU-HUM.

Nye tiltag og muligheder mhp. gensidig styrkelse
Ved en indlejring på KU-HUM kan IVA og KU-HUM i fællesskab styrke det faglige udbud, herunder undervisningen og de studerendes toningsmuligheder.

Det langt større fagudbud på KU-HUM udgør en kraftig udvidelse af IVA-studerendes toningsmuligheder. Som oplagte tilvalg for IVA-studerende i det humanistiske fagudbud (på tværs af niveauer og undervisningssprog) kan umiddelbart fremhæves kurser/moduler inden for medier, it og kommunikation, kulturanalyse, retorik, logik, sprogfilosofi og pædagogik.

Trods sin mindre størrelse bringer IVA også markante nye tonings- og tilvalgsmuligheder ind på KU-HUM. Det gælder hele det informationsvidenskabelige område, hvor bl.a. informationsorganisering og informationskompetence vil være unikke og nye tilvalgsmuligheder. IVA vil også kunne yde et unikt bidrag til allerede igangsatte aktiviteter inden for informationssøgning. Sådanne bidrag vil oplagt kunne indgå i de fleste af KU-HUMs studier (samt andre studier på KU) - og yderligere styrke erhvervsrettetheden mod både det private erhvervsliv og informations-funktioner i offentlige organisationer.

Det samme gælder for IVAs biblioteksorienterede fag, hvor IVA udbyder kurser med en unik og specifik viden i forhold til biblioteker og biblioteksvæsen.

IVA bidrager endvidere på nye måder til dele af det kulturvidenskabelige område. IVA har bl.a. et særligt veletableret fokus på børne- og ungdomskultur, litteraturformidling, kulturpolitik og betydningen af institutionelle rammer i forhold til kulturformidling. Dertil kommer mulighed for forløb inden for det stadig vigtigere område digital formidling af kulturarv samt det museologiske område, hvor IVA er involveret i flere relevante aktiviteter med KU-HUM (IKK og INSS), som potentielt kan omsættes i kursustilbud.

For at kvalificere fagudbuddet til fælles glæde for de studerende på IVA og KU-HUM skal særligt lovende og frugtbare kombinationsmuligheder kortlægges, herunder muligheden for udvikling af nye kursustilbud. Det gælder især på BA- og KA-niveau, herunder både på de danske- og engelsksprogede kandidatuddannelser, men muligheder med IVAs og KU-HUMs respektive masteruddannelser bør også indgå (en revideret masteruddannelse i informationsvidenskab og kulturformidling træder i kraft i efteråret 2012, med mulig toning inden forinteraktionsdesign og informationsarkitekturellerkulturformidling).

I tillæg til den faglige synergi beror et frugtbart uddannelsessamarbejde yderligere på kvaliteten i organisering og pædagogisk udvikling af undervisningen på uddannelserne. En indlejring på KU-HUM vil styrke mulighederne for at initiere og udbygge universitetspædagogisk forskning og pædagogiske udviklingsprojekter - indenfor KU-HUM, såvel som i samspil med andre institutioner som eksempelvis professionsskolerne (fx læreruddannelsen).

Forskningssynergier

Eksisterende forskningssamarbejder
Samarbejdet med INSS har hidtil primært haft fokus på uddannelse og undervisning. På forskningsområdet har der dog parallelt været samarbejder, fx omkring konferencenThe Legacy of Marshall McLuhan - Revisiting the Message(oktober 2011). Af andre eksempler kan nævnes antologienNye Vidensmedier: Kultur - Læring - Kommunikation(Samfundslitteratur, 2011), som blev redigeret af tre IVA-forskere men med bidrag fra INSS-forskere, og at IVA-forskere deltog med papers i konferencerneTekstvidenskab i det 21. århundrede(2010)ogEditionshistorie og editionsfilologiens faglige status(2011), der var organiseret af INSS-forskere.

Forskningssamarbejdet kommer også til udtryk ved, at en IVA-forsker i dag deltager i en af INSS' forskningsgrupper. Samtidig mødes IVA- og INSS-forskere i regi af andre netværk, fx Nordisk Forum for Boghistorie og SHARP.

Der har været afholdt en række møder mellem forskere fra begge institutioner, som er mundet ud i formuleringen af fire potentielle fælles forskningsprojekter indenfor områderne 'Revitalisering af folkeoplysningstanken?', 'Digital materialitet', 'Læringssystemer - design, brug og evaluering' og 'Faglitteraturens funktioner og vejen ind i det digitale'.

Derudover har der i nyere tid bl.a. været samarbejder på følgende områder: 

  • Forskningsprojekterne LARM (siden 2010) og CoSound (fra 2012).
  • Fællesinvitation og -arrangement af den amerikanske gæsteprofessor Charles Bazerman, UC Santa Barbara med Afdeling for retorik (2009).
  • Forskere fra IVA og IKK har sammen organiseret en konference i regi af NordForsk-netværket 'Visions of the past. Images as historical sources and the history of art history' (2011).
  • Forskere fra IVA og IKK er i gang med at arrangere et seminar sammen i regi af Dansk Center for Museumsforskning (april 2012), hvor begge institutioner er repræsenteret i styregruppen.
  • I samme regi planlægger forskere fra IVA og Institut for Naturfagenens Didaktik, KU, et internationalt ph.d.-kursus til november (2012).
  • Forskere fra IVA og DIKU har afgivet et bud på i fællesskab konferencenInternational Conference on the Theory of Information Retrieval(ICTIR) i 2013.

Desuden har IVA indledt samtaler med både CCC (Center for Communication and Computing) og CST (Center for Sprogteknologi) om et fremtidigt samarbejde.

Mål for forskning
Gennem et tæt samarbejde med KU, og især Det humanistiske Fakultet, mener IVA at kunne opnå: 

  • Intensiverede forskningsrelationer, der vil bidrage til den fremtidige udvikling af Informationsvidenskab.
  • Tilknytning til en ph.d.-skole, som sikrer de fornødne omgivelser for ph.d.-uddannelsen i Informationsvidenskab.

Information og kultur
Med fokus på IVAs forskningstyngde inden for Informationsvidenskab og Kulturformidling håber IVA at kunne tilføre KU: 

  • Øgede muligheder for internt på KU at omsætte og nyttiggøre IVAs særlige ekspertise inden for informationsarkitektur, informationssøgning og informationskompetence med fokus på, at disse områder også forstås som kulturelle praksisser. Desuden udgør de en oplagt platform for videnudveksling og samarbejde med det private erhvervsliv og det omgivende samfund i øvrigt.
  • En styrket profil inden for kulturformidling, hvor kombinationen af KUs og IVAs respektive særkender giver en betydelig og forøget styrke på kulturområdet, herunder:
    • Styrke den kulturpolitiske dimension i forskning om litteratur/bibliotek/kultursociologi og børn/unge.
    • Styrke kulturformidlingsdimension i forskning om biblioteker, museer, arkiver og kulturarv.

Information med Kultur og vice versa 
Forskning kan også, og ikke mindst, foregå med eksplicit afsæt i spændingsfeltet mellem information og kultur. Af afsluttede, igangværende og ansøgte projekter med eksterne partnere kan nævnes: 

  • Digital formidling af kulturarv (en præsentation af en række teoretiske indfaldsvinkler omkring bl.a. medier og institutioner, autenticitet og samlingsrepræsentation, kulturbegreb og oplevelsesøkonomi, se: Niels D. Lund et al. (red.):Digital formidling af kulturarv. Fra samling til sampling(Multivers, 2009); støttet af Kulturministeriets forskningspulje)
  • Nye vidensmedier (Under den fælles etikette vidensmedier omhandler projektet til mediers funktion i formidling og tilegnelse af viden; se Hans Jørn Nielsen et al. (red.):Nye vidensmedier Kultur, Læring, Kommunikation(Samfundslitteratur, 2011); støttet af Kulturministeriets forskningspulje)
  • Viden i spil - forskningsbibliotekernes digitale formidling (Om hvordan de digitale teknologier påvirker forskningsbibliotekernes praksis; igangværende og støttet af Kulturministeriets forskningspulje)
  • LARM (Formålet med projektet er at opbygge et digitalt arkiv, så forskere kan få adgang til ca. en million timers båndede lydoptagelser fra primært DRs radioarkiv og Statsbibliotekets arkiv. Adgang forudsætter en digital infrastruktur med digitale værktøjer, hvis forskere skal kunne søge, beskrive og formidle viden om den radiofoniske kulturarv. Projektet er ledet af KU, igangværende og støttet af den nationale pulje for forskningsinfrastrukturer).
  • CoSound - Kognitive systemer til interaktiv berigelse af lyd (Projektet handler om, hvordan man automatisk kan udtrække data fra lydfiler og hvilke typer software og programmer, der er bedst egnet til at identificere egenskaber ved lyd. Forskere fra IVA har ansvaret for evalueringsdelen; igangværende og støttet af Det Strategiske Forskningsråds Programkomite for Strategiske Vækstteknologier)

Skitser til potentielle forskningsfællesskaber med institutter ved HUM-FAK
Faglige forskningsfællesskaber kan sagtens foregå på tværs, men for overskuelighedens skyld kunne en skitse til potentielle forskningsfællesskaber med afsæt i de enkelte institutter se således ud: 

  • IKK - forskningsfællesskab især med fokus på det kulturformidlingsmæssige, bl.a. med fokus på børn og unge, museologi, biblioteker og arkiver samt kulturarv, men også information og kultur, digital kommunikation og formidling samt billedkultur.
  • MEF - forskningsfællesskab omkring medier, kommunikation og it, digital retorik, persuasive design, vidensbegreber, logik og information samt informationskompetencer og læring.
  • INSS - forskningsfællesskab omkring bog-, biblioteks- og informationshistorie, litteratursociologi/læsning.
  • CST - forskningsfællesskab omkring metadata, ontologi/klassifikation ogmulti-lingual information retrieval.
  • SAXO - forskningsfællesskab omkring hukommelses-erindringsinstitutioner og museer/arkiver.

Opsummering
I denne tekst er søgt beskrevet væsentlige eksisterende og mulige synergifelter ved et intensiveret samarbejde mellem IVA og KU. Som det fremgår, er en betydelig mængde samarbejde allerede i gang, ligesom der er mulighed for mange samarbejdsflader, der kan beriges med bidrag fra IVA og KU.

Optikken i denne tekst er IVAs og det er derfor sandsynligt, at KU-HUM dels kan anlægge andre vinkler på synergifelterne og dels kan have andre forslag til synergifelter.  Vigtigt er det dog at slå fast, at IVA kan tilføre KU et internationalt anerkendt område inden forLibrary and Information Science. Der er tale om et forsknings- og uddannelsesfelt med en særlig historisk forankring i bibliotekstraditionen, et felt der i det store og hele ikke praktiseres andre steder i Danmark eller indenfor det informationsvidenskabelige og kulturformidlingsmæssige felt i almindelighed.