Det handler om synergier. De sidste drøftelser mangler endnu at finde sted, men fusionen med KU er på alles læber og en endelig afklaring ventes at finde sted inden sommerferien.
Skolerådet har holdt ekstraordinært møde, hvor de har diskuteret
synergi ved et intensiveret samarbejde med KU både i relation til
uddannelse og forskning. Insight IVA publicerer her det notat, der
lå til grund for drøftelserne, og hvori det blandt andet
understreges, at IVA kan tilføre KU et internationalt anerkendt
område inden forLibrary and Information Science.
IVA i krydsfeltet mellem informationsvidenskab og
kulturformidling
IVA har to faglige søjler: informationsvidenskab og
kulturformidling. Indtil ca. 2006 har disse udgjort to forholdsvist
selvstændige profiler med relativt begrænset interaktion.
I de senere år er der imidlertid blevet lagt stigende vægt på de to
faglige søjlers indbyrdes relation - dvs. samspillet mellem
information og kultur i bred forstand. Samtidig opretholdes en
respekt for, at de to søjler har hver deres særkender, som
udspringer af forskelle i genstandsfelt og dermed forbundne teorier
og metoder. Det afgørende er, at de to søjler opfattes som faglige
synergifelter, der udgør IVAs særkende og styrke.
Samspillet mellem informationsvidenskab og kulturformidling hviler
ikke mindst på to forhold:
- Selve begrebet information og hele den praksis, der knytter sig
til information, har en afgørende kulturel dimension. Dette
indebærer, at analyse, organisering og brug af information både
foretages og må forstås ud fra kulturelle optikker.
- Kultur og kulturformidling gennemtrænges i stærkt stigende grad
af digitalisering og informationsteknologi. Dette gælder ikke blot
i virtuelle former, men også i kraft af at kulturoplevelser væves
sammen med mobilteknologi, animationer, multimedier etc.
IVAs særkende er det forskningsmæssige og uddannelsesmæssige
fokus på dette samspil mellem information og kultur. Det vigtige
budskab i denne sammenhæng er at i IVAs udlægning af
informationsvidenskab har informationsvidenskab en
kulturel-sociologisk forankring, hvor kulturformidlingsdelen
forstås bredt som kulturstudier af forholdet mellem mennesker, it
og institutioner. Denne faglige forankring er afgørende for IVA at
bevare - både ved at dimensionerne styrkes hver for sig og gennem
den særlige måde, hvorpå de to dimensioner systematisk relateres
til hinanden.
I nutidens vidensamfund er basale kompetencer som at læse og skrive
udvidet med en nyere samfundsmæssig og kulturel kompetence, nemlig
at håndtere og søge information ved hjælp af forskellige medier og
it-systemer. Denne kompetence blev for ikke så mange år tilbage set
som en specifik informationsvidenskabelig kompetence. Og det må
fremdeles siges at være en informationsvidenskabelig kompetence,
men ikke i snæver forstand. Vi har nu en samfundsform og en
kulturform, der også sætter kritisk informationshåndtering og
digital dannelse højt på dagsordenen.
På denne led er IVA leverandør af, hvad man kan kalde nyhumanistisk
dannelseskompetence. Udviklingen af en sådan nyhumanistisk
dannelseskompetence kan ske frugtbart i et KU-miljø med bidrag fra
relevante fag som f.eks. medievidenskab, retorik, sprogteknologi
eller dansk, og - ikke at forglemme - fag som sociologi og
datalogi.
Med et samarbejde mellem IVA og KU er der god mulighed for både at
dyrke den faglige gren og orientere sig tværfagligt. Den
tværfaglige orientering er også indlejret i IVA, og IVA har som
samlet enhed en udtalt mulighed for at bidrage til at tegne det
moderne humaniora: krydsfeltet mellem information, medier, kultur
og teknologi.
En række institutter på KU har fagligt fællesskab og
berøringsfalder med IVA, fx MEF, INSS, IKK, CST og DIKU. IVA har et
konkret samarbejde og en samarbejdsaftale med INSS, mens der med
MEF, IKK, CST og DIKU har været og fortsat er samarbejde i mindre
formaliseret form. Det nydannede center CCC byder efter IVAs
vurdering også på oplagte samarbejdsmuligheder.
IVA har en tolkning af informationsvidenskab, der lægger vægt på
sociologiske og kulturelle aspekter omkring information,
fx:
- Informationssøgning og informationskompetence
- Evaluering og brug af information (informationsadfærd)
- Produktion af information
- Videns- og informationsteori
- Vidensorganisering
- Videndeling
- Cirkulation af information
I lyset heraf kan IVA tilføre KU - og specielt HUM - et
veletableret forsknings- og uddannelsesfelt indenfor
informationsvidenskab og kulturformidling, der ikke eksisterer i
samme omfang og med samme tolkning på KU eller øvrige universiteter
i Danmark.
Informationsvidenskab som sådan findes slet ikke på HUM, mens
kulturformidling udbydes som KA i forbindelse med "Moderne kultur
og kulturformidling" på IKK. Vinklingen synes dog mindre
sociologisk og uden det for IVA karakteristiske informationsaspekt.
Til gengæld har IKK's tilgang til kulturformidling en styrke på det
kulturteoretiske og æstetiske niveau. Netop derfor ses også her
gode muligheder for synergi. Endelig skal nævnes, at
kulturformidling også findes som studiemønster på INSS med enkelte
fuldt tegnede og derfor lukkede hold på BA og KA for 2011-12.
Uddannelsessynergier
Eksisterende uddannelsessamarbejder
I forlængelse af samarbejdsaftalen med INSS har der
siden 2009 været et velfungerende samarbejde om udveksling på især
bacheloruddannelsen (fra 4. semester på IVA og 3. semester på
INSS). Der er etableret faste valgpakker, inkl. tillægsprøver for
at undgå ECTS-huller for gæstestuderende. Fagudbuddet falder
primært inden for dansk, medier, litteraturvidenskab og
kommunikation.
Fra 2010 har IVA og INSS udbudt en fælles KA-tilvalgsuddannelse (30
ECTS):Design af systemer og processer i organisationer.Uddannelsen
består af to kurser á 15 ECTS, hvor det ene afvikles på IVA i
ét semester, det andet på INSS det næste semester. Der er
formuleret en fælles prøve for modulet på IVA.
Samme model for uddannelsessamarbejde anvendes til efteråret 2012,
hvor IVA i samarbejde med Humboldt Universitet, IBI (iSchool)
udbyder en 1-årig 'joint study profile' i informationsvidenskab og
kulturformidling. (Denne ses som en forløber for et kommende fuldt
formaliseret 'joint study program'.) Studerende følger kurser i
København det ene semester, og kurser i Berlin det næste semester.
Undervisere fra begge institutioner bidrager ikke alene ved deres
egen lokalitet, men også ved gæsteforelæsninger og
undervisningsdeltagelse ved forløbene hos partneren. Der er således
også tale om udveksling mellem forskere.
Deltagelse i denne Joint Study Profile kan også være en attraktiv
mulighed for studerende ved KU-HUM.
Nye tiltag og muligheder mhp. gensidig styrkelse
Ved en indlejring på KU-HUM kan IVA og KU-HUM i
fællesskab styrke det faglige udbud, herunder undervisningen og de
studerendes toningsmuligheder.
Det langt større fagudbud på KU-HUM udgør en kraftig udvidelse af
IVA-studerendes toningsmuligheder. Som oplagte tilvalg for
IVA-studerende i det humanistiske fagudbud (på tværs af niveauer og
undervisningssprog) kan umiddelbart fremhæves kurser/moduler inden
for medier, it og kommunikation, kulturanalyse, retorik, logik,
sprogfilosofi og pædagogik.
Trods sin mindre størrelse bringer IVA også markante nye tonings-
og tilvalgsmuligheder ind på KU-HUM. Det gælder hele det
informationsvidenskabelige område, hvor bl.a.
informationsorganisering og informationskompetence vil være unikke
og nye tilvalgsmuligheder. IVA vil også kunne yde et unikt bidrag
til allerede igangsatte aktiviteter inden for informationssøgning.
Sådanne bidrag vil oplagt kunne indgå i de fleste af KU-HUMs
studier (samt andre studier på KU) - og yderligere styrke
erhvervsrettetheden mod både det private erhvervsliv og
informations-funktioner i offentlige organisationer.
Det samme gælder for IVAs biblioteksorienterede fag, hvor IVA
udbyder kurser med en unik og specifik viden i forhold til
biblioteker og biblioteksvæsen.
IVA bidrager endvidere på nye måder til dele af det
kulturvidenskabelige område. IVA har bl.a. et særligt veletableret
fokus på børne- og ungdomskultur, litteraturformidling,
kulturpolitik og betydningen af institutionelle rammer i forhold
til kulturformidling. Dertil kommer mulighed for forløb inden for
det stadig vigtigere område digital formidling af kulturarv samt
det museologiske område, hvor IVA er involveret i flere relevante
aktiviteter med KU-HUM (IKK og INSS), som potentielt kan omsættes i
kursustilbud.
For at kvalificere fagudbuddet til fælles glæde for de studerende
på IVA og KU-HUM skal særligt lovende og frugtbare
kombinationsmuligheder kortlægges, herunder muligheden for
udvikling af nye kursustilbud. Det gælder især på BA- og KA-niveau,
herunder både på de danske- og engelsksprogede kandidatuddannelser,
men muligheder med IVAs og KU-HUMs respektive masteruddannelser bør
også indgå (en revideret masteruddannelse i informationsvidenskab
og kulturformidling træder i kraft i efteråret 2012, med mulig
toning inden forinteraktionsdesign og
informationsarkitekturellerkulturformidling).
I tillæg til den faglige synergi beror et frugtbart
uddannelsessamarbejde yderligere på kvaliteten i organisering og
pædagogisk udvikling af undervisningen på uddannelserne. En
indlejring på KU-HUM vil styrke mulighederne for at initiere og
udbygge universitetspædagogisk forskning og pædagogiske
udviklingsprojekter - indenfor KU-HUM, såvel som i samspil med
andre institutioner som eksempelvis professionsskolerne (fx
læreruddannelsen).
Forskningssynergier
Eksisterende forskningssamarbejder
Samarbejdet med INSS har hidtil primært haft fokus på
uddannelse og undervisning. På forskningsområdet har der dog
parallelt været samarbejder, fx omkring konferencenThe Legacy of
Marshall McLuhan - Revisiting the Message(oktober 2011). Af andre
eksempler kan nævnes antologienNye Vidensmedier: Kultur - Læring -
Kommunikation(Samfundslitteratur, 2011), som blev redigeret af tre
IVA-forskere men med bidrag fra INSS-forskere, og at IVA-forskere
deltog med papers i konferencerneTekstvidenskab i det 21.
århundrede(2010)ogEditionshistorie og editionsfilologiens faglige
status(2011), der var organiseret af INSS-forskere.
Forskningssamarbejdet kommer også til udtryk ved, at en IVA-forsker
i dag deltager i en af INSS' forskningsgrupper. Samtidig mødes IVA-
og INSS-forskere i regi af andre netværk, fx Nordisk Forum for
Boghistorie og SHARP.
Der har været afholdt en række møder mellem forskere fra begge
institutioner, som er mundet ud i formuleringen af fire potentielle
fælles forskningsprojekter indenfor områderne 'Revitalisering af
folkeoplysningstanken?', 'Digital materialitet', 'Læringssystemer -
design, brug og evaluering' og 'Faglitteraturens funktioner og
vejen ind i det digitale'.
Derudover har der i nyere tid bl.a. været samarbejder på følgende
områder:
- Forskningsprojekterne LARM (siden 2010) og CoSound (fra
2012).
- Fællesinvitation og -arrangement af den amerikanske
gæsteprofessor Charles Bazerman, UC Santa Barbara med Afdeling for
retorik (2009).
- Forskere fra IVA og IKK har sammen organiseret en konference i
regi af NordForsk-netværket 'Visions of the past. Images as
historical sources and the history of art history' (2011).
- Forskere fra IVA og IKK er i gang med at arrangere et seminar
sammen i regi af Dansk Center for Museumsforskning (april 2012),
hvor begge institutioner er repræsenteret i styregruppen.
- I samme regi planlægger forskere fra IVA og Institut for
Naturfagenens Didaktik, KU, et internationalt ph.d.-kursus til
november (2012).
- Forskere fra IVA og DIKU har afgivet et bud på i
fællesskab konferencenInternational Conference on the Theory of
Information Retrieval(ICTIR) i 2013.
Desuden har IVA indledt samtaler med både CCC (Center for
Communication and Computing) og CST (Center for Sprogteknologi) om
et fremtidigt samarbejde.
Mål for forskning
Gennem et tæt samarbejde med KU, og især Det humanistiske
Fakultet, mener IVA at kunne opnå:
- Intensiverede forskningsrelationer, der vil bidrage til den
fremtidige udvikling af Informationsvidenskab.
- Tilknytning til en ph.d.-skole, som sikrer de fornødne
omgivelser for ph.d.-uddannelsen i Informationsvidenskab.
Information og kultur
Med fokus på IVAs forskningstyngde inden for
Informationsvidenskab og Kulturformidling håber IVA at kunne
tilføre KU:
- Øgede muligheder for internt på KU at omsætte og nyttiggøre
IVAs særlige ekspertise inden for informationsarkitektur,
informationssøgning og informationskompetence med fokus på, at
disse områder også forstås som kulturelle praksisser. Desuden udgør
de en oplagt platform for videnudveksling og samarbejde med det
private erhvervsliv og det omgivende samfund i øvrigt.
- En styrket profil inden for kulturformidling, hvor
kombinationen af KUs og IVAs respektive særkender giver en
betydelig og forøget styrke på kulturområdet, herunder:
- Styrke den kulturpolitiske dimension i forskning om
litteratur/bibliotek/kultursociologi og børn/unge.
- Styrke kulturformidlingsdimension i forskning om biblioteker,
museer, arkiver og kulturarv.
Information med Kultur og vice versa
Forskning kan også, og ikke mindst, foregå med eksplicit
afsæt i spændingsfeltet mellem information og kultur. Af
afsluttede, igangværende og ansøgte projekter med eksterne partnere
kan nævnes:
- Digital formidling af kulturarv (en præsentation af en række
teoretiske indfaldsvinkler omkring bl.a. medier og institutioner,
autenticitet og samlingsrepræsentation, kulturbegreb og
oplevelsesøkonomi, se: Niels D. Lund et al. (red.):Digital
formidling af kulturarv. Fra samling til sampling(Multivers, 2009);
støttet af Kulturministeriets forskningspulje)
- Nye vidensmedier (Under den fælles etikette vidensmedier
omhandler projektet til mediers funktion i formidling og tilegnelse
af viden; se Hans Jørn Nielsen et al. (red.):Nye vidensmedier
Kultur, Læring, Kommunikation(Samfundslitteratur, 2011); støttet af
Kulturministeriets forskningspulje)
- Viden i spil - forskningsbibliotekernes digitale formidling (Om
hvordan de digitale teknologier påvirker forskningsbibliotekernes
praksis; igangværende og støttet af Kulturministeriets
forskningspulje)
- LARM (Formålet med projektet er at opbygge et digitalt arkiv,
så forskere kan få adgang til ca. en million timers båndede
lydoptagelser fra primært DRs radioarkiv og Statsbibliotekets
arkiv. Adgang forudsætter en digital infrastruktur med digitale
værktøjer, hvis forskere skal kunne søge, beskrive og formidle
viden om den radiofoniske kulturarv. Projektet er ledet af KU,
igangværende og støttet af den nationale pulje for
forskningsinfrastrukturer).
- CoSound - Kognitive systemer til interaktiv berigelse af lyd
(Projektet handler om, hvordan man automatisk kan udtrække data fra
lydfiler og hvilke typer software og programmer, der er bedst egnet
til at identificere egenskaber ved lyd. Forskere fra IVA har
ansvaret for evalueringsdelen; igangværende og støttet af Det
Strategiske Forskningsråds Programkomite for Strategiske
Vækstteknologier)
Skitser til potentielle forskningsfællesskaber med
institutter ved HUM-FAK
Faglige forskningsfællesskaber kan sagtens foregå på
tværs, men for overskuelighedens skyld kunne en skitse til
potentielle forskningsfællesskaber med afsæt i de enkelte
institutter se således ud:
- IKK - forskningsfællesskab især med fokus på det
kulturformidlingsmæssige, bl.a. med fokus på børn og unge,
museologi, biblioteker og arkiver samt kulturarv, men også
information og kultur, digital kommunikation og formidling samt
billedkultur.
- MEF - forskningsfællesskab omkring medier, kommunikation og it,
digital retorik, persuasive design, vidensbegreber, logik og
information samt informationskompetencer og læring.
- INSS - forskningsfællesskab omkring bog-, biblioteks- og
informationshistorie, litteratursociologi/læsning.
- CST - forskningsfællesskab omkring metadata,
ontologi/klassifikation ogmulti-lingual information retrieval.
- SAXO - forskningsfællesskab omkring
hukommelses-erindringsinstitutioner og museer/arkiver.
Opsummering
I denne tekst er søgt beskrevet væsentlige eksisterende og
mulige synergifelter ved et intensiveret samarbejde mellem IVA og
KU. Som det fremgår, er en betydelig mængde samarbejde allerede i
gang, ligesom der er mulighed for mange samarbejdsflader, der kan
beriges med bidrag fra IVA og KU.
Optikken i denne tekst er IVAs og det er derfor sandsynligt, at
KU-HUM dels kan anlægge andre vinkler på synergifelterne og dels
kan have andre forslag til synergifelter. Vigtigt er det dog
at slå fast, at IVA kan tilføre KU et internationalt anerkendt
område inden forLibrary and Information Science. Der er tale om et
forsknings- og uddannelsesfelt med en særlig historisk forankring i
bibliotekstraditionen, et felt der i det store og hele ikke
praktiseres andre steder i Danmark eller indenfor det
informationsvidenskabelige og kulturformidlingsmæssige felt i
almindelighed.