Rikke Andreasen blev uddannet fra IVA i 2002 og er, udover sin rolle som censor på akademiet, nu også blevet en del af Skolerådet. Hun ser især frem til fusionen med KU og håber, at den åbner op for, at IVAs studerende kan sammensætte en uddannelse ud over det sædvanlige.
Rikke Andreasen arbejder i dag som Director hos medicinalfirmaet
Takeda. Hun ansætter en gang imellem medarbejdere i virksomheden og
kigger derfor ofte på ansøgninger fra IVA-uddannede. Hendes
rolle i Skolerådet bliver blandt andet at se på, hvordan IVAs
studerende kan stå stærkere på arbejdsmarkedet efter endt
uddannelse. Vi mødte Rikke til en snak om hendes nye opgave:
Hvorfor ville du være medlem af Skolerådet?
Det er en helt vildt spændende periode at være med, netop
fordi der sker omvæltninger på grund af fusionen med KU. Det er en
fantastisk chance for IVA. Da jeg gik her i sin tid, var der
allerede snak om, hvilke andre institutioner man kunne samarbejde
med. Jeg sidder i mit nuværende job og ansætter folk, og jeg kan jo
se, at nogle ansøgere står rigtig stærkt, mens andre ikke gør.
Sådan som uddannelsesstrukturen før har været på IVA, så står
ansøgere herfra ikke så stærkt, som nogle fra andre steder, der har
kombineret forskellige studieretninger og kan byde ind med bredere
faglige kompetencer. Her åbner fusionen med KU op for nye
muligheder for at få kendskab til andre brancher. Som en, der
ansætter nye medarbejdere på min arbejdsplads, står jeg tit mellem,
om jeg skal vælge nogen, der kender til medicinalbranchen men ikke
har kendskab til informationssøgning, eller om jeg skal vælge
nogen, der ikke kender noget til branchen, men er uddannet til at
arbejde med strukturering og håndtering af information.
Hvad kan du bidrage med i Skolerådet?
Jeg håber, at jeg som udefrakommende, der ansætter, kan
styrke kandidaterne fra IVA og sikre, at det bliver ved med at være
en god uddannelse. De uddannede herfra kan rigtig mange ting. Når
man forhandler med KU, skal man tænke i studieordning og muligheder
for at tone sin uddannelse. Som studerende skal man i høj grad
tænke i kombination af forskellige faglige kompetencer og lukke op
for at kombinere IVAs uddannelse med noget usædvanligt. Hvis du nu
vælger at læse hoveduddannelsen på IVA og et semester i litteratur,
så ligger de to ting så tæt op ad hinanden, at jeg ikke mener, at
du flytter dig nok. Men hvis du nu læser nogle semestre på
retninger som biologi, jura eller økonomi, så kan du byde ind på
bestemte brancher. Så kan du noget tværfagligt.
Hvad synes du om IVAs samarbejde med KU?
IVAs fag har på nuværende tidspunkt en ufortjent profil.
Det er en kliché, at de skulle være kedelige. Jeg håber, at folk
kan flytte sig væk fra dette synspunkt med samarbejdet med KU. Der
er også konkurrence, når andre universiteter opretter en
uddannelse, der minder om IVAs. Både Syddansk Universitet og CBS
har gjort det. Jeg tror ikke, at disse uddannelser er ligeså gode,
men det lyder bare smartere at studere der end på IVA. Lige nu er
der nogle helt konkrete drøftelser om fusionen med KU i Skolerådet,
især omkring økonomien og hvilke faciliteter, man kan tilbyde
studerende. Vi skal bibeholde IVAs profil, så det fremstår som et
sted, der kan noget helt særligt. I de her krisetider skal du kunne
slå på, at dette er en uddannelse, der giver dig konkrete
værktøjer, som du kan gå ud og byde ind med, i stedet for bare at
sælge dig på, at du er akademiker. Da jeg gik på IVA, hed det sig,
at alle 68'ere snart ville gå på pension, og så ville unge i dag
vælte sig i arbejde. Sådan er det ikke gået. Der er nogle
strukturer, der har ændret sig, så man ikke bare lige får job.
Derfor er man nødt til at tænke strategisk, når man sammensætter en
uddannelse.
Hvad husker du især fra din egen tid som studerende på
Danmarks Biblioteksskole?
Jeg havde en meget tryg start herude. Der var meget
holdundervisning, og man blevet taget godt hånd om. Springet mellem
Bibliotekar DB og kandidaten var for stort dengang, når man ser på
niveauet, men det har udlignet sig nu og bachelor og kandidat
hænger godt sammen i dag. Dengang var det især de samme ildsjæle,
der deltog i de sociale arrangementer og i studieforeningsarbejdet.
Derfor tror jeg, at det kan gavne at komme et sted hen som KU, hvor
der også vil være studerende fra andre studier at være sammen
med.
På hvilken måde har du ellers haft kontakt med DB eller
IVA?
I og med, at jeg er censor herude, så holder jeg mig
opdateret omkring, hvad der foregår. Mit arbejde på IVA er
meget teoretisk nogle gange i forhold til mit arbejde i
medicinalbranchen, som er meget praktisk. Jeg har kontakt til nogle
af underviserne herude og har holdt oplæg for studerende om, hvad
man lægger vægt på i en ansøgning. Jeg følger altid med i IVAs
optagelsestal, og da jeg jævnligt ansætter nye medarbejdere, skal
jeg også have føling med, hvilke ansøgere, der kommer ud
herfra.
Har du et par gode råd til de studerende i relation til
deres studier og jobsøgning?
Det er et heftigt marked derude. Da jeg studerede, var
der gode muligheder for at få studiejobs, og det håber jeg stadig,
der er, fordi man allerede her kan få lov at lave noget, som smager
lidt af fugl. Man får prøvet nogle ting af og afstemt de
forventninger, man har til arbejdsmarkedet. Det kan være svært for
nyuddannede akademikere at bide sig fast i arbejdsmarkedet, fordi
de er oppe mod nogen, som måske har 5-10 års erhvervserfaring. De
studerende har masser at byde ind med, og det er vigtigt, at de
viser, at de har ben i næsen. En post i DSR, eller at man er træner
for et håndboldhold ser godt ud på CV'et og kan vise, at man
fordyber sig i noget. Som sagt, så er det en god idé at
blande nogle faglige kombinationer under sin uddannelse, så man har
en anden profil end alle de andre. Det er også her, at Skolerådet
skal være med til at tænke ind, hvad de studerende kan bruge
uddannelsen til, fordi de færreste jo bliver forskere. Vi skal
sørge for, at IVAs nyuddannede bliver revet væk af arbejdsgiverne,
når de går ud af IVAs hoveddør.
Af Anne Saabye