Better together

Better together
Bibliotekerne vil gerne samarbejde med alle – fra banker til museer. Partnerskaber er blevet moderne bibliotekers mantra, og et nyt projekt viser vej med en brugervenlig guide, for nu gælder det om at komme ud af boksen.

Hvad er et innovativt partnerskab? Hvorfor skal bibliotekerne binde an med det? Og frem for alt, hvordan gør man det i praksis? Hovedbiblioteket i Aarhus, Roskilde Bibliotekerne og Roskilde Universitet giver deres bud på en løsning. Projektet, som er støttet af Kulturstyrelsens Udviklingspulje for folke- og skolebiblioteker fik navnet "Ud af boksen".

Win-win
Louise Overgaard fra Hovedbiblioteket i Aarhus har som projektleder fra starten haft en stor aktie i partnerskabsprojektet. Ifølge hende er det vigtigste ved et innovativt partnerskab, at det skaber noget nyt, noget som de enkelte parter ikke kan binde an med hver for sig. Det handler med andre ord om at skabe merværdi og en win-win situation. 

"Vores biblioteker står i meget forskellige situationer og med meget forskellige ressourcer, så hvad der er et lille tiltag ét sted, kan være et stort tiltag et andet sted. Men hvis man formår at skabe nye tiltag for lånerne, og alle parter får noget ud af det, så er det et vellykket innovativt partnerskab".

På Aarhus Hovedbibliotek har der f.eks. længe været tradition for at samarbejde med aktører i IT-Byen Katrinebjerg, der arbejder med anvendelsesorienteret IT-forskning. Aktørerne har i perioder fået adgang til bibliotekets rum og alle lånerne, nærmest som et stort forsøgslaboratorium med mulighed for at udvikle og teste nyt software i autentiske rammer.

Fra kuvøse til ny virksomhed
"Vi har også haft et fantastisk samarbejde med studerende fra IT-Byen," fortæller Louise Overgaard. Virksomheden Redia A/S, en design- og softwarevirksomhed, startede oprindeligt som et studenterprojekt, og Aarhus Kommunes Biblioteker har været med hele vejen.

"De studerende satte storskærme op hos os for at teste deres produkter, og de afholdt workshops med vores brugere. Vi fik ny spændende hardware ind på biblioteket, lånerne fik en anderledes oplevelse, og de studerende fik et sted at eksperimentere, inden de tog springet og startede egen virksomhed".

Siden har Redia A/S i samarbejde med Viborg Bibliotekerne udarbejdet en iPad-app, der præsenterer udvalgte bøger med anmeldelser og inspiration til læsning.

En hjemmeside, der viser vej
Hvordan finder biblioteket så sine partnere? Hvordan udarbejder man en partnerskabsstrategi? Hvor findes de gode eksempler? Det hele ligger på hjemmesiden bygpartnerskaber.dk, der er udarbejdet som en del af projektet. Her finder man både tjekliste, værktøjskasse, guide og en film, så der er næsten ingen undskyldning for ikke at komme ud af boksen og i gang.

Blandt de gode eksempler kan man læse om "Lektier online", et samarbejde mellem et bibliotek og en privat virksomhed. IT-virksomheden KMD, Lektier Online og Statsbiblioteket er gået sammen om at løfte opgaven med at tilbyde lektiehjælp til udsatte børn og unge over nettet. KMD giver deres medarbejdere mulighed for at skifte arbejdstid ud med lektiehjælp fra virksomhedens egne lokaler. De mange nye lektiehjælpere betyder, at Lektier Online kan udvide den efterspurgte ordning om lektiehjælp via nettet og hjælpe langt flere børn og unge. Og hele dette projekt er med i slutrunden om at blive årets partnerskab.

Det hele handler om at udvikle bibliotekerne
Samarbejdsdreven innovation og partnerskaber er en metode til at udvikle og stadfæste bibliotekernes rolle som samfundsinstitution. Det er kort fortalt den konklusion og samtidig den drivkraft, der ligger i hele projektet. Den største hurdle er ifølge Louise Overgaard, at der i biblioteksvæsenet er en generel opfattelse af, at partnerskaber med kommercielle partnere er problematiske og ikke falder i tråd med bibliotekernes traditionelle måde at arbejde på. Men i Helsinki kan man få bistand fra banker på biblioteket og lære, hvordan man skal styre sin økonomi, fortæller Louise Overgaard.

"Hvorfor ikke gøre noget tilsvarende i biblioteksrummet i Danmark? Man hører jo om flere og flere unge, der ikke kan styre deres økonomi. Det kunne måske også rette op på bankernes lidt blakkede rygte. Vi kunne jo også overveje partnerskaber med forlag og boghandlere og for eksempel lade dem udstille i biblioteksrummet. Hvis vi afviser det fra starten, så kommer vi jo ingen vegne, og måske vi bare skulle prøve det af".

Lokalsamfundet som afgørende parameter
Men hvorfor går bibliotekerne ind i den type partnerskaber netop nu? Det har meget at gøre med ressourcer og muligheden for at skabe et godt og nuanceret tilbud, der hænger sammen med, hvad der foregår ude i samfundet, fortæller Louise Overgaard. "På bibliotekerne vil vi gerne være netværksskabere, innovationsfremmere og aktive samfundsaktører. Vi vil gerne skabe gode tilbud til vores borgere, som jo også er vores partnere," forklarer Louise Overgaard. Spørgsmålet er så, om hele partnerskabsdiskussionen også kan få betydning for den måde, man organiserer bibliotekerne på. Måske skal man i højere grad organisere biblioteket ud fra mennesker og lokalsamfund end ud fra bestanden af bøger og materialer?

"Hvis man virkelig vil arbejde med partnerskaber, så skal vi hele tiden have blik for, hvor en bestemt partner vil passe ind i forhold til en afdeling, et emne eller hele organisationen. Man skal både have sans for overblik og detalje, når man skal parre sig, og lede efter nye muligheder."

Ekspert i partnerskaber
I forbindelse med Udvalget om folkebibliotekerne i vidensamfundet, som daværende kulturminister Carina Christensen nedsatte i 2010, blev lektor Henrik Jochumsen fra IVA formand for arbejdsgruppen om partnerskaber. Derfor lå det lige for at inddrage ham i projektets styregruppe.

"Min rolle har især været at inspirere og bidrage med erfaringer, fortæller Henrik Jochumsen. "Jeg har rejst en del i Europa og USA og indsamlet erfaringer til de to bøger "All that and books too -enrundrejse gennem amerikanske biblioteker" og "Biblioteket i byudviklingen - kreativitet, innovation og oplevelse"og derfor bl.a. kunnet bidrage med at tilrettelægge projektets studieture til udlandet. Jeg har også holdt oplæg på projektets konferencer og i øvrigt sammen med Dorte Skot-Hansen været ressourceperson i relation til den biblioteksmodel, vi har udarbejdet her på IVA." (Link til model i mediearkiv).

"Det har helt generelt været en rigtig god måde at have forbindelse til praksis på. Man får en præcis fornemmelse af, hvad der rører sig samtidig med, at man styrker sit netværk. Jeg har også fået mange erfaringer, jeg kan trække direkte med over i min undervisning og forskning."

"Der sker meget på partnerskabsområdet i øjeblikket især i forhold til samarbejde med private virksomheder. Det er helt klart her, de mest markante diskussioner opstår."

"Et partnerskab er noget, hvor begge parter leverer ressourcer og sætter noget på spil - og samtidig skal begge parter have noget ud af det. For private virksomheder kan det handle om credibility, etisk regnskab og image, men også helt konkret om, at virksomheden får et laboratorium stillet til rådighed."

 Af Bodil Christensen

Louise overgaard

Louise Overgaard

Better together 1

Professionalisér

Better together 2

Fokusér biblioteket?

Better together 3

Vær strategisk

Better together 4

Vælg partnere med omhu

Better together 5

Styrk netværket!

Better together 6

Vis, hvem du er!

Better together 7

Forbered organisationen!

Better together 8

Plej partnerskabet!

Henrik Jochumsen

Henrik Jochumsen