De bibliometriske indikatorer, hvad måler vi?

Er måden, vi måler vores forskningsaktiviteter, retvisende? Lorna Wildgaard skal som ph.d.-studerende undersøge svagheder og styrker ved bibliometriske indikatorer som evaluering af den enkelte forsker.

Lorna Wildgaard midt
Lorna Wildgaard

"I mange år har man målt universiteternes forskningsaktivitet ud fra nogle få parametre. Det har været en start, men der er mange parametre, der ikke måles på, og som skævvrider resultatet. Jeg ønsker med mit ph.d.-projekt at bidrage til diskussionen om, hvordan man bør måle forskningsaktiviteterne, og dermed gør målingen mere fair", forklarer Lorna Wildgaard.

Bibliometriske indikatorer går ud på at måle forskernes publiceringsaktivitet og dermed bruge det som en form for forskningsevaluering. Nærmere bestemt ser man på mønstre i publikationer i alle dens former og dissemination, det vil sige publikationer og citater af forskernes arbejde.

Antallet af publikationer og antallet af citationer er afgørende for, hvordan de tilgængelige forskningsmidler bliver fordelt. Men hvordan vægter man den videnskabelige kommunikation? Lorna Wildgaards ph.d.-projekt er et ud af fem projekter, der ønsker at undersøge styrker og svagheder ved den metode, vi måler kommunikationen på i dag. De fem projekter handler om peer review (fagfællesbedømmelse), webmetrics - det vil sige aktivitet på internettet, køn, web 2.0 og bibliometriske evaluering af den enkelte forsker, med fokus på køn/navn problematikken, anciennitet og akademisk felt.

"I dag bliver en del af forskningsmidlerne tildelt dem, der forsker i emner, der er populære. Midlerne bliver også givet til dem, der gør sig bemærket og råber højt", siger Lorna Wildgaard.

For Lorna handler diskussionen om måleparametre om mere, end hvad der er fair. For hende handler det også om, at den bibliometriske målemetode kommer til at give forskerne den anerkendelse, som de fortjener. Hendes ph.d.-projekt kommer derfor i høj grad til at fokusere på, i hvilket omfang man overhovedet kan bruge den bibliometriske målemetode med de parametre, der er i dag.

"I dag måler man typisk på antallet af artikler ud fra impact-faktoren af det publicerede tidsskrift, men hvad med at måle på, hvordan bøger, konference papers, twitterbeskeder, blogindlæg, radioudsendelser m.m., bliver brugt? Hvordan kan disse parametre belønnes?", spørger Lorna.

Spurgt ind til, hvorfor man overhovedet skal måle, svarer Lorna: "Det er en måde at vise sine resultater frem på. Det skaber kontakter, det genererer samarbejde, og det giver anerkendelse i ind- og udland, ikke kun i forhold til den enkelte forsker, men også i forhold til landet".

 

Faktaboks

Lorna er englænder. Hun kom til Danmark i 1995, hvor hun tog en kort pause, inden hun skulle læse videre på kandidatuddannelsen. Dengang læste hun fashion history med speciale i skandinavisk design. Under sit ophold blev hun forelsket i en dansk mand og forsøgte sig i fem år som designer og illustrator, før hun besluttede at starte forfra. Hun tog sin uddannelse fra IVA med tanke på at blive børnebibliotikar, men efter et møde med bibliometrien var der skabt en kærlighed, som hun nu forsker videre i.

Hun kan godt lide det kreative i at finde nye mønstre og tænke nye vinkler.

"Det er lidt som et tomt lærred, hvor man har en ide om udgangspunktet, og så langsomt ser, hvordan maleriet udvikler sig. Det er det samme med ph.d.-projektet. Jeg sidder lige nu med et tomt lærred. Jeg har en idé om, hvordan det skal ende, men det vil altid udvikle sig med tiden, og de resultater jeg når frem til", fortæller Lorna.

Lorna illustration
"Slaget ved Femern". Illustration af Lorna Wildgaard

Lorna Wildgaard har påbegyndt et ph.d.-projekt på IVA. Hendes forskningstitel er: The Extent Bibliometric Indicators Can Be Used in the Evaluation of Individual Researchers. Lorna har før været på Det Kongelige Bibliotek, herunder Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek og Institutbiblioteket for Statskundskab.

 
Af Camilla Arffman

Jeg ønsker med mit ph.d.-projekt at bidrage til diskussionen om, hvordan man bør måle forskningsaktiviteterne, og dermed gør målingen mere fair.

Lorna Wildgaard