Bo Lidegaard, chefredaktør for Politiken, holdt den 8. oktober en forelæsning i København om de udfordringer, nyhedsmedierne står overfor i det senmoderne samfund. Forelæsningen var arrangeret som et led i faget Mediekultur på 5. semester.
Nyheder eller holdninger?
Politiken er en omnibusavis, hvilket betyder, at den dækker en
bred vifte af emneområder, så man ved at læse Politiken kan vide
alt om det, der er værd at vide noget om, hvis man vil være en
engageret og deltagende borger.
Avisen har p.t. omkring 400.000 læsere, og hvis man skal holde
læsernes interesse fanget, er det ifølge Bo Lidegaard vigtigt, at
man har 3-4 ben at stå på. For Politikens vedkommende er disse:
- Objektive nyheder med analyse og baggrund, hvor man forsøger at
sætte nyhederne ind i en kontekst. Det er Politikens primære
produkt, som fylder hele 1. sektion
- Kultur (f.eks. bøger, film og tv samt det, der ligger i kanten
- evt. trends)
- Debat (eller "views"). For Politiken er det vigtigt både at
have en newspaper (1. sektion) og en viewspaper (anden del af 2.
sektion).
- Servicestof (forbrugerstof - f.eks. "I byen" eller
"Lørdagsliv")
Forholdet mellem newspaper og viewspaper er meget centralt for
Politiken - især spørgsmålet om, hvorvidt medierne kun skal
formidle virkeligheden, eller om de også skal forholde sig til den
og mene noget om den. På Politikens redaktion har der været en lang
borgerkrig mellem de to synspunkter, men efter Bo Lidegaards
mening er det vigtigt, at man kan engagere sig med synspunkter,
holdninger og retning, og at avisen kan rumme denne kompleksitet.
Derfor har Politiken også som den eneste avis en leder på forsiden
hver dag.
I USA ser man i øjeblikket, at de meget prægnante
holdningsmedier vinder frem, og at seerne rykker over på de store
holdningsbårne stationer. På Politiken har man foretaget den
opdeling, at man i 1. sektion formidler nyheder uden bias, mens man
i 2. sektion lader holdningerne komme til fuldt udtryk.
Et marked i forandring
Men markedet ændrer sig hele tiden. Det går så hurtigt, at det
nogle gange er svært at følge med. Mediemarkedet afhænger meget af,
hvordan man præsenterer det. I Danmark har de to store
mediekoncerner JP/Politikens Hus og Berlingske Media for nylig
slået deres drift sammen. Politiken er blevet den største og
rigeste avis, mens Berlingske derimod taber penge og er til salg.
På den måde virker det umiddelbart som om, Politiken dominerer det
danske medielandskab, men staten er i virkeligheden langt den
største ejer. Den ejer de to største tv-stationer, og ingen dansk
avis kan eksistere uden mediestøtte.
Med hensyn til mediestøtte vil man gerne have et bredspektret
mediebillede, så derfor får Information og Kristeligt Dagblad
proportionelt mere end større aviser. Hvis støtten blev
trukket til disse aviser, ville de ikke kunne overleve.
Et område, som staten til gengæld ikke yder støtte til, er de
digitale platforme. Støtten gives nemlig i forhold
til distribution, og et klik koster jo ikke noget. Politikens
netavis er det største nyhedssite, og konkurrencen er ekstremt
hård, for der er mange på dette marked udover mediehusene - f.eks.
Google og Facebook, der laver forretning på at være
trafikknudepunkter på nettet.
Sammenlignet med Google er Politiken kun en lille dværg. Men
hvor Google prøver at give et dækkende omnibuspræget nyhedsbillede,
prøver Politiken også at give et mere analytisk og holdningspræget
nyhedsbillede. Men kampen er hård. Fra 1. januar 2013 vil det koste
penge at bruge Politikens site. Bo Lidegaard ved, at mange sikkert
vil blive vrede over dette, men han mener, at alternativet er
uvidenhed, og han håber, at der vil være nok, der har lyst til at
betale en 30'er for at få adgang til et redigeret nyhedssite.
Politisk indblanding begrænser
uafhængighed
Om et par uger kommer et nyt udspil fra politikerne. Ifølge Bo
Lidegaard er det fuldstændig utidssvarende, at de digitale medier
ikke får nogen støtte. På den digitale platform koster
distributionen ingenting. Her er hele udgiften til redaktion. Men
hvordan beregner man støtten, og hvordan kan det komme til at
foregå uden politisk indblanding? Skal man give støtte per klik, og
hvem skal afgøre, om noget er lødigt eller ikke lødigt? Bo
Lidegaard bryder sig ikke om den tanke, at et politisk organ skal
vurdere kvaliteten af digitale medier, da det til en vis grad
begrænser uafhængigheden.
Et andet dilemma er mellem tv-stationer og aviser. DR har også
et nyhedssite, som er gratis via licensen. Men nyhederne kommer fra
Politiken, hvor de i fremtiden vil koste 30 kr. at læse, mens de er
gratis på dr.dk. Bo Lidegaard tror på, at Politiken kan overleve,
fordi mange gerne vil læse et uafhængigt nyhedssite. Men samtidig
skal de også bygge en forretning op, og hvis de får alt for
vanskelige vilkår, så dør de private medier.
Bo Lidegaard er spændt på at se det politiske udspil, og han
konkluderer, at Politikens adelsmærke skal være uafhængighed og
kvalitet - også selv om de vil være de hurtigste.
Af Helle Saabye og Bodil
Christensen