Skal bibliotekarer give brugerne det, de efterspørger, eller skal de også turde tage en bog ned fra hylden, som de selv mener er spændende for brugeren? Svaret er ikke entydigt og rammer ned i en central debat om bibliotekarens rolle nu og i fremtiden.
Spørgsmålet om bibliotekarens rolle bliver taget op og behandlet
af adjunkt og ph.d. på IVA Gitte Balling og adjunkt og ph.d. Rasmus
Grøn fra Aalborg Universitet i en artikel i den nyeste udgave af Nordisk
Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling.
Insight IVA har bedt Rasmus Grøn om at uddybe nogle af de
udfordringer og mulige problemstillinger ved udviklingen, som
artiklen peger på.
Artiklens undersøgelse viser et ambivalent forhold i
litteraturformidlingen, og I beskriver, at der tales om dels en
demokratisering og dels udfordringer ved udviklingen. Hvad ligger
der konkret i demokratiseringen?
"Der ligger det i det, at der er kommet en større
grad af ligeværdighed imellem afsender og modtager, hvor
modtageren, eller brugeren, i højere grad deltager i formidlingen.
Men vi mener også demokratisering i den forstand, at bibliotekaren
har fået en rolle i dag, som ikke er forbundet med en institutionel
ekspert og autoritet men mere med en læserautoritet. Så
bibliotekaren optræder mere på læsernes niveau. Vi ser, at
litteraturformidlingen tager mere udgangspunkt i den personlige
oplevelse end i en litteraturfaglig viden om litteraturen, og der
sker hermed en større grad af ligestilling mellem folks
læseerfaring, fordi læseoplevelsen i udgangspunktet er
subjektiv."
Hvor ligger udfordringerne så?
"Den største udfordring ser vi i forhold til selve det reelle
vidensgrundlag, for i takt med at undervisningen i litteratur på
IVA også langsomt er blevet minimeret de seneste ti år, så er den
litteraturfaglige viden ikke længere en formaliseret kompetence -
det er noget, som er afhængigt af den enkelte bibliotekars
læselyst."
Hvilke konsekvenser ser du på længere sigt af denne
udvikling?
"Der er nogle dimensioner af litteraturen, som i mindre grad
bliver formidlet, med risiko for at det er de samme ting, som folk
formidler, og den litterære horisont bliver som følge heraf mindre.
Derudover ligger der også et problem i forhold til litterær
kvalitet, fordi det er noget, som er forsvundet meget ud af
bibliotekaruddannelsen - altså det at bibliotekarerne skal forholde
sig differentieret og kritisk til de litterære produkter, de
formidler. Om det er et problem eller ej er i høj grad også til
diskussion. Vi ser det som et problem, hvis man forstår biblioteket
som en institution, der skal formidle kulturel kvalitet. Det er
ikke fordi, vi vil tilbage til den klassiske formynderiske
bibliotekar, men vi mener, at der ligger en kvalitet i, at man som
formidler forholder sig til kvaliteten af produkterne. Også i
relation til mangfoldigheden, for kan man opretholde en
mangfoldighed, hvis vi alle læser det samme? Det kræver mod til at
gå lidt på tværs."
Og det kan sikres ved at bibliotekarerne besidder en
litterærfaglig viden og afsøger det litterære felt for dermed at
kunne formidle bredt til brugerne?
"Ja, for biblioteket skal i vores optik netop ikke
være en direkte afspejling af markedet eller markedstendenser.
Biblioteket skal også være noget andet, ikke kun det populære, for
ellers begynder man at kunne stille spørgsmålstegn ved bibliotekets
eksistensberettigelse som institution, hvis man i alt for høj grad
afspejler det, som alle tror, de gerne vil have. Vores holdning er
den, at biblioteket skal kunne supplere dette forholdsvis snævre
markedsfokus.
Bibliotekaren skal derfor påtage sig en form for ekspertrolle, en
form for autoritet i situationen. Det skal ikke forstås som en
formynderisk rolle, men man skal vise, at man har en viden og en
holdning til litteraturen og bringer disse i spil og ikke kun
forholder sig til, hvad brugerne udtrykker, de gerne vil have. Det
er der, vi ser nogle mulige problemstillinger på længere sigt,
fordi de bibliotekarer, der kommer ud i dag, ikke har den litterære
viden. Den er forbeholdt meget læselystne bibliotekarer."
Hvorfor har man fjernet den del på uddannelsen?
"Min oplevelse er, at det i høj grad handler om et
ønske om at finde frem til en kernefaglighed på institutionen. På
IVA er man i høj grad slået over i en informationsvidenskabelig
del. Hvor man også kan finde den kulturelle del på andre
uddannelser, så er den informationsvidenskabelige del meget knyttet
til IVA. Der er blevet foretaget nogle prioriteringer, og jeg vil
ikke sige, om de er rigtige eller forkerte, der kan være mange gode
argumenter for at prioritere, som man har gjort, det har også bare
en pris på nogle andre områder."
Hvilke konsekvenser forudser du, hvis man ikke
forholder sig til, hvad en bibliotekars professionelle dna består
i?
"Jeg tror, vi vil opleve, at bibliotekarerne vil
blive stadig bedre til at formidle, fordi det er det, der er sket
de sidste ti til tyve år. Der er kommet fokus på, at det faktisk er
vigtigt at kunne. Men der er en risiko for, at man får en mere
homogen litteraturformidling på den lidt negative måde og måske får
sværere ved at kvalificere diskussionen om litteraturen.
Biblioteket skal også være et sted for diskussion af litteraturen,
og den diskussion kan godt risikere at blive meget udvandet, når vi
ikke har nogle bibliotekarer, der har noget viden om og holdninger
til litteraturen."
Men den personlige læseoplevelse er vel også forbundet
med holdninger. Hvad skal adskille bibliotekaren fra denne type
holdninger?
"Vi mener, at diskussionen ofte løftes af, at der
sidder nogle, der kan berige diskussionen med perspektiver, der
rækker ud over ens egne oplevelser - og som måske også evner at
italesætte, hvad der foregår i litteraturen. Og der mener jeg
stadig, at bibliotekaren har en meget vigtig position. Der er mange
eksempler på, at bibliotekarer kan gøre en utrolig stor forskel,
når de indgår i fx læsekredse og book talks i forhold til at skabe
begejstring omkring litteraturen. Det, jeg mener, er, at man skal
passe på ikke at komme i en situation, hvor man bare render efter
brugerne og efter det, brugerne tror, de gerne vil have."
Hvordan skal man så prøve at sikre rollen, hvor
bibliotekaren er en dygtig formidler i øjenhøjde med brugeren -
samtidig med at hun besidder en faglig autoritet?
"Det handler meget om mentalitet, og den er jo
blevet formet gennem de sidste årtier, hvor man har haft et opgør
med den mere autoritære rolle som dannelsesinstitution. Derfor er
det blevet en rygradsting, at bibliotekarer ikke skal påtage sig en
bedrevidende rolle, i hvert fald ikke på det kulturelle område. Med
andre ord er det et spørgsmål om, hvordan man som bibliotekar ser
sin egen rolle. Et sted, hvor man kan forsøge at påvirke
mentaliteten, er på uddannelsen - ikke at den kan gøre hele
arbejdet, for uddannelsen er kun en brik i hele bibliotekssektoren.
Men man kunne på IVA gøre en forskel i den måde, man formidler
faglig identitet til de bibliotekarstuderende."
Har man stadig så stor lede ved at omtale sig selv som
en autoritet, at det ikke er muligt at påtage sig en autoritær
rolle?
"Når man ser på den diskurs, der er blandt de yngre
bibliotekarer, og blandt dem der har en stærk stemme i debatten -
og blandt mine egne studerende, så virker det som om, at den rolle
er langt væk. Fokus er meget entydigt på, at biblioteket skal være
en institution, som er til for brugerne. Man lægger meget kraftig
afstand til en elitær smagsdommertankegang. Alt, hvad der hedder
akademisk smag eller diskurs, er noget, man differentierer sig
meget kraftigt fra."
Hvem er 'man'?
"Ja, det er en grov generalisering, men min
oplevelse stammer fra dem, jeg taler med og dem, der deltager i
biblioteksdebatten og studerende. Den fremtrædende holdning
er, at man er en serviceinstitution, som er til for at give
brugerne nogle oplevelser og det, de efterspørger - at det skal
være på brugernes præmisser. Og det bliver en meget ensidig
tankegang, fordi man ikke altid servicerer folk bedst ved at give
dem det, de tror, de vil have. Det er en lidt flad servicetankegang
for en institution som biblioteket. Jeg synes, det er svært at
komme i dialog omkring dette, for der er tale om meget
forankrede holdninger - om end der som sagt er tale om en
generalisering, for der findes mange steder, hvor der sker
spændende ting og samarbejder på tværs mellem institutioner, og
hvor man prøver at udfordre sine brugerne på forskellige
måder."
Af Rikke Schielder