Viden i spil

Viden i spil
Insight IVA har talt med redaktørerne af den nye antologi Viden i spil. Der er faktisk meget på spil, og antologien sætter for alvor skub i diskussionen om forskningsbibliotekernes nye roller.

Hold fast i dokumentformidlingen
"Bogen er et udtryk for det store behov for at mødes på tværs af biblioteker, forskere og administratorer for sammen at udvikle de nye roller, som forskningsbiblioteket skal varetage. Vi har også valgt at gøre bogen til et nordisk projekt, fordi der ligger meget nyttig viden, som det i sig selv har været en pointe at samle. Hvis jeg skulle pege på et par centrale fokusområder, hvor forskningsbibliotekerne kan komme til at spille en væsentlig rolle, så vil jeg nævne den evidensbaserede biblioteksvirksomhed, de øgede krav om dokumentation og informationsspecialisternes mulighed for at rådgive forskerne i relation til publiceringsstrategier.
    Mange forskningsbiblioteker står i en presset situation, hvor der bliver sparet på ekspertisen. Her er det helt centralt, at vi holder fast i, hvilke funktioner, der er centrale. Dokumentformidling er for mig at se det, vi kan samles om. Når det hele bliver elektronisk, bliver det endnu mere vigtigt at holde fast i det. Vi skal først og fremmest interessere os for, hvordan de rigtige dokumenter når frem til de rigtige brugere, og hvordan vi kan hjælpe dem med søgninger, kildekritik samt viden om, hvordan et domænes informationsstrukturer er organiseret."
Professor Birger Hjørland, IVA

Etablér kontakt til forskerne
"Hvis universitetsbibliotekerne mister kontakten med forskerne, så bliver de rene licensforvaltere og administrative enheder under værtsinstitutionen. Vi står i øjeblikket i et vadested, hvor vi kigger tilbage på et bibliotek på den trykte kulturs præmisser. Der vil være brug for det fysiske bibliotek i nogle år endnu. Men det man har peget på i forskningen globalt er, at man kan forvente, at de funktioner, som forskningsbibliotekerne har haft, vil diffundere ud i andre kontekster. Det bliver svært for universitetsbiblioteker at genetablere den direkte kontakt til forskerne. De er nu organiserede i nye netværkssammenhænge og forskergrupper både nationalt og globalt og har koblet bibliotekerne fra. Men de har i høj grad brug for informationssøgning, selektion, vidensorganisering og i stigende grad datastyring. Universitetsbiblioteker forsøger i stedet at styrke deres funktion i relation til undervisning og læring. Og som undervisningsbiblioteker har de muligvis en fremtid.
    Bogen peger på et paradigmeskifte med dets alvorlige konsekvenser for forskningsbiblioteket. En strategi er at knytte sig tæt til sin værtsinstitution. Faren ved det er, at man mister en række perspektiver og undlader at indgå i samarbejde med andre forskningsbiblioteker. Og det er alvorligt. For det er hele bibliotekets eksistens, der er på spil. Mine personlige overvejelser på baggrund af projektet er, at mange forskningsbiblioteker hastigt tømmes for nogle funktioner, men muligvis overlever ved at påtage sig andre. Andre bidrag i bogen giver nogle mere optimistiske og konstruktive bud på fornyelser og perspektiver."
Lektor Hans Jørn Nielsen, IVA

Integrér informationsspecialisten
"Det er vigtigt at forstå, at det digitale videnssystem, der er på vej, er anderledes end trykkekulturens. I forlængelse af de digitale medier taler man fx inden for amerikansk biblioteksforskning om "the embedded librarian", altså om at informationsspecialister skal integrere deres virke mere direkte i kerneprocesser som læring, undervisning og forskning.
I samklang med forskning i digitale medier, nye informationskompetencer og didaktik 2.0 peger en organisation som UNESCO desuden på, at der er brug for, at samfund og institutioner gentænker deres forståelser af vidensskabende processer. Her kan forsknings- og uddannelsesbiblioteker spille en vigtig rolle i at realisere og reflektere over nye former for læring, undervisning og forskning i spændingssfeltet mellem information, medier, didaktik og læringsteori.  I denne antologi tager vi hul på, hvad det kan betyde at være en "integreret" informationsspecialist. Det vil naturligvis være et langt mere omfattende arbejde, teoretisk såvel som praktisk og kompetencemæssigt, at kvalificere de nye funktioner, som vi mener der er brug for, at forsknings- og uddannelsesbiblioteker spiller i den digitale kultur."
Lektor Helene Høyrup, IVA


Af Bodil Christensen

Mange forskningsbiblioteker står i en presset situation, hvor der bliver sparet på ekspertisen. Her er det helt centralt, at vi holder fast i, hvilke funktioner, der er centrale. Dokumentformidling er for mig at se det, vi kan samles om.

Professor Birger Hjørland