Insight IVA har talt med redaktørerne af den nye antologi Viden i spil. Der er faktisk meget på spil, og antologien sætter for alvor skub i diskussionen om forskningsbibliotekernes nye roller.
Hold fast i dokumentformidlingen
"Bogen er et udtryk for det store behov for at mødes på tværs af
biblioteker, forskere og administratorer for sammen at udvikle de
nye roller, som forskningsbiblioteket skal varetage. Vi har også
valgt at gøre bogen til et nordisk projekt, fordi der ligger meget
nyttig viden, som det i sig selv har været en pointe at samle. Hvis
jeg skulle pege på et par centrale fokusområder, hvor
forskningsbibliotekerne kan komme til at spille en væsentlig rolle,
så vil jeg nævne den evidensbaserede biblioteksvirksomhed, de øgede
krav om dokumentation og informationsspecialisternes mulighed for
at rådgive forskerne i relation til publiceringsstrategier.
Mange forskningsbiblioteker står i en presset
situation, hvor der bliver sparet på ekspertisen. Her er det helt
centralt, at vi holder fast i, hvilke funktioner, der er centrale.
Dokumentformidling er for mig at se det, vi kan samles om. Når det
hele bliver elektronisk, bliver det endnu mere vigtigt at holde
fast i det. Vi skal først og fremmest interessere os for, hvordan
de rigtige dokumenter når frem til de rigtige brugere, og hvordan
vi kan hjælpe dem med søgninger, kildekritik samt viden om, hvordan
et domænes informationsstrukturer er organiseret."
Professor Birger Hjørland, IVA
Etablér kontakt til forskerne
"Hvis universitetsbibliotekerne mister kontakten med forskerne, så
bliver de rene licensforvaltere og administrative enheder under
værtsinstitutionen. Vi står i øjeblikket i et vadested, hvor vi
kigger tilbage på et bibliotek på den trykte kulturs præmisser. Der
vil være brug for det fysiske bibliotek i nogle år endnu. Men det
man har peget på i forskningen globalt er, at man kan forvente, at
de funktioner, som forskningsbibliotekerne har haft, vil diffundere
ud i andre kontekster. Det bliver svært for universitetsbiblioteker
at genetablere den direkte kontakt til forskerne. De er nu
organiserede i nye netværkssammenhænge og forskergrupper både
nationalt og globalt og har koblet bibliotekerne fra. Men de har i
høj grad brug for informationssøgning, selektion,
vidensorganisering og i stigende grad datastyring.
Universitetsbiblioteker forsøger i stedet at styrke deres funktion
i relation til undervisning og læring. Og som
undervisningsbiblioteker har de muligvis en fremtid.
Bogen peger på et paradigmeskifte med dets
alvorlige konsekvenser for forskningsbiblioteket. En strategi er at
knytte sig tæt til sin værtsinstitution. Faren ved det er, at man
mister en række perspektiver og undlader at indgå i samarbejde med
andre forskningsbiblioteker. Og det er alvorligt. For det er hele
bibliotekets eksistens, der er på spil. Mine personlige
overvejelser på baggrund af projektet er, at mange
forskningsbiblioteker hastigt tømmes for nogle funktioner, men
muligvis overlever ved at påtage sig andre. Andre bidrag i bogen
giver nogle mere optimistiske og konstruktive bud på fornyelser og
perspektiver."
Lektor Hans Jørn Nielsen, IVA
Integrér informationsspecialisten
"Det er vigtigt at forstå, at det digitale videnssystem, der er på
vej, er anderledes end trykkekulturens. I forlængelse af de
digitale medier taler man fx inden for amerikansk
biblioteksforskning om "the embedded librarian", altså om at
informationsspecialister skal integrere deres virke mere direkte i
kerneprocesser som læring, undervisning og forskning.
I samklang med forskning i digitale medier, nye
informationskompetencer og didaktik 2.0 peger en organisation som
UNESCO desuden på, at der er brug for, at samfund og institutioner
gentænker deres forståelser af vidensskabende processer. Her kan
forsknings- og uddannelsesbiblioteker spille en vigtig rolle i at
realisere og reflektere over nye former for læring, undervisning og
forskning i spændingssfeltet mellem information, medier, didaktik
og læringsteori. I denne antologi tager vi hul på, hvad det
kan betyde at være en "integreret" informationsspecialist. Det vil
naturligvis være et langt mere omfattende arbejde, teoretisk såvel
som praktisk og kompetencemæssigt, at kvalificere de nye
funktioner, som vi mener der er brug for, at forsknings- og
uddannelsesbiblioteker spiller i den digitale kultur."
Lektor Helene Høyrup, IVA
Af Bodil Christensen