Følg med i serien om forskerportrætter på IVA.
Helene Høyrup er uddannet cand.mag. i dansk og engelsk ved Aarhus Universitet og har siden 1999 været ansat som lektor ved IVA, hvor hun særligt arbejder med teorier om børnelitteratur. Fra 2008 har hun også forsket i Digital Literacy og såkaldt Ny Literacy, bl.a. som et begyndende transdisciplinært felt, der går på tværs af litteratur-, medie-, informations- og kulturforskning.
Helene Høyrup har en fortid som underviser i
nordisk sprog og litteratur ved University of Texas i Austin,
hvorfra hendes særlige forkærlighed for H.C. Andersens
forfatterskab stammer. Gennem en årrække har hun været redaktør af
Dansk Biblioteksforskning - tidsskrift for informations- og
kulturformidling, som i 2012 blev afløst af Nordisk Tidsskrift for
Informationsvidenskab og Kulturformidling.
Hvad er dine forskningsområder?
Det har primært været børnelitteraturforskning. Min
ph.d.-afhandling med titlen Børnelitteratur, tekst og kanon -
studier i børnekulturel vidensteori var en historisk og teoretisk
analyse af det børnelitterære felt og tekstbegreb set i lyset af
det dominerende litteraturbegreb fra romantikken til i dag, hvor
beskæftigelsen med børnelitteratur er blevet til en langt mere
teoretisk forskning end tidligere. Inden for børnelitteratur
har jeg fx arbejdet med kanonstudier, æstetiske samspil mellem
litteratur for børn og voksne samt historiografi. Jeg har også
arbejdet med analyser af den teoretiske udvikling af feltet, der
foregår i det internationale forskningsmiljø historisk såvel som
aktuelt. Desuden interesserer jeg mig for, hvordan der i perspektiv
af de digitale medier kan udvikles tværfaglige samspil mellem
litteratur- og medieforskning, og hvordan disse samspil kan tænkes
ind i kulturformidling og didaktiske sammenhænge.
I Danmark er børnelitteraturforskning et forholdsvis lille
forskningsfelt, hvis man ser på antallet af forskere. Det har
derfor været vigtigt for de fleste danske forskere inden for feltet
at samarbejde, ikke blot i en dansk og nordisk sammenhæng, men også
mere internationalt. Jeg er derfor aktiv inden for International
Research Society for Children's Literature, som nok er verdens
førende organisation inden for feltet, og i det nordamerikanske
Children's Literature Association (MLA). Det internationale
arbejde drejer sig ikke kun om at udgive egne publikationer og
holde konference-papers, men også om at bidrage med anmelder- og
review-virksomhed og dermed være med til at planlægge de kommende
publikationer. Jeg deltager derfor i flere Editorial Boards for
forskningstidsskrifter og bogserier inden for
børnelitteraturforskning i Danmark, USA og Tyskland.
Den anden del af min forskning omhandler digitale medier og den
aktuelle medierevolution, som nogle har kaldt et paradigmeskifte
fra trykkekultur til digital kultur. Det er i hvert fald en
situation, hvor forholdet mellem "gammelt" og "nyt" påkalder sig
opmærksomhed, fx i teorier om børnelitteratur, læring, medier,
kulturformidling og pædagogik. I de senere år har jeg flere gange
været frikøbt til forskning om eksempelvis Digital Literacy og
digital information og læring. Dette har givet anledning til at
redigere et par antologier om digitale medier - nemlig bogen Nye
vidensmedier - kultur, læring, kommunikation (sammen med lektor
Hans Jørn Nielsen og forskningschef Hans Dam Christensen, 2011) og
Viden i spil - forskningsbibliotekers funktioner i forandring
(sammen med Hans Jørn Nielsen og professor Birger Hjørland,
2012).
Hvad er det vigtigste for dig i din
forskning?
Det er at være med til at udvikle noget, så det forhåbentlig
bevæger sig i en lovende retning, og i hvad man tror, er den
rigtige retning. Vi håber vel alle, at vi gør en forskel, og at vi
er med til at kvalificere de felter, som vi bidrager til. Det er
desuden vigtigt for mig, at min forskning indgår ikke blot i en
dansk og nordisk sammenhæng men i en international
offentlighed.
Hvad er du mest optaget af lige nu?
Jeg er mest optaget af, at jeg er blevet udnævnt til Dodson
Visiting Professor i børnelitteratur ved University of British
Columbia i Vancouver. UBC har en international masteruddannelse i
børnelitteratur, og jeg skal derover og undervise i foråret
2013. Her skal jeg udbyde kurser i henholdsvis kanonstudier
og børnelitteratur i et Ny Literacy-perspektiv. Desuden er jeg
optaget af at udvikle et nyt forsknings- og
ph.d.-vejledningsnetværk sammen med professorer og lektorer fra
University of Cambridge og universiteter i Luleå, Tübingen,
Göteborg, Malmö, Åbo Akademi og IVA. Titlen er "Advanced
Literacy Skills: Textual Competences for a New Age", og det er
bl.a. formålet med netværket, som er flerårigt, at skabe synergier
mellem ellers adskilte projekter på tværs af landegrænser,
ph.d.-studerende og etablerede forskere.
Har du andre projekter på bedding?
Ja, jeg skal deltage i et projekt ved Centre for Research in Young
People's Texts and Cultures ved University of Winnipeg her i 2013.
Det drejer sig om et internationalt bogprojekt om "Verbal/Visual
Texts", som også vil have et digitalt formidlingselement. Desuden
redigerer jeg sammen med Birger Hjørland og Hans Jørn Nielsen
aktuelt et temanummer i Journal of Documentation, bl.a. om det
digitale videnssystem, data- og dokumentbegreber, datakuratering
m.v. Jeg har også to bogprojekter i planlægningsfasen, henholdsvis
et engelsksproget og et dansk, men dem vil jeg gerne fortælle om
ved en senere lejlighed.
Hvilke fagtidsskrifter og biblioteksblade kan du bedst
lide at læse?
Jeg kan bedst lide at læse bøger, men generelt læser jeg de
førende internationale tidsskrifter inden for fx
børnelitteraturforskning. Ellers kommer mit valg af læsestof
an på, hvilket konkret projekt jeg aktuelt arbejder med.
Hvad læser du i din fritid?
I min fritid kan jeg godt lide at være aktiv på andre måder end
ved at læse. Som Rousseau sagde, kan man jo også læse verden som en
bog.
Af Bodil Christensen