Folkebiblioteker, vidensamfund og forskning

08-04-2010
Danmarks Biblioteksskole hilser rapporten om folkebibliotekerne i vidensamfundet velkommen. Vi har nu fået et stærkt værktøj med visioner for fremtiden og en fælles retning på de mange initiativer, der allerede er en del af nutiden. Rapporten skaber både overblik og fokus.

Uddannelse er en helt central del af udviklingen i folkebibliotekerne, og vi er derfor glade for, at en række af forskerne fra Danmarks Biblioteksskole har siddet med ved bordet og diskuteret både kompetenceudvikling, partnerskaber og litteraturformidling. Vi er i fuld gang med at uddanne netop den type kandidater, sektoren efterspørger. Den studieordning for bacheloruddannelsen, der trådte i kraft i 2008 indeholder fag som digitale netværksmedier, brugeradfærd, informationsarkitektur, kommunikation og læring samt videns- og kulturproduktion i biblioteker såvel som i samfundet. Studieordningen lægger fundamentet for de kompetencer, der fremhæves i rapporten.

I rapporten fremhæves digitale kompetencer men også - og især - de metakompetencer, der skal sikre, at moderne biblioteker og multimediehuse kommer i kreativ dialog med både den enkelte bruger og civilsamfundets nye partnere. Vi kan ikke være mere enige. Men i forhold til efteruddannelse efterspørger vi en tættere dialog med centralbibliotekerne, og derfor håber vi, at rapporten vil bidrage til at understrege vigtigheden af vores varemærke: Den forskningsbaserede undervisning. Hvis folkebibliotekerne for alvor vil markere sig i vidensamfundet, så er der behov for udsyn og inspiration fra både dansk og international forskning. At en nylig temadag om emnet ”persuasive design” kunne trække mere end 200 deltagere, vidner på den anden side om, at sektoren bakker op om vores synspunkt.

Et eksempel på et nyt inspirerende forskningssamarbejde, som vi netop har iværksat, handler om entrepreneurship. Sammen med Institut for Fremtidsforskning og Malmö Högskola skal Danmarks Biblioteksskole arbejde med metoder inden for entrepreneurship-undervisning, så vores kandidater bliver i stand til at omsætte teori til reflekteret praksis, når der opstår en ny arbejdssituation i arbejdslivet. Andre forskere har fået støtte af Realdaniafonden til at undersøge bibliotekets rolle i byudviklingen og arbejde med kreativitet, innovation og oplevelse. Vi glæder os til at dele ud af vores viden til både studerende og kursister, for både uddannelse og efteruddannelse fortjener at hvile på et fundament af forskningsbaseret undervisning.


Professor og rektor Per Hasle