Kurser i bibliometri og forskningsanalyse

08-04-2010
I foråret kan man deltage i to kurser på Danmarks Biblioteksskole, som omhandler bibliometri og forskningsanalyse inden for hhv. human- og samfundsvidenskaberne og natur- og sundhedsvidenskaberne.

Bibliometri og forskningsanalyse inden for human- og samfundsvidenskaberne
Det første kursus, ”Bibliometri og forskningsanalyse inden for human- og samfundsvidenskaberne”, afholdes den 26. april fra kl. 9.15-16.00 og bliver ledet af professor Birger Hjørland og lektor Jeppe Nicolaisen. Prisen for deltagelse er 1800 kr. og tilmeldingsfristen er 29. marts. På kurset kan man bl.a. få svar på følgende spørgsmål:


  • Kan kvalitet og kvantitet i det hele taget forenes?

  • Kan de specifikke forskningstraditioner indenfor de respektive fagområder evalueres på samme vis?

  • Kan man sammenligne universiteterne imellem, når fagområder og størrelser er markant forskellige?

  • Giver det mening at anlægge de samme kvalitetskriterier ved evaluering af naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske institutioner?

  • Vil målingerne medføre en uheldig ”reaktiv effekt”? Vil forskerne bare modificere deres publiceringsstrategier for at honorere de eksterne krav om forskningsevaluering?

  • Hvilken rolle kan forskningsbibliotekerne få i arbejdet med at sikre og måle kvaliteten af moderinstitutionernes forskning og formidling?


Læs mere om kurset.


Bibliometri og forskningsanalyse inden for natur- og sundhedsvidenskaberne
Det andet kursus, ”Bibliometri og forskningsanalyse inden for natur- og sundhedsvidenskaberne”, afholdes den 6. maj fra kl. 9.15-16.00 og bliver ledet af lektorer Birger Larsen og Jesper Schneider. Prisen for deltagelse er 1800 kr. og tilmeldingsfristen er 8. april. På kurset berøres følgende emner:
 

  • Bibliometriske metoder og deres anvendelse i forskningsanalyser

  • Bibliometriske indikatorer

  • Kvantitativ forskningsevaluering og videnskabelig kvalitet

  • Bibliometriens myter

  • Universitetsranglister

  • Den (danske) bibliometriske forskningsindikator og validitet

  • Videnskabskort og deres muligheder

  • Tværvidenskabelig forskningsevaluering – er det muligt?


Læs mere om kurset.