BOBCATSSS: New ways

03-03-2011
For at overleve skal bibliotekarerne til at finde nye stier at følge, målet er at udvikle og udvide vores fag til at favne den teknologiske udvikling. Det var kort sagt emnet, som dette års BOBCATSSS symposium var centreret omkring.

Jeg var en ud af 8 studerende fra IVA Øst, der havde pakket kufferten og var hoppet på et fly med retning mod Ungarn. Vi skulle deltage i dette års udgave af BOBCATSS og finde ud af, hvilke tanker vores medstuderende rundt om i verden gør sig om fremtidens biblioteker, videnscentre, bibliotekaruddannelser og hvordan de skal se ud.

Selve symposiet varede 3 dage, og det bød på et program, hvor der var mulighed for at stifte bekendtskab med ideer som minder meget om de tanker, der ligger til grund for undervisningen på IVA - sammen med nye tanker og nye vinkler på løsninger eller arbejdsredskabe,r som muligvis vil finde vej ind på bibliotekerne.  

Hvad havde BOBCATSSS at byde på?

Som til så mange andre symposier og konferencer var der nogle valg, der skulle tages i forhold til hvilke sessions og workshops, jeg og de andre skulle deltage i. Men vi fik da alle fundet vej gennem det relativt omfattende program.

De hollandske studerende, som til næste år skal afholde BOBCATSSS, var nogle af de oplægsholdere som var mest interessante. De bød i en workshop på et indblik i, hvordan man kan benytte sig af crowdsoursing. Til en anden session, også afholdt af hollændere, blev der diskuteret, hvad ”augmented reality” kan gøre for bibliotekerne om 10-15 år. Nogle af buddene var, at det kunne hjælpe brugeren i hans færden på biblioteket, både med at orientere sig, men også med at interagere med bibliotekaren.

I de dele af symposiet, som jeg deltog i, var der en del snak om sociale medier, om hvad vi kan bruge dem til, og hvordan de kan bruges. Sammen med de førnævnte sessions, så bredte symposiets emne sig også ud gennem de andre oplæg og ideen om, hvor man kunne finde ”New Ways”. Jeg deltog i en række forelæsninger som var koncentreret omkring, hvordan man kan bruge de ressourcer,  som internettet sætter os i forbindelse med, og hvor nemt man kan benytte sig af dem.

En af de oplægsholdere som var stærkest fortaler for bare at springe ud i at bruge internettet var Raoul Boers. Hans tilgang til det var centreret omkring RAD (Rapid Application Development), og han oplæg var et eksempel på hvordan man ved hjælp af snilde og fantasi kan opbygge noget der fungerer. Raoul eksemplificerede dette ved at vise, hvordan han i løbet af de tre dage som BOBCATSSS varede kunne bevæge sig fra at have en ide til et produkt, der kunne bruges.

Det, man så kan spørge sig selv om, er; kan vi med vores uddannelse også skabe mobilapplikationer, som det var i Rauls tilfælde, eller på anden måde udføre de gode ideer, som opstår med baggrund i at forbedre biblioteksoplevelsen?  
Som svar på dette vil jeg dele det sidste af mine indblik i, hvad programmet bød på, for netop dette spørgsmål var der to tyske studerende, der stillede sig selv, da de skulle skrive deres bachelor opgave, ”kan vi med vores uddannelse, og uden nogen form for kodningserfaring, opbygge en OPAC (Online Public Access Catalog)?”

I deres oplæg fortalte de om, hvordan de med udgangspunkt i gratissoftware fik opbygget en katalog. Historien om dette var fascinerende, og en del af historien var, at man kan få det meste til at fungere ved at prøve sig frem og ved at spørge om hjælp, når man har brug for den. I sidste ende blev BachelOpac til en realitet, og alt dette på bare ti uger.  

Hvad har jeg taget med mig?

BOBCATSSS har helt klart været værd at rejse efter. Bare det at skulle finde rundt i en ny by, i et ukendt land, hvor man ikke forstår noget, var en oplevelse. Det samme var maden, som i høj grad bestod af vinterkost såsom suppe, gryderetter og syltede grøntsager, ligesom menneskene og selvfølgelig også kulturen gjorde rejsen værd.

Turen bød på en mulighed for at lære mine medstuderende at kende på en anden måde, og samtidig en mulighed for at hilse på de 4 studerende fra Aalborg, der også havde taget turen til Szombathely.

Ud over at opleve nogle spændende oplæg, var der også mulighed for at snakke med nogle personer, der ligesom jeg har valgt en uddannelse med så mange facetter, at jeg nok kommer til at bruge resten af mit liv til at lære om de veje, som de kan udfolde sig af.


Læs mere på BOBCATSSS' hjemmeside.


Anna Overlund-Sørensen 

 

 

 

BOBCATSSS

Et årligt synposium arrangeret af studerende fra biblioteks- og informationsvidenskaben. Det første symposium blev afholdt i 1993 i Budapest og næste år afholdes BOBCATSSS i Amsterdam.

Navnet er et akronym for de byer som var med til at arrangerer det første symposium; Budapest, Oslo, Barcelona, Copenhagen, Amsterdam, Tampere, Stuttgart, Szombathely and Sheffield, senerhen er flere kommet til.

Crowdsourcing

Ideen er, at et problem, eller opgave, lægges ud til en gruppe (crowd), der så kommer med forskellige bud på løsninger. I workshoppen var indsatsen koncentreret omkring det at opbygge en maritim ordbog, brugergruppen kom med bud på indhold.

Augmentet reality

Et eksempel på Augmentet reality er at holde et kamera op mod et landskab. Billedinformationerne sammenlignes med en database, der genkender objekter på billedet, så kan man direkte på skærmen læse informationer om disse, f.eks. seværdigheder.