Prorektors hjørne - 15 ugers undervisning

01-03-2011
Indenfor den seneste tid har der i dagspressen været en debat om nedskæringerne i semesterlængden på universiteterne fra 15 til 11-12-13 uger. På IVA er vi stolte af stadig at kunne levere 15 ugers undervisningssemester.


Dette vælger vi at gøre, fordi ved, hvor meget det betyder for studerende at få diskuteret tekster og andre opgaver i samarbejde med underviserne. Vi ved, hvad det betyder for studerende at være sammen med andre studerende på en fælles institution: at det sociale har enorm stor betydning for undervisning og læring.

15 ugers undervisning betyder på IVA 15 ugers konfrontation studerende og forsker imellem. Men det betyder ikke nødvendigvis underviserstyret katederundervisning. Det kan også betyde forelæsninger, workshops, seminarer og studenterstyret undervisning. Alle disse nævnte undervisningsformer udgør (eller bør udgøre) basisingrediensen i den moderne universitetsuddannelse. Disse undervisningsformer lægger op til at behandle forskellige didaktiske problemstillinger i forhold til, hvilke former for læring, der søges understøttet.

På IVA er vi sikre på, at mødet mellem studerende og forskere er afgørende for kvaliteten af og i undervisningen. Og at dette betaler sig i længden for både de studerende, forskere, institutionen og aftagere. Vi forsøger på IVA at investere i godt lærings- og undervisningsmiljø, fordi vi har en tro på, at det er med til at udvikle vores kandidater, forskere, aftagere og institutionen som helhed.

Samtidig er det vigtigt at understrege, at det afgørende for et godt lærings- og undervisningsmiljø ikke er længden på et semester men derimod antallet af undervisningstimer (konfrontationstimer), de studerende modtager. Også her er vi godt med på IVA, selvom antallet af undervisningstimer er faldet de sidste 10 år. Men hele pointen med verbet at studere er jo netop også selvstudie, enten selvstudie i betydningen på egen hånd eller i studiegrupper. Ved selvstudie forstås bl.a. evnen til på egen hånd at dykke ned i stoffet, opsøge stoffet og behandle stoffet. Når vi så alligevel prioriterer en semesterlængde på 15 uger, er det fordi, vi på denne tid vil stimulere selvstudie for at understrege forskningsdimensionen i at studere, samtidig med at vi vil give de studerende mulighed for at dyrke deres selvstudier med andre studerende.


Jack Andersen
Prorektor og institutleder, IVA