Interview med lektor Hans Elbeshausen, en af forfatterne til rapporten "Tag en bid af praksis". Vi får et bud på, hvad entreprenørskabsundervisning er, og hvorfor entreprenørskab fylder så meget både i den generelle debat og på uddannelsesinstitutionerne.
Hvad er entreprenørskabsundervisning?
Jeg har lige læst i en artikel i Gymnasieskolen, at man i
entreprenørskabsundervisning bruger meget tid på skuespil og
øvelser med blå bolde. Det skal gøre eleverne kreative, men bliver
de det? Hvordan kan man måle og udvikle kreativitet, og er det
overhovedet relevant i forhold til iværksætteri? I vores projekt
her på IVA har underviserne også har været usikre og meget optaget
af, hvad kreativitet er for en størrelse i forhold til fagligheden.
Kan vi nu være sikre på, at den faglige tyngde og de analytiske
færdigheder kan udvikles, hvis der bliver leget for meget med blå
bolde? Risikerer vi måske at opbygge nye kompetencefelter, der
svækker den rigtige faglighed og det metodiske grundlag?
Den sociologiske fantasi
Det vigtigste for mig er ikke det kreative. Jeg vil
hellere tage udgangspunkt i anomalier. For kreativitet skal være
rettet mod et objekt, mod noget der ikke fungerer. Hvad er det, der
ikke fungerer i din hverdag, og hvordan kan man løse
problemstillinger, der enten er vigtige for dig eller for andre?
Hvis alt fungerer som det skal, så er der ikke behov for at ændre
noget. Men hvis noget opleves som disharmoni, så får man lyst til
at bruge energi på at ændre det. Det er her, den kreative tanke
kommer ind. Hvordan kan jeg løse dette problem på en ny måde og
skabe løsningskoncepter sammen med andre? Man kan også tale om at
have en social eller måske snarere sociologisk fantasi.
Anomalier er mere dybtgående end det at definere et projekt. Det
handler om at finde modsætninger og definere problemstillinger, der
ikke er løst endnu. Lad os tage et eksempel. Hvis en gruppe
studerende vil lave en udstilling på et bibliotek, så er det et
projekt. Men hvis udstillingsprojektet indgår i en større
sammenhæng som bibliotekets svar på manglende synlighed i
lokalsamfundet, så arbejder vi med en anomali. I
entreprenørskabsundervisning forsøger man sig med at løse
anomalier. I almindelig undervisning har man gennemført sit
projekt.
Som regel starter entreprenørskabsundervisning først på
kandidatniveau. Du skal have en vis faglig tyngde for at kunne
bringe fagligheden i spil i forhold til anomalier. Det er også
vigtigt, at den studerende har opbygget sin egen faglige identitet,
inden han giver sig i kast med at arbejde tværfagligt.
Inden i os alle gemmer der sig en entreprenør
Jeg bruger en tilgang, der siger, at vi i bund og grund
alle på en eller anden måde er entreprenører. Hvis der er noget i
virkeligheden, der ikke fungerer, så vil alle prøve at ændre på
det. Det at se andre perspektiver og muligheder er en del af
hverdagspraksis. Der findes også en anden skole. Den
erhvervsrettede skole, der ser entreprenørskab som en bestemt
strategisk handling, hvor du udvikler forretningsplaner for at
gennemføre et bestemt projekt og når i mål ved hjælp af de
ressourcer, du har til rådighed. Det er efter min mening ikke
entreprenørskab men blot at realisere nogle ideer og eliminere en
række barrierer. Du har ikke ændret afgørende på tingene men
gennemtænkt en strategisk proces, der fører til et bestemt
resultat.
Lektor Hans Elbeshausen
Kunne du for eksempel udbyde et modul på kandidaten om
interkulturelle perspektiver - med undertitlen "her arbejder vi med
entreprenørskabsundervisning?"
Ja, lige præcis. Det handler om en tættere kobling til
problemstillinger og behov for at undersøge noget, som de
studerende selv kommer med. Vi skal ikke uddanne entreprenører og
iværksættere her på IVA. Undervisningen skal bruges til at styrke
de studerendes analytiske kompetencer ved at afprøve og undersøge
problemer, de er optaget af, og så bruge de teoretiske og metodiske
værktøjer til det. Det er en anden form for pædagogik. For mig er
målet ikke, at når de studerende er færdige, så er de entreprenører
inden for kulturformidling for eksempel. De har selvfølgelig fået
en kulturformidlingsfaglighed, men det nye er, at de har fået
særlige analytiske færdigheder, fordi de har arbejdet med
teori/praksisrelationer og anomalier.
Hvorfor diskuterer vi entreprenørskabsundervisning lige
nu?
Det hænger sammen med en overordnet politisk dagsorden. Vi
kender alle vendingen "Fra viden til faktura", og der har længe
været tale om, at viden skal nyttiggøres. Parallelt hermed ser vi
også en fornyelsesdiskurs i forbindelse med
universitetspædagogikken, nødvendiggjort af at universiteterne er
blevet til masseuddannelsessteder. Før i tiden havde vi en
forestilling om, at hvis alle studerende var dygtige nok, så kunne
de blive forskere. De studerende, der læser på universitetet i dag
mener først og fremmest, at en god universitetsuddannelse skal føre
til et job. Forskerkarrieren er ikke længere så tydelig en option;
entreprenørskabsundervisningen er et bidrag til at forny
universitetspædagogikken og bygge bro til et senere jobmarked
allerede under uddannelsen. Det er dog vigtigt i den forbindelse,
at vi ikke opgiver præmissen om, at al undervisning skal være
forskningsbaseret.
Er entreprenørskab egnet til alle studerende?
Jeg må lige starte med at sige, at min erfaring bygger på de
to hold, jeg har undervist. Men det, jeg kan se, er, at
entreprenørskabsundervisning fungerer bedst med én bestemt type
studerende, der er nysgerrig og har en klar vilje til at formulere
et erkendelsesbehov eller en erkendelsesinteresse. Det virker ikke,
hvis de kommer til undervisningen udelukkende for at blive fodret
med viden. De, der får mest ud af forløbet, er klart
handlingsorienterede. Hvis man virkelig vil noget med det her, så
skal der laves kraftigt om på undervisnings- og læringskulturen. På
det ene hold spurgte jeg allerede på anden undervisningsgang, om
jeg måtte se deres projekter, og reaktionen var, at det var alt for
tidligt, de kunne slet ikke formulere deres projekter endnu. Det er
et af entreprenørskabsundervisningens paradokser. På den ene side
vil man gerne fremme kreativitet, men hvis man definerer et forløb,
hvor der tages højde for fejl og forsinkelser i forløbet, så passer
det ikke ind i en traditionel undervisningsstruktur
Normalt tilrettelægger man også et undervisningsforløb med en vis
faglig progression, men hvad gør du i det øjeblik, en studerende
efter anden gang kommer tilbage med en diskussion med folk fra det
virkelige liv, som omfatter et emne, der først er på læseplanen 8
gange længere fremme? Man kan ikke forudse, hvad der kommer af
udfordringer fra den anden verden. Så man kan ikke bruge sin
faglige autoritet og sige, det tager vi om 6 uger, så er du moden
til det. Undervisningen skal tilrettelægges som en intervention med
praksis.
Og hvad gør vi ved eksamen? Hvis man laver fejl, så trækker det
ned, men det er det, du bliver klogere af. Alt det bliver vi nødt
til at gentænke, og måske vi skal væk fra nulfejlskulturen.
Af Bodil
Christensen