Tag en bid af praksis - entreprenørskab på IVA

Tag en bid af praksis - entreprenørskab på IVA
Er entreprenørskab og handlekompetence bare buzzwords? Eller bud på pædagogisk værktøj, der har relevans for de videregående uddannelser? Nu foreligger rapporten om de seneste erfaringer fra to undervisningsforløb gennemført efteråret 2012 med støtte fra Fonden for Entreprenørskab.

Udviklingen indenfor entreprenørskab går hurtigt i disse år. Forståelsen af hvad entreprenørskab er og betyder, hvordan og hvor entreprenørskabskompetence kan anvendes, den forståelse er ikke entydig. Fokus har længe ligget på en meget konkret erhvervsrettet opfattelse af entreprenørskab, der retter sig mod at uddanne til at slå igennem som iværksætter.  Parallelt hermed har forsknings- og udviklingsarbejde formuleret et bud på entreprenørskab som en læringsform, der vil betyde et radikalt brud med den læringspraksis, der kendes på alle udannelsesniveauer - også højere uddannelsesinstitutioner som Det Informationsvidenskabelige Akademi.

Iagttager og deltager
Tag en bid af Praksis er titlen på den rapport, der beskriver og sammenfatter erfaringer fra to undervisningsmoduler på kandidatuddannelsen til cand.scient.bibl. (Interkulturelle perspektiver i Kultur- og informationsformidling og Entreprenørskab og formidling). 29 studerende tilmeldte sig, 22 gik til eksamen. Hensigten med undervisningen var blandt andet at 

  • Interaktionen og kommunikationen mellem det analytiske felt og det eksterne handlingsfelt intensiveres
  • Deltagelse og iagttagelser er handlinger, der styrker eller skal styrke både analytiske kompetencer og handlingskompetencer
  • Fagligheden er både de studerendes og undervisernes adgangsbillet til analyse og handling

De studerende blev med andre ord kastet ud i at pendle mellem to meget forskellige felter: det analytiske og det handlingsorienterede. Entreprenørskabsundervisning forstås i projektet som en praksislæring og "en måde at styrke sprog- og handlingskompetence gennem praksis."

Målet med undervisningen har dels været, at de studerende bliver i stand til at vurdere en situations kompleksitet, dels at de kan inddrage faglig viden og teori til at analysere situationen. Endelig er praksislæringens tredje og sidste led, at den studerende kan integrere den fremanalyserede nye viden til handling ind i den komplekse situation, så problemet kan løses. Den studerende agerer dermed både som deltager og iagttager, og den studerende handler ved at skifte position og perspektiv i forhold til et konkret problem.

Steen

Entreprenørskab skal vokse indefra
Det er ifølge rapporten nødvendigt at anerkende kontekst og forforståelser, der udgår fra stedets faglighed, forskning og undervisning, når eksempelvis et entreprenørskabsprojekt med afsæt i en erhvervspolitisk dagsorden skal finde vej ind i en helt anden kontekst. En forklaring på den kollegiale tilbageholdenhed, som også dette projekt mødte, kan være ønsket om at fastholde og indfri de høje faglige krav, der arbejdes hen imod i undervisning såvel som forskning.

Krise- og globaliseringsretorik har sin egen dynamik, som ikke uden videre kan kobles til domæner som forskning og undervisning. Dernæst er det et faktum, at projekter forstyrrer, at projekter tager tid og tapper knappe ressourcer.  Målet med dette projekt blev mere pragmatisk at tilbyde et samspil med eksisterende fag, hvor entreprenørskabsundervisningen skulle indgå som faglighed snarere end som fag. Målet har været at komme med et bud, der kan understøtte IVAs faglige mål, vision og innovative læringskultur frem for at læne sig op ad en krise- og redningsdiskurs.  Konklusionen er, at interessen for entreprenørskab bedst generes indefra. Skal entreprenørskab lykkes, skal der tilvejebringes forståelse for, at konceptet kan udvikle og forbedre forsknings- og uddannelsesinstitutionens faglige fundament og identitet.

Tvillinger som iagttagere
Projektet organiserede sig med tvillinger også kaldet associerede kolleger. Baggrunden herfor var primært, at de tre undervisere skulle fungere både som aktive deltagere og iagttagere på samme tid i et projekt, der satte fokus på en ny forståelse og forventning til underviserrollen såvel som rollen som studerende. Hertil kom hele projektets innovative karakter. Underviserne fik mulighed for selv at vælge sin tvilling, og selvom tvillingernes medvirken ikke på forhånd var skarpt beskrevet, så er resultatet meget positivt, som det her udtrykkes af en tvilling: "Vi har i fællesskab været gode til at ramme principielle problemstillinger ind og se dem i øjnene. Det er en fordel at få et fælles sprog, og vi har kunnet diskutere, hvor vi har været uenige, også på detaljeniveau". Tvillingerne fik med andre ord del i den førstehåndsviden om entreprenørskabsundervisning, som projektet genererede. Underviserne fik dialogpartnere, og rapporten anbefaler udvikling af tvillingerollen hen imod, at tvillinger ikke blot er iagttagere men også deltager aktivt i at udvikle en ny underviserolle og formidle entreprenørskab som pædagogisk værktøj til kolleger.

Handlekompetence?
Hvordan måler man handlekompetence ud fra en skriftlig opgave og den efterfølgende samtale? Den udfordring har projektet kun et foreløbigt bud på. Det blev, at opgaven skulle inkludere et afsnit, hvor den studerende skulle reflektere over sin egen læring, herunder udvikling af handlekompetence.  De studerendes stemmer er kommet frem i interviews. Her fremgår det, at de studerende er optaget af at få skabt forbindelse mellem deres akademiske kernekompetence (analyse, vurdering fortolkning) og den virkelighed, de skaber ud fra deres idéer. Handlekompetence bliver for de studerende at formå at "at agere i et samspil mellem refleksion og handling".  De giver også udtryk for, at forløbet har været anstrengelserne værd. De anbefaler to semesters forløb, og at de studerende fremover placeres i grupper om udvikling af et fælles projekt frem for at arbejde med individuelle projekter. Uddrag fra to studerendes refleksionsnotat viser, at entreprenørskab som pædagogisk værktøj har relevante bud på en læringsform, der styrker faglighed og handlekompetence.

"Selvom jeg har mange ideer, er jeg sjældent kommet videre med dem, fordi jeg ikke før har haft mod til det eller har manglet redskaber til at overskue processen. Den største barriere, jeg har skullet overkomme i forløbet, har været at tage kontakt til eksterne partnere. Igen har kvalificeringsfasen været vigtig og essentiel for, at jeg kom videre med mit projekt, men min tilbageholdenhed har i alle tilfælde vist sig at være ubegrundet. Alle, jeg har kontaktet, har været imødekommende og været villige til at investere i projektet på deres egen måde."

"Det var meget lærerigt at opgive projektet og endelig tage udgangspunkt i disharmonier i min egen hverdag, som jeg aldrig før havde italesat. Jeg kunne se, hvor vigtigt og motiverende det var at bringe sig selv ind i processen og tænke store tanker. Aktivt at tage fat i selvvalgte problemstillinger… det gør emnet meningsfuldt og til en del af ens identitet. Især i dialogen med andre i mit netværk har projektet fået mening og betydning. Det har ikke kun fordybet min læring om emnet, men også fremmet min forståelse for andres synspunkter."


Download rapporten Tag en bid af praksis og Drejebog for Entreprenørskabsundervisning.


Af Ragnhild Riis

Undervisning 1 int

Entreprenørskab

I dette nummer af Insight IVA sætter vi fokus på entreprenørskabsundervisning. Hans Elbeshausen, Ragnhild Riis og Agnete Lunddahl har med midler fra entreprenørskabsfonden netop udgivet rapporten "Tag en bid af praksis". Parallelt hermed har en række undervisere på IVA arbejdet med entreprenørskab i deres undervisning og deres erfaringer blev en vigtig del af projektet.

Download rapporten.