Entreprenørskab opfordrer til kreativ tænkning

Entreprenørskab opfordrer til kreativ tænkning
Læs interviewet med kandidatstuderende Marcelle Lunaú, som i efteråret 2011 studerede modulet "Entreprenørskab og formidling".

Hvorfor valgte du at læse modulet?
Det gjorde jeg dels fordi formidlingen interesserer mig, og dels fordi jeg syntes, det var pirrende i forhold til hvilke muligheder, der er for at udvikle formidling. Jeg havde desuden gang i et praktikforløb på det tidspunkt, hvor jeg var med til at udvikle en ny type mobil undervisning på Nationalmuseet, hvor formidlingen foregår med hjælp af iPads. Derfor var det jo sjovt at køre de to ting parallelt.

Hvordan foregik undervisningen?
Det var en blanding af almindelige foredrag og input fra forskellige personer, som var involverede i entreprenørskab på den ene eller den anden måde. Nogle havde skrevet bøger om emnet, og nogle var tidligere elever, som fortalte om deres erfaringer. Så jeg synes, der var mange input fra forskellige typer. Der var næsten en lige fordeling mellem foredrag og input udefra.
   I nogle af inputtene var der lege, som skulle hjælpe os med at tænke kreativt. Det praktiske i selve modulet var jo, at det gerne skulle lede til et produkt - et formidlingsprodukt eller i hvert fald en idé til et produkt. Produktet kunne f.eks. være en udstilling, formidling af information, et arrangement eller, som i mit tilfælde, en slags app.

Hvad var det mest positive ved modulet?
Jeg fik meget ud af, at det også var praktisk, og at det skulle lede til noget. Det gjorde jo hele idéen med entreprenørskab mere relevant.

Kunne noget have været anderledes?
Vi snakkede lidt om, at nogle af de kreative input kunne være lagt tidligere i forløbet, så man kunne have haft mere gavn af dem. En anden ting var, at tiden simpelthen var for knap. Ét semester var egentlig ikke nok til realistisk at udføre og have styr på teorierne, når man samtidig havde et projekt der skulle realiseres og et andet fag. Så det havde måske været en fordel, hvis det var lagt over to semestre - som et frit modul på det ene semester og et større modul på det andet.

Har du opnået kompetencer, som du kan bruge i et fremtidigt job?
Ja, det synes jeg faktisk på det rent praktiske plan. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med museer og formidling eller, lidt bredere sagt, kulturformidling.


Af Helle Saabye

Jeg fik meget ud af, at det også var praktisk, og at det skulle lede til noget. Det gjorde jo hele idéen med entreprenørskab mere relevant.

Marcelle Lunaú

Entreprenørskab

I dette nummer af Insight IVA sætter vi fokus på entreprenørskabsundervisning. Hans Elbeshausen, Ragnhild Riis og Agnete Lunddahl har med midler fra entreprenørskabsfonden netop udgivet rapporten "Tag en bid af praksis". Parallelt hermed har en række undervisere på IVA arbejdet med entreprenørskab i deres undervisning og deres erfaringer blev en vigtig del af projektet.

Download rapporten.