Flipping the classroom: entreprenørskabs-undervisning

Flipping the classroom: entreprenørskabs-undervisning
Tirsdag den 7. februar fandt anden del af debatmødet "Flipping the classroom" sted på Broen i København. Denne gang var emnet entreprenørskab.

Rasmus Bahnsen og Marjanne Kurth

Første del af arrangementet handlede om ændrede relationer mellem de studerende og underviserne, og her var en række undervisere inviteret til at holde oplæg om bl.a. undervisningsformerne på IVA og studieordningen. Denne gang var der kun inviteret en enkelt oplægsholder udefra, nemlig Marjanne Kurth fra udviklingsenheden KATALYST på Københavns Universitet. Hun var mødt op for at fortælle om sine erfaringer med entreprenørskab.

To aspekter af entreprenørskab
Idéen med dette arrangement var at diskutere entreprenørskab i forbindelse med undervisningen på IVA, men da evalueringsrapporten om entreprenørskabsundervisning endnu ikke er klar, blev der i stedet i højere grad lagt op til diskussion omkring begrebet entreprenørskab generelt, og hvordan det kan defineres, forstås og anvendes i praksis.

Rasmus Bahnsen var igen ordstyrer, og han lagde ud med at fortælle om præmissen for arrangementet. Han fortalte, at der er sket et skift i forståelsen af entreprenørskab, så der nu er to grundlæggende opfattelser: business-aspektet, hvor målet er at generere økonomisk vækst, og det humanistiske aspekt, hvor man stiler efter at generere social og kulturel værdi. I virkeligheden er der tale om et paraplybegreb, der dækker over bl.a. iværksætteri, innovation og kreativitet, hvilket også er det, der undervises i på IVA.

Fra viden til handling
Herefter holdt Marjanne Kurth et oplæg om KATALYSTs arbejde med entreprenørskabsundervisning. KATALYST er en udviklingsenhed fra KU, der i samarbejde med undervisere på Det Humanistiske Fakultet udvikler og undersøger innovation og praksis i udvalgte faglige undervisningsaktiviteter. Her har man bl.a. eksperimenteret med forskellige undervisningsformater og tilføjet den almindelige undervisning et entreprenant aspekt, som skal give de studerende kompetencer til at omsætte viden til handling. Hun påpegede, at undervisningsformerne skal være medvirkende til, at den enkelte finder sin faglige selvtillid og karakteriserede entreprenørskab som en egenskab, altså netop evnen til at omsætte viden til innovative handlinger. Undervisningen skal derfor lære de studerende nogle konkrete metoder og værktøjer til dette.

Entreprenørskab styrker faglighed
Resten af eftermiddagen blev brugt på diskussion om, hvilke potentialer entreprenørskab rummer, hvad begrebet dækker, hvordan det kan fortolkes og bruges, samt hvorledes forskellige humanistiske institutioner anvender forskellige praksisser, idet der er mange varierende forståelser af begrebet.

Lektor Michael Kristiansson, som deltog i debatmødet, og som også selv har undervist i modulet entreprenørskab, fortalte efterfølgende, hvad han finder mest interessant ved begrebet: "Det er et begreb, som alle bliver nødt til at forholde sig til, og man skal lære at forstå, hvorfor folk taler om det. Jeg tror, at det er mere holdbart og længerevarende end andre begreber, som f.eks. innovation, fordi det rummer meget mere. Man kan lægge sin egen faglighed i det og måske, som det også blev nævnt her til arrangementet, sker der en refleksion over ens egen faglighed, så man faktisk bliver styrket i forhold til den, fordi man i virkeligheden sætter sin faglighed i spil i forhold til andre fagligheder. Entreprenørskab er derfor et begreb, man kan blive meget klogere af i forhold til sin egen faglighed men også i forhold til alt muligt andet."


Simone Slot midt
Simone Slot

Et spændende og relevant emne
Bachelorstuderende Simone Slot deltog i begge dele af Flipping the Classroom og fortalte efterfølgende om sin oplevelse af arrangementet: "Jeg har i lang tid gået og savnet en form for udenomsaktivitet at være med til, og jeg syntes dette her lød rigtig spændende. Første gang var jeg bare deltager, men så tænkte jeg, at det måske kunne være interessant også at være med indover, så i dag har jeg forsøgt at kigge på projektet udefra og evaluere det. Jeg ser det måske med nogle lidt andre øjne end dem, der har stået for det. Jeg overvejer at deltage i planlægningen af det næste projekt, hvis de har brug for flere hænder, for jeg synes, det er rigtig spændende og relevant for dette her sted. Jeg savner lidt en kultur omkring denne slags arrangementer, og at de studerende udviser noget opbakning og interesse, ikke kun i deres uddannelse men også i noget socialt og mere baggrundsmæssigt omkring selve uddannelsen. Og det er jo bedst at starte med sig selv. Derfor mødte jeg op, og jeg håber, at det udvikler sig, og at folk bliver mere engagerede og interesserede."

Simone påpegede også, at hun personligt havde fået en masse ud af de to arrangementer, ikke kun som observatør men også fagligt. "Jeg vidste ikke rigtig noget om entreprenørskab før, og jeg har fået et godt indblik i, hvad det kan være, og hvordan det beskrives i forskellige kredse. Jeg synes, det er ret spændende og noget, som godt kunne indgå i min egen uddannelse, for jeg er et meget projektorienteret menneske. Nu har jeg i hvert fald mere information om, hvad det går ud på, og hvad det kan være."


Af Helle Saabye


Ftc 1 int
Ftc 2 int

Det er et begreb, som alle bliver nødt til at forholde sig til, og man skal lære at forstå, hvorfor folk taler om det. Jeg tror, at det er mere holdbart og længerevarende end andre begreber, som f.eks. innovation, fordi det rummer meget mere.

Lektor Michael Kristiansson

Entreprenørskab

I dette nummer af Insight IVA sætter vi fokus på entreprenørskabsundervisning. Hans Elbeshausen, Ragnhild Riis og Agnete Lunddahl har med midler fra entreprenørskabsfonden netop udgivet rapporten "Tag en bid af praksis". Parallelt hermed har en række undervisere på IVA arbejdet med entreprenørskab i deres undervisning og deres erfaringer blev en vigtig del af projektet.

Download rapporten.