Tirsdag den 7. februar fandt anden del af debatmødet "Flipping the classroom" sted på Broen i København. Denne gang var emnet entreprenørskab.
Rasmus Bahnsen og Marjanne Kurth
Første del af arrangementet handlede om ændrede relationer mellem
de studerende og underviserne, og her var en række undervisere
inviteret til at holde oplæg om bl.a. undervisningsformerne på IVA
og studieordningen. Denne gang var der kun inviteret en enkelt
oplægsholder udefra, nemlig Marjanne Kurth fra udviklingsenheden KATALYST på Københavns
Universitet. Hun var mødt op for at fortælle om sine erfaringer med
entreprenørskab.
To aspekter af entreprenørskab
Idéen med dette arrangement var at diskutere
entreprenørskab i forbindelse med undervisningen på IVA, men da
evalueringsrapporten om entreprenørskabsundervisning endnu ikke er
klar, blev der i stedet i højere grad lagt op til diskussion
omkring begrebet entreprenørskab generelt, og hvordan det kan
defineres, forstås og anvendes i praksis.
Rasmus Bahnsen var igen ordstyrer, og han lagde ud med at fortælle
om præmissen for arrangementet. Han fortalte, at der er sket et
skift i forståelsen af entreprenørskab, så der nu er to
grundlæggende opfattelser: business-aspektet, hvor målet er at
generere økonomisk vækst, og det humanistiske aspekt, hvor man
stiler efter at generere social og kulturel værdi. I virkeligheden
er der tale om et paraplybegreb, der dækker over bl.a.
iværksætteri, innovation og kreativitet, hvilket også er det, der
undervises i på IVA.
Fra viden til handling
Herefter holdt Marjanne Kurth et oplæg om KATALYSTs
arbejde med entreprenørskabsundervisning. KATALYST er en
udviklingsenhed fra KU, der i samarbejde med undervisere på Det
Humanistiske Fakultet udvikler og undersøger innovation og praksis
i udvalgte faglige undervisningsaktiviteter. Her har man bl.a.
eksperimenteret med forskellige undervisningsformater og tilføjet
den almindelige undervisning et entreprenant aspekt, som skal give
de studerende kompetencer til at omsætte viden til handling. Hun
påpegede, at undervisningsformerne skal være medvirkende til, at
den enkelte finder sin faglige selvtillid og karakteriserede
entreprenørskab som en egenskab, altså netop evnen til at omsætte
viden til innovative handlinger. Undervisningen skal derfor lære de
studerende nogle konkrete metoder og værktøjer til dette.
Entreprenørskab styrker faglighed
Resten af eftermiddagen blev brugt på diskussion om,
hvilke potentialer entreprenørskab rummer, hvad begrebet dækker,
hvordan det kan fortolkes og bruges, samt hvorledes forskellige
humanistiske institutioner anvender forskellige praksisser, idet
der er mange varierende forståelser af begrebet.
Lektor Michael Kristiansson, som deltog i debatmødet, og som også
selv har undervist i modulet entreprenørskab, fortalte
efterfølgende, hvad han finder mest interessant ved begrebet: "Det
er et begreb, som alle bliver nødt til at forholde sig til, og man
skal lære at forstå, hvorfor folk taler om det. Jeg tror, at det er
mere holdbart og længerevarende end andre begreber, som f.eks.
innovation, fordi det rummer meget mere. Man kan lægge sin egen
faglighed i det og måske, som det også blev nævnt her til
arrangementet, sker der en refleksion over ens egen faglighed, så
man faktisk bliver styrket i forhold til den, fordi man i
virkeligheden sætter sin faglighed i spil i forhold til andre
fagligheder. Entreprenørskab er derfor et begreb, man kan blive
meget klogere af i forhold til sin egen faglighed men også i
forhold til alt muligt andet."
Simone Slot
Et spændende og relevant emne
Bachelorstuderende Simone Slot deltog i begge dele af
Flipping the Classroom og fortalte efterfølgende om sin oplevelse
af arrangementet: "Jeg har i lang tid gået og savnet en form for
udenomsaktivitet at være med til, og jeg syntes dette her lød
rigtig spændende. Første gang var jeg bare deltager, men så tænkte
jeg, at det måske kunne være interessant også at være med indover,
så i dag har jeg forsøgt at kigge på projektet udefra og evaluere
det. Jeg ser det måske med nogle lidt andre øjne end dem, der har
stået for det. Jeg overvejer at deltage i planlægningen af det
næste projekt, hvis de har brug for flere hænder, for jeg synes,
det er rigtig spændende og relevant for dette her sted. Jeg savner
lidt en kultur omkring denne slags arrangementer, og at de
studerende udviser noget opbakning og interesse, ikke kun i deres
uddannelse men også i noget socialt og mere baggrundsmæssigt
omkring selve uddannelsen. Og det er jo bedst at starte med sig
selv. Derfor mødte jeg op, og jeg håber, at det udvikler sig, og at
folk bliver mere engagerede og interesserede."
Simone påpegede også, at hun personligt havde fået en masse ud af
de to arrangementer, ikke kun som observatør men også fagligt. "Jeg
vidste ikke rigtig noget om entreprenørskab før, og jeg har fået et
godt indblik i, hvad det kan være, og hvordan det beskrives i
forskellige kredse. Jeg synes, det er ret spændende og noget, som
godt kunne indgå i min egen uddannelse, for jeg er et meget
projektorienteret menneske. Nu har jeg i hvert fald mere
information om, hvad det går ud på, og hvad det kan være."
Af Helle
Saabye