Skræmmebilleder findes på cigaretpakker verden over og gør i stigende grad deres indtog i Danmark. Forskningschef ved IVA, Hans Dam Christensen, har undersøgt sammenhængen mellem information og affekt med udgangspunkt i advarselsbilleder på cigaretpakker.
En død nyfødt liggende på cigaretskodder og en ung mand, der er
ved at bukke under for kræft, er blot nogle af de skræmmebilleder,
der i dag præger cigaretpakker verden over. Går man få årtier
tilbage, blev det betragtet som cool at ryge. Humphrey Bogart
gjorde det i Casablanca. James Dean var 'Rebel Without a Cause' med
cigaretten hængende i mundvigen. Herhjemme reklamerede Drachmann og
Stauning for cigarer. Men i dag er bølgen vendt, og der er i høj
grad opstået en magtkamp mellem sundhedsmyndigheder og
tobaksindustrien.
Samme skræmmebilleder i hele EU
Skræmmetekst har eksisteret længe, men man vil i stigende grad
også se skræmmebilleder på cigaretpakker i Danmark, hvis man
spørger forskningschef ved IVA, Hans Dam Christensen. Han har
gennem længere tid undersøgt sammenhængen mellem information og
affekt i forbindelse med, hvordan skrift og billeder på
cigaretpakker påvirker modtageren. Hans undersøgelser er publiceret
i det seneste nummer af det norske Ekfrase, Nordisk Tidsskrift For
Visuell Kultur.
"I EU udgav man i 2004 en serie billeder, som kunne benyttes på
cigaretpakker. På det tidspunkt havde lande som Canada og Brasilien
allerede indført dem, og de er i stigende grad blevet udbredt
siden. Nogle landes sundhedsmyndigheder går endda ind for, at der
slet ikke må være logo på cigaretpakker, men kun skræmmebilleder og
tekst," siger Hans Dam Christensen.
Jo værre billede - jo større effekt
Hans Dam Christensen fortæller, at forholdet mellem information og
affekt kan komme til udtryk forskelligt. Tidligere har han skrevet
om safety on board-tavler på fly, hvor typen af billeder bliver
brugt helt anderledes end på cigaretpakker. På tavlerne ser man
eksempelvis rolige mennesker påføre sig sikkerhedsudstyr i tilfælde
af flystyrt. Billederne skal ikke skabe ængstelse ved at vise en
realistisk situation med mennesker i panik. Til gengæld er billeder
på cigaretpakker ofte voldsomme og viser kroppen i fordærv.
"Forholdet mellem billede og skrift er interessant. Skriften
forbindes oftest med viden og information, mens billeder lige så
ofte knyttes til følelser - altså noget man ikke kan sætte ord på.
Ved at sætte skrift og billede sammen i de her typer advarsler, så
sker der noget. Safety on board-tavlerne dulmer det følelsesmæssige
igennem formidling af visuel information. Man kan ikke sige, at
cigaretpakkernes advarselsbilleder har samme virkning. I begge
tilfælde kan billederne dog forstås af folk, der snakker og læser
forskellige sprog," siger Hans Dam Christensen og fortsætter:
"Undersøgelser viser, at jo mere ubehagelige billeder er, jo bedre
virker de. Folk holder oftere op med at ryge, og undersøgelser
viser også, at de føler sig bedre informeret om det farlige ved
rygning, end når der blot er skrift på pakkerne. Det vil sige, at
forståelse af informationsværdien stiger, jo mere affektive
billederne er."
Han tilføjer, at skræmmebilleder skal skiftes ud med jævne
mellemrum for at opnå den ønskede effekt. Ellers vænner folk sig
til dem.
Billeder som kommunikationsværktøj
Undersøgelsens teoretiske pointe er, at man ikke rigtigt kan
skille information og affekt ad, og at der sagtens kan opstå en
synergi mellem de to. Hans Dam Christensens udgangspunkt er, at
skriften ofte privilegeres i den vestlige kultur, mens billedets
funktion i formidling af viden og information undervurderes.
"Billeder bliver nogle gange bare set som et oplevelsesmedie, og
det er fordi vores billedopfattelse er præget af billedkunst, som
er en meget lille del af de billeder, der er blevet skabt gennem
tiden. I praksis har billeder naturligvis mange andre funktioner.
Hvis man køber et møbel i IKEA, så får man ikke en skriftlig
vejledning, der viser, hvordan man samler elementerne. Billeder er
lettere, så vi bruger dem i mange sammenhænge. Også vejskilte har
tidligere været meget mere skriftlige, men det er de ikke længere,"
siger han og afslutter:
"Problemet er, at vi er fanget af sproget. Når ting og fænomener,
vi normalt har adskilte begreber for - for eksempel information og
affekt eller skrift og billede - blander sig, så bliver det svært
at tale om. Vi kan nok sortere og samle i overordnede grupper og
systemer, men i sidste ende bygger klassifikation på begrebslige
forskelle. Hvad nu, hvis de ting og fænomener, som nogle begreber
henviser til, slet ikke er så forskellige?"
Skræmmebilleder, der bruges på cigaretpakker verden over, kan ses
herunder. Der advares om stærke billeder:
Danmark
Brasilien
Canada
Historien er også bragt på websitet videnskab.dk og du kan
læse deres artikel her.
Af Anne
Saabye