IVA kan udvikle det moderne humaniora på KU

IVA kan udvikle det moderne humaniora på KU
Interview med dekan Ulf Hedetoft, Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet.

Dekan Ulf Hedetoft

Hvorfor vil Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet fusionere med IVA?
Primært fordi IVA kan tilbyde en række faglige kompetencer, som vi måske nok har lidt af i forvejen på fakultetet, men ikke med den dybde som I har. Det drejer sig om den særlige kombination af informationssøgning og informationsanalyse på den ene side og kulturformidling på den anden side.

En fusion med IVA vil også bidrage til vores strategiske udviklingsretning inden for det moderne humaniora, hvor vi gerne vil opgradere de humanistiske kompetencer i forhold til de klassiske områder som litteratur, sprog og historie. Vi ønsker et udvidet samarbejde med andre fagområder for at blive både innovative og gearede til det omgivende samfunds behov for nye kandidater, der kan noget andet og mere - og det må meget gerne være sådan noget, som I kommer med. IVA repræsenterer jo en række kompetencer inden for en ny og moderniseret form for dannelse inden for informationssøgning. Hvad er det egentlig, man skal kunne, når man gebærder sig i et virtuelt rum på nettet?  Hvordan hænger det sammen med nyopståede former for kultur og måder, vi kommunikerer vores kultur på? Det er jo det, I kan. Vi har fag, der går i den retning på flere forskellige institutter som for eksempel medieområdet, det sprogteknologiske felt samt pædagogik, og her ser jeg en række interessante samarbejdsmuligheder med det, som IVA står for.

Så hvis jeg skal sige det helt grundlæggende, så er det for humanioras synspunkt primært interessant, fordi vi kan videreudvikle noget, vi er allerede er i gang med, og som jeg også tror, I er i gang med, og som vi bedre kan udvikle sammen, hvis vi er inden for den samme organisation. Inden for computerområdet vil der sammen med vores nyeCenter for Communication and Computingvære oplagte udviklingsmuligheder både i relation til uddannelse og forskning. Vi har også oplagte muligheder inden for det museale felt og i relation til hukommelse, lagring af hukommelse og kulturarv.

Det interessante er ikke, at vi blot lægger et nyt institut til humanioras mange andre institutter. Jeg ser en række potentielle videreudviklingsmuligheder og mange faglige synergier, som vi har kortlagt meget grundigt, og der vil være mange institutter, som I vil være interessante i forhold til, og hvor der vil være samarbejdsflader, som det giver god mening at arbejde videre med. Der er allerede taget mange kontakter mellem fakultetet og jer, og det peger i den rigtige retning.

I har udviklet et pædagogisk charter, hvad går det ud på?
Vores pædagogiske charter er et meget vigtigt satsningspunkt. Vi vil gerne gøre mere ud af uddannelserne som helhed men særligt i relation til det pædagogiske og det didaktiske. Vi vil gerne se på, hvor meget kontakt, der er mellem VIP-siden og studentersiden, og hvor mange forskelligartede former for pædagogisk kontakt og læringsprocesser vi kan have. Indlæringen skal effektiviseres, og det skal blive mere interessant at være studerende på humaniora. Vi vil gerne gøre studiemiljøet endnu mere aktivt og inddragende, så det bliver mere attraktivt for de studerende at være her. Vi arbejder med studieplaner, der udfylder en 37-timers studieuge. Det er ikke et skoleskema, men en anbefalet matrix som studerende på alle semestre kan gå ind og kigge på, så de får en idé om, at hvis man er interesseret i at udfylde sin fulde arbejdsuge, så kan man gøre det på den og den måde. Undervisningsforberedelse, vejledninger, gruppevejledninger, ekskursioner, e-læring og arkæologiske udgravninger vil også kunne indgå i ugeplanen.

Jeg ser også gerne, at timer i en ugeplan kunne bestå i en tættere kontakt til forskningen, så forskningsaktiviteterne indgår i vores universitetspalet. En stor konference kunne også være åben for studerende og tælle med som en del af et kursusforløb, og vi kan arbejde på at åbne gæsteforelæsninger for studerende samt en bedre udnyttelse af vores adjungerede professorer. Linket mellem undervisning og forskning skal være tættere og mere overbevisende.

Vores VIP'ere skal også holde sig kompetenceudviklede inden for pædagogik og didaktik, og fremover vil vores adjunktpædagogikum hedde universitetspædagogikum og være for alle. Der vil blive iværksat en række skræddersyede kurser efter behov, så vi hele tiden tager højde for nye tanker om, hvordan man indretter læring.

Det pædagogiske charter handler om, hvad vi hele tiden skal være opmærksomme på. Hvordan hænger undervisning og evalueringsformer sammen? Hvordan opretholder man kvaliteten i undervisningen? Hvordan får vi flere studerende igennem, og hvordan skabes alignment mellem undervisning, vejledning og eksamensformer. Charteret skal fungere som en slags hukommelse for alle ansatte samt vejledning til studieledere og studienævnsmedlemmer, når de indretter studier.

Hvis fusionen bliver en realitet fra 1. januar 2013, hvad bliver så de første konkrete resultater?
Den første umiddelbare konsekvens vil være, at I vil blive en integreret del af hele vores beslutningsstruktur og udvalgsstruktur, og IVA vil være repræsenteret fuldstændig på linje med vores institutter i direktionen, fakultetets samarbejdsudvalg, akademisk råd mv. Der bliver selvfølgelig en overgangsperiode, men så hurtigt som muligt skal I inddrages på linje med de øvrige institutter.

Ellers vil mit gode råd være, at man skal slå koldt vand i blodet og tænke i at fortsætte med den uddannelsesmæssige og forskningsmæssige opgave, man hele tiden har haft på IVA. Den vil man også have efter januar 2013. Det vil selvfølgelig være en god idé at tænke i så konstruktive baner som overhovedet muligt, så man meget gerne selv er med til at videreudvikle samarbejdet. Mange har allerede indledt, eller er i gang med at indlede, et samarbejde. Det vil aldrig blive et krav, men skal selvfølgelig ske på baggrund af motivation.

I forhold til TAP-siden er vi meget opmærksomme på at få fusioneret de to administrationer, så det giver god mening med hensyntagen til alle. Det er en stor fordel, at vi har en lang overgangsperiode frem til jeres flytning, hvor vi kan tænke det godt igennem og få den bedst mulige synergi også her.

Jeg vil i øvrigt gøre alt for, at I skal beholde det stærke brand I har i øjeblikket inden for vores ramme, så det bliver til gavn for alle.


Af Bodil Christensen


Jeg ser en række potentielle videreudviklings-muligheder og mange faglige synergier, som vi har kortlagt meget grundigt, og der vil være mange institutter, som I vil være interessante i forhold til, og hvor der vil være samarbejdsflader, som det giver god mening at arbejde videre med. Der er allerede taget mange kontakter mellem fakultetet og jer, og det peger i den rigtige retning.

Dekan Ulf Hedetoft