Interview med dekan Ulf Hedetoft, Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet.
Dekan Ulf Hedetoft
Hvorfor vil Det Humanistiske Fakultet på Københavns
Universitet fusionere med IVA?
Primært fordi IVA kan tilbyde en række faglige
kompetencer, som vi måske nok har lidt af i forvejen på fakultetet,
men ikke med den dybde som I har. Det drejer sig om den særlige
kombination af informationssøgning og informationsanalyse på den
ene side og kulturformidling på den anden side.
En fusion med IVA vil også bidrage til vores strategiske
udviklingsretning inden for det moderne humaniora, hvor vi gerne
vil opgradere de humanistiske kompetencer i forhold til de
klassiske områder som litteratur, sprog og historie. Vi ønsker et
udvidet samarbejde med andre fagområder for at blive både
innovative og gearede til det omgivende samfunds behov for nye
kandidater, der kan noget andet og mere - og det må meget gerne
være sådan noget, som I kommer med. IVA repræsenterer jo en række
kompetencer inden for en ny og moderniseret form for dannelse inden
for informationssøgning. Hvad er det egentlig, man skal kunne, når
man gebærder sig i et virtuelt rum på nettet? Hvordan hænger
det sammen med nyopståede former for kultur og måder, vi
kommunikerer vores kultur på? Det er jo det, I kan. Vi har fag, der
går i den retning på flere forskellige institutter som for eksempel
medieområdet, det sprogteknologiske felt samt pædagogik, og her ser
jeg en række interessante samarbejdsmuligheder med det, som IVA
står for.
Så hvis jeg skal sige det helt grundlæggende, så er det for
humanioras synspunkt primært interessant, fordi vi kan
videreudvikle noget, vi er allerede er i gang med, og som jeg også
tror, I er i gang med, og som vi bedre kan udvikle sammen, hvis vi
er inden for den samme organisation. Inden for computerområdet vil
der sammen med vores nyeCenter for Communication and Computingvære
oplagte udviklingsmuligheder både i relation til uddannelse og
forskning. Vi har også oplagte muligheder inden for det museale
felt og i relation til hukommelse, lagring af hukommelse og
kulturarv.
Det interessante er ikke, at vi blot lægger et nyt institut til
humanioras mange andre institutter. Jeg ser en række potentielle
videreudviklingsmuligheder og mange faglige synergier, som vi har
kortlagt meget grundigt, og der vil være mange institutter, som I
vil være interessante i forhold til, og hvor der vil være
samarbejdsflader, som det giver god mening at arbejde videre med.
Der er allerede taget mange kontakter mellem fakultetet og jer, og
det peger i den rigtige retning.
I har udviklet et pædagogisk charter, hvad går det ud
på?
Vores pædagogiske charter er et meget vigtigt
satsningspunkt. Vi vil gerne gøre mere ud af uddannelserne som
helhed men særligt i relation til det pædagogiske og det
didaktiske. Vi vil gerne se på, hvor meget kontakt, der er mellem
VIP-siden og studentersiden, og hvor mange forskelligartede former
for pædagogisk kontakt og læringsprocesser vi kan have. Indlæringen
skal effektiviseres, og det skal blive mere interessant at være
studerende på humaniora. Vi vil gerne gøre studiemiljøet endnu mere
aktivt og inddragende, så det bliver mere attraktivt for de
studerende at være her. Vi arbejder med studieplaner, der udfylder
en 37-timers studieuge. Det er ikke et skoleskema, men en anbefalet
matrix som studerende på alle semestre kan gå ind og kigge på, så
de får en idé om, at hvis man er interesseret i at udfylde sin
fulde arbejdsuge, så kan man gøre det på den og den måde.
Undervisningsforberedelse, vejledninger, gruppevejledninger,
ekskursioner, e-læring og arkæologiske udgravninger vil også kunne
indgå i ugeplanen.
Jeg ser også gerne, at timer i en ugeplan kunne bestå i en tættere
kontakt til forskningen, så forskningsaktiviteterne indgår i vores
universitetspalet. En stor konference kunne også være åben for
studerende og tælle med som en del af et kursusforløb, og vi kan
arbejde på at åbne gæsteforelæsninger for studerende samt en bedre
udnyttelse af vores adjungerede professorer. Linket mellem
undervisning og forskning skal være tættere og mere
overbevisende.
Vores VIP'ere skal også holde sig kompetenceudviklede inden for
pædagogik og didaktik, og fremover vil vores adjunktpædagogikum
hedde universitetspædagogikum og være for alle. Der vil blive
iværksat en række skræddersyede kurser efter behov, så vi hele
tiden tager højde for nye tanker om, hvordan man indretter
læring.
Det pædagogiske charter handler om, hvad vi hele tiden skal være
opmærksomme på. Hvordan hænger undervisning og evalueringsformer
sammen? Hvordan opretholder man kvaliteten i undervisningen?
Hvordan får vi flere studerende igennem, og hvordan skabes
alignment mellem undervisning, vejledning og eksamensformer.
Charteret skal fungere som en slags hukommelse for alle ansatte
samt vejledning til studieledere og studienævnsmedlemmer, når de
indretter studier.
Hvis fusionen bliver en realitet fra 1. januar 2013, hvad
bliver så de første konkrete resultater?
Den første umiddelbare konsekvens vil være, at I vil blive
en integreret del af hele vores beslutningsstruktur og
udvalgsstruktur, og IVA vil være repræsenteret fuldstændig på linje
med vores institutter i direktionen, fakultetets samarbejdsudvalg,
akademisk råd mv. Der bliver selvfølgelig en overgangsperiode, men
så hurtigt som muligt skal I inddrages på linje med de øvrige
institutter.
Ellers vil mit gode råd være, at man skal slå koldt vand i blodet
og tænke i at fortsætte med den uddannelsesmæssige og
forskningsmæssige opgave, man hele tiden har haft på IVA. Den vil
man også have efter januar 2013. Det vil selvfølgelig være en god
idé at tænke i så konstruktive baner som overhovedet muligt, så man
meget gerne selv er med til at videreudvikle samarbejdet. Mange har
allerede indledt, eller er i gang med at indlede, et samarbejde.
Det vil aldrig blive et krav, men skal selvfølgelig ske på baggrund
af motivation.
I forhold til TAP-siden er vi meget opmærksomme på at få fusioneret
de to administrationer, så det giver god mening med hensyntagen til
alle. Det er en stor fordel, at vi har en lang overgangsperiode
frem til jeres flytning, hvor vi kan tænke det godt igennem og få
den bedst mulige synergi også her.
Jeg vil i øvrigt gøre alt for, at I skal beholde det stærke brand I
har i øjeblikket inden for vores ramme, så det bliver til gavn for
alle.
Af Bodil
Christensen