Masteruddannelsen på IVA giver dig mulighed for at opkvalificere dine kompetencer og danne bro mellem arbejdsopgaver og interesser. Her får du dine muligheder i 2013 samt fire masterstuderendes erfaringer og oplevelser med deres individuelle forløb.
I 2013 kan du sammensætte dit uddannelsesforløb med de af
følgende moduler, som passer dig. I forårssemestret 2013 er der
følgende moduler at vælge imellem:
Modulerne i efteråret 2013 er følgende:
- Informationskultur og systemdesign i organisationer (15
ECTS)
- Kulturformidling - rammer, rum og processer (15 ECTS)
- Informationskompetence og læring (15 ECTS)
Fire studerende,
fire masterforløb
De studerende på masteruddannelsen kommer fra mange forskellige
dele af arbejdslivet, har forskellige baggrunde for at
videreuddanne sig og har hver især sammensat deres uddannelse, så
den bedst matcher både deres interesser og arbejdsopgaver. Fælles
for dem er dog, at de har fået helt konkret viden og værktøjer med,
som de kan bruge som fagfolk og privatpersoner.
Jesper Betak Lund, bibliotekar på LollandBibliotekerne,
fortæller om sin baggrund for at tage en masteruddannelse på IVA:
"Jeg vil gerne opdateres og bygge videre på den uddannelse,
jeg allerede har taget, både fagligt og praktisk. Kulturområdet er
i konstant udvikling, og det er vigtigt for mig som menneske, som
medarbejder indenfor bibliotekssektoren og for den organisation,
jeg repræsenterer, at få nye vinkler, indgange, inspiration og
løsningsmuligheder til konkret løsning og inspiration til/af
arbejdsopgaverne
i det daglige."
"I øjeblikket følger jeg faget 'Ud af boxen -
brugerinddragelse og nye partnerskaber', og til foråret skal jeg
deltage i 'Kulturens rum under forvandling - arkitektur,
indretning og formidling'. Begge fag repræsenterer dele af mit
daglige arbejde. Dermed får jeg ny inspiration til mit daglige
virke og nye perspektiver på, hvordan man kan gøre det, forandre
det og videreudvikle det."
Hvad forventer du at få ud af masterforløbet?
"Jeg forventer at få teorier og tendenser præsenteret,
analyseret og diskuteret med kolleger indenfor kulturfag i bred
forstand. Muligheden for at kunne sætte mange af teorierne i spil
med kolleger udenfor ens daglige arbejdsløsning er en rigtig god
platform til, at man kan hjemtage en facilitering af faget, og hvad
det konkret kan bruges til i det daglige. Underviserne er gode til
at understøtte en proces, hvor vi hopper ind og ud af teorier med
afsæt og perspektivering i vores konkrete arbejdsliv. Det er en
fantastisk måde at få lov at forholde sig til aspekter af ens
arbejdsliv med teoretisk afsæt på. Alt i alt må man sige, at
det giver mig selv et højere niveau i min daglige opgaveløsning og
en bredere tilgang til mit fag."
"Helt konkret bruger jeg uddannelsen til opgaveløsning i det
daglige. Vekslen mellem teori og praksis er en rigtig god måde til
at løse opgaver på, der kan give inspiration og konkrete
løsninger på problemstillinger i hverdagen. Samtidig giver det mig
personligt en højere og bredere kompetenceprofil, der kan være
medvirkende og udslagsgivende for at kvalificere
mig til nye opgaver i min organisation."
Moduler som passer både interesser og
arbejdsopgaver
Helle Guldberg er projektleder på Biblioteket ved Københavns
Erhvervsakademi. Hun opdagede efter flere års overvejelser en
toningsmulighed omkring 'Innovativ biblioteksudvikling', hvor
modulerne både passede til hendes interessefelt og hendes
arbejdsopgaver.
"Jeg vælger moduler udelukkende efter de områder, der interesserer
mig, og som jeg mener er direkte implementerbare i forhold til mit
arbejde. De moduler, jeg indtil nu
har haft fornøjelsen af at deltage på, har været om
biblioteksrummet, formidling og nu innovation/entreprenørskab."
Hvordan kan du konkret bruge uddannelsen i dit job?
"Den re-framing af Kea bibliotek, som vi har påbegyndt, ville
finde sted, uagtet om
jeg deltog i masterforløbet eller ej. Men niveauet og hastigheden
ville formentlig være et andet. At have muligheden og frirummet til
at fordybe sig i litteratur, emner og diskussioner om de faglige
aspekter ved biblioteksudvikling, som jeg går og beskæftiger mig
med til daglig, er utrolig værdifuld. Så værdifuld at jeg ikke har
det særlig godt med, at forløbet snart afsluttes for mit
vedkommende."
Uddannelsen sætter gang i
idéudviklingen
To af de studerende har taget helt konkrete idéer med sig ud på
deres arbejdspladser. Anya Poulsen er ansat i DR i redaktionen DR
Kulturpartnere og fortæller: "Jeg lavede for eksempel en opgave i
litteraturformidling, hvor jeg udformede et koncept til et forløb
og en event omkring litteratur og rytmisk musik i DR-regi. Opgaven
var selvfølgelig mere teoritung, end et konceptforslag i DR
nogensinde ville være. Men den kan nemt omformes til et
konceptforslag, og da min redaktion ser ud til at skulle arbejde
med rytmisk musik i det kommende år, vil det jo være oplagt at
bringe dette koncept i spil. Så på den måde giver uddannelsen
konkret afkast til mit job."
Også for Jakob Hansen, der sidder som konsulent i Center for
kulturinstitutioner under Kulturstyrelsen, er der kommet noget
konkret ud af hans masterforløb: "Jeg har allerede fået en idé til
en mulig publikation, som er blevet positivt modtaget på min
arbejdsplads. Jeg håber at kunne følge op på den og få flere idéer,
der kan indgå i den del af mit arbejde, der handler om at styrke
rammebetingelser, udvikling og kvalitet på kulturinstitutioner. I
den forbindelse vil de ovennævnte forventninger om styrket
teoretisk perspektiv, mere reflekteret tilgang og indsigt på tværs
og i nye tendenser også fungere som en rygrad, jeg altid har med
mig, og som kan bidrage til at gøre mit arbejde mere kvalificeret
og mere
udviklingsorienteret."
Hvis det har vakt din interesse, så skynd dig:
Tilmeldingsfristen for 2013 er 1. december 2012. Du kan læse mere
om uddannelsesforløb
og moduler på hjemmesiden.
Af Rikke Schielder