Humaniora satser på strategisk udvikling

Humaniora satser på strategisk udvikling
Det moderne humaniora rækker hånden ud mod omverdenen. Chef for Strategienheden Anne Kahr Hällman på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet fortæller om arbejdet i Strategienheden – og om hvordan IVA bliver en central medspiller.

Fakultetets beredskabsfunktion
Anne Kahr Hällman kommer selv ud i receptionen for at tage i mod sin gæst. Det er det nemmeste, for den strategiske enhed gemmer sig på den anden side af en aflåst dør. Det bliver anderledes til januar, hvor enheden sammen med den øvrige fakultetsservice flytter til nye lokaler, og det ligger også mere i tråd med den samlende funktion, som strategienheden skal have, forklarer Anne Kahr Hällman.

"I strategienheden arbejder vi med strategi, udvikling og kommunikation. Vi understøtter blandt andet større, strategiske udviklingsprojekter, som fx udviklingen af et nyt pædagogisk center. Samtidig fungerer vores afdeling som et beredskab, der er fleksibelt og parat til at rykke på initiativer udefra, for det meste fra direktionen. Som for eksempel i
foråret, hvor afdelingen blev bedt om i samarbejde med Syddansk Universitet og Aalborg Universitet at arrangere en stor international konference om humanistisk innovation, der løb af stabelen den 12. juni i år."

Med til "beredskabsfunktionen" hører også udarbejdelse af evalueringer og kortlægningerne for direktionen på fakultetet. Strategienheden har for eksempel gennemført en evaluering af det såkaldte forskningsuddannelsesprogramsystem og foretaget interviews og spørgeskemaundersøgelser.

Det er også den strategiske enhed, der faciliterer Humanioras interne strategiarbejde i forbindelse med Københavns Universitets overordnede 2016-strategi. På Humaniora har man tilstræbt at gøre processen så transparent som muligt. Der er iværksat en proces, der tydeliggør retningen for både uddannelse og forskning på Humaniora, så hver enkelt enhed på HUM får et mere klart billede af, hvilken rolle de spiller i det store Humaniora-spil. Alle har haft mulighed for at byde ind med emner, der afspejler alt, hvad der rører sig, og det har resulteret i 12 overordnede temaer, der nu er omdrejningspunkterne for det videre strategiske arbejde og de konkrete handlingsplaner, som strategienheden skal hjælpe i gang.

Udvikling af et universitetspædagogisk center
Strategiarbejde betyder ikke, at huset står stille. Visse dele af strategien er allerede i gang med at blive implementeret. Det gælder fx styrkelse af det pædagogiske område. Igennem det sidste års tid har strategienheden faciliteret udviklingen af nyt pædagogikum og en helt ny pædagogisk enhed på Humaniora. I den forbindelse deltog Anne Kahr Hällman i IVAs interne pædagogik-internat - og fandt det meget inspirerende at opleve så stor seriøsitet og højt fagligt engagement omkring det pædagogiske område fra både undervisere og ledelsen. Igennem et år har Strategienheden arbejdet med udviklingen af det universitetspædagogiske center. Men nu er tiden kommet til, at centret skal i drift og stå på egne ben med egen centerleder og kursusleder og den 1.12. tiltræder den nye centerleder. Når processen og udviklingsdelen er slut, siger strategienheden farvel til projektet og kaster sig over nye opgaver. Dog med tråd i og back up til den nyansatte centerleder.

Støtte til forskerne
En central del af Strategienheden udgøres af Forskerstøtte-teamet. Teamet yder hjælp og assistance til forskerne i forbindelse med diverse fondsansøgninger, hjælp til at finde samarbejdspartnere internt på fakultetet, på andre fakulteter og i omverdenen i det hele taget.

"Vi er i gang med at styrke dette område, så vi i højere grad kommer til at arbejde strategisk og proaktivt, og så vi sørger for også at tage fat i de forskere, der har fået bevilling med henblik på at afklare de næste steps. Her arbejder Strategienheden blandt andet tæt sammen med den nye prodekan for omverdensrelationer," fortæller Anne Kahr Hällmann.

"Strategienheden har for øvrigt fire VIP'er fast tilknyttet. De fungerer som sounding board for afdelingen," forklarer Anne Kahr Hällman.

Hvor skal humaniora bevæge sig hen?
"Det drejer sig først og fremmest om en øget grad af omverdenskontakt, både tværfakultært men også i relation til private og offentlige virksomheder. Vi vil gerne tydeliggøre humanioras samfundsrelevans og vise hvad vej, vi går. Vi vil også gerne synliggøre, hvad man kan bruge de færdige humanister til. Men måske fremfor alt at vores faglighed bliver indtænkt centralt i tværfakultære forskningsprojekter, så vi ikke bare lever op til fordommen om humanister, der sidder og kigger på de kvalitative data henne
i hjørnet. Vi arbejder på at synliggøre, at innovation ikke nødvendigvis indebærer udvanding af humaniora som fag, men tværtimod at netop humanistisk kernefaglighed kan lede til innovation."

"Vi har også fokus på, hvad det vil sige at være humaniorastuderende og er derfor i gang med et opgradere hele det uddannelsesmæssige perspektiv med fokus på nye læringsformer og et attraktivt studiemiljø. Det skal være givende både fagligt og socialt, så de studerende har lyst til at opholde sig på humaniora. Det er bl.a. derfor, vi har udviklet det universitetspædagogiske center."

Hvad ser du allermest frem til ved samarbejdet med IVA?
"På det pædagogiske område har jeg været optaget af jeres udviklingsprojekt. I har fået etableret et miljø, hvor det pædagogiske virkelig bliver taget alvorligt. I har i høj grad gjort det, som vi står overfor at skulle gøre, så jeg glæder mig til, at vi kan slå kræfterne sammen. For mig at se, er det vigtigt, at det pædagogisk-didaktiske aspekt er en parallel
faglighed, der bliver taget alvorligt. Vi har igennem flere år sagt, at vi tager det alvorligt, men når folk har sendt ansøgninger ind til VIP-stillinger, så har der alligevel - groft sagt -
kun været én ting der talte, nemlig publikationslisten. Det laver vi om på nu, hvor det bliver ekspliciteret i alle VIP-opslag, at forskning og undervisning vægtes lige højt på Humaniora. Vi vil gerne udvikle nye former, som gør det lettere at dokumentere en pædagogisk praksis. Måske med øget grad af Podcast og andre digitale medier, som man kan vedlægge sin ansøgning."

"Noget af det, jeg kender IVA for er, at I meget tidligt har haft fat i aftagerperspektivet, og har drejet uddannelsen i en retning, så man udefra kan se, hvad man kan bruge jeres kandidater til. Det tror jeg, vi kan lære noget af. I har skabt en tydelig IVA-profil, og virkelig foretaget et ryk, det er værd at skele til. I er, som jeg ser det, et eksempel på et vellykket profileringsarbejde. Derfor er det også til alles fordel, at I bevarer jeres stærke image. Men det er også vigtigt, at I alle sammen får en bevidsthed om, at I er en del af fakultetet, og at vi arbejder sammen på et stort, fælles projekt. Det kræver noget af både jer og af os at få skabt den følelse af sammenhæng og fællesskabsånd."

Af Bodil Christensen


12 temaer for det strategiske arbejde på Humanistisk Fakultet

Universitetspædagogisk satsning

Fuldtidsuddannelser af højeste kvalitet

Live University

Tidligere og bredere fokus på karrierespor

Målrettet og kvalificeret efter- og videreuddannelse

Sprogsatsningen

Øget internationalisering

Øget dialog med omverdenen

Innovation via tværfaglige samarbejder

Målrettet og kvalificeret forskerstøtte

Bedre ledelsesinformation og bedre intern dialog på HUM

Bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø

I har skabt en tydelig IVA-profil, og virkelig foretaget et ryk, det er værd at skele til. I er, som jeg ser det, et eksempel på et vellykket profileringsarbejde. Derfor er det også til alles fordel, at I bevarer jeres stærke image. Men det er også vigtigt, at I alle sammen får en bevidsthed om, at I er en del af fakultetet, og at vi arbejder sammen på et stort, fælles projekt.

Anna Kahr Hällman