Det moderne humaniora rækker hånden ud mod omverdenen. Chef for Strategienheden Anne Kahr Hällman på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet fortæller om arbejdet i Strategienheden – og om hvordan IVA bliver en central medspiller.
Fakultetets beredskabsfunktion
Anne Kahr Hällman kommer selv ud i receptionen for at
tage i mod sin gæst. Det er det nemmeste, for den strategiske enhed
gemmer sig på den anden side af en aflåst dør. Det bliver
anderledes til januar, hvor enheden sammen med den øvrige
fakultetsservice flytter til nye lokaler, og det ligger også mere i
tråd med den samlende funktion, som strategienheden skal have,
forklarer Anne Kahr Hällman.
"I strategienheden arbejder vi med strategi, udvikling og
kommunikation. Vi understøtter blandt andet større, strategiske
udviklingsprojekter, som fx udviklingen af et nyt pædagogisk
center. Samtidig fungerer vores afdeling som et beredskab, der er
fleksibelt og parat til at rykke på initiativer udefra, for det
meste fra direktionen. Som for eksempel i
foråret, hvor afdelingen blev bedt om i samarbejde med Syddansk
Universitet og Aalborg Universitet at arrangere en stor
international konference om humanistisk innovation, der løb af
stabelen den 12. juni i år."
Med til "beredskabsfunktionen" hører også udarbejdelse af
evalueringer og kortlægningerne for direktionen på fakultetet.
Strategienheden har for eksempel gennemført en evaluering af det
såkaldte forskningsuddannelsesprogramsystem og foretaget interviews
og spørgeskemaundersøgelser.
Det er også den strategiske enhed, der faciliterer Humanioras
interne strategiarbejde i forbindelse med Københavns Universitets
overordnede 2016-strategi. På Humaniora har man tilstræbt at
gøre processen så transparent som muligt. Der er iværksat en
proces, der tydeliggør retningen for både uddannelse og forskning
på Humaniora, så hver enkelt enhed på HUM får et mere klart billede
af, hvilken rolle de spiller i det store Humaniora-spil. Alle har
haft mulighed for at byde ind med emner, der afspejler alt, hvad
der rører sig, og det har resulteret i 12 overordnede temaer, der
nu er omdrejningspunkterne for det videre strategiske arbejde og de
konkrete handlingsplaner, som strategienheden skal hjælpe i
gang.
Udvikling af et universitetspædagogisk center
Strategiarbejde betyder ikke, at huset står stille. Visse
dele af strategien er allerede i gang med at blive implementeret.
Det gælder fx styrkelse af det pædagogiske område. Igennem det
sidste års tid har strategienheden faciliteret udviklingen af nyt
pædagogikum og en helt ny pædagogisk enhed på Humaniora. I den
forbindelse deltog Anne Kahr Hällman i IVAs interne
pædagogik-internat - og fandt det meget inspirerende at opleve så
stor seriøsitet og højt fagligt engagement omkring det pædagogiske
område fra både undervisere og ledelsen. Igennem et år har
Strategienheden arbejdet med udviklingen af det
universitetspædagogiske center. Men nu er tiden kommet til, at
centret skal i drift og stå på egne ben med egen centerleder og
kursusleder og den 1.12. tiltræder den nye centerleder. Når
processen og udviklingsdelen er slut, siger strategienheden farvel
til projektet og kaster sig over nye opgaver. Dog med tråd i og
back up til den nyansatte centerleder.
Støtte til forskerne
En central del af Strategienheden udgøres af
Forskerstøtte-teamet. Teamet yder hjælp og assistance til forskerne
i forbindelse med diverse fondsansøgninger, hjælp til at finde
samarbejdspartnere internt på fakultetet, på andre fakulteter og i
omverdenen i det hele taget.
"Vi er i gang med at styrke dette område, så vi i højere grad
kommer til at arbejde strategisk og proaktivt, og så vi sørger for
også at tage fat i de forskere, der har fået bevilling med henblik
på at afklare de næste steps. Her arbejder Strategienheden blandt
andet tæt sammen med den nye prodekan for omverdensrelationer,"
fortæller Anne Kahr Hällmann.
"Strategienheden har for øvrigt fire VIP'er fast tilknyttet. De
fungerer som sounding board for afdelingen," forklarer Anne Kahr
Hällman.
Hvor skal humaniora bevæge sig hen?
"Det drejer sig først og fremmest om en øget grad af
omverdenskontakt, både tværfakultært men også i relation til
private og offentlige virksomheder. Vi vil gerne tydeliggøre
humanioras samfundsrelevans og vise hvad vej, vi går. Vi vil også
gerne synliggøre, hvad man kan bruge de færdige humanister til. Men
måske fremfor alt at vores faglighed bliver indtænkt centralt i
tværfakultære forskningsprojekter, så vi ikke bare lever op til
fordommen om humanister, der sidder og kigger på de kvalitative
data henne
i hjørnet. Vi arbejder på at synliggøre, at innovation ikke
nødvendigvis indebærer udvanding af humaniora som fag, men
tværtimod at netop humanistisk kernefaglighed kan lede til
innovation."
"Vi har også fokus på, hvad det vil sige at være
humaniorastuderende og er derfor i gang med et opgradere hele det
uddannelsesmæssige perspektiv med fokus på nye læringsformer og et
attraktivt studiemiljø. Det skal være givende både fagligt og
socialt, så de studerende har lyst til at opholde sig på humaniora.
Det er bl.a. derfor, vi har udviklet det universitetspædagogiske
center."
Hvad ser du allermest frem til ved samarbejdet med
IVA?
"På det pædagogiske område har jeg været optaget af
jeres udviklingsprojekt. I har fået etableret et miljø, hvor det
pædagogiske virkelig bliver taget alvorligt. I har i høj grad gjort
det, som vi står overfor at skulle gøre, så jeg glæder mig til, at
vi kan slå kræfterne sammen. For mig at se, er det vigtigt, at det
pædagogisk-didaktiske aspekt er en parallel
faglighed, der bliver taget alvorligt. Vi har igennem flere år
sagt, at vi tager det alvorligt, men når folk har sendt
ansøgninger ind til VIP-stillinger, så har der alligevel - groft
sagt -
kun været én ting der talte, nemlig publikationslisten. Det laver
vi om på nu, hvor det bliver ekspliciteret i alle VIP-opslag, at
forskning og undervisning vægtes lige højt på Humaniora. Vi vil
gerne udvikle nye former, som gør det lettere at dokumentere en
pædagogisk praksis. Måske med øget grad af Podcast og andre
digitale medier, som man kan vedlægge sin ansøgning."
"Noget af det, jeg kender IVA for er, at I meget tidligt har
haft fat i aftagerperspektivet, og har drejet uddannelsen i en
retning, så man udefra kan se, hvad man kan bruge jeres kandidater
til. Det tror jeg, vi kan lære noget af. I har skabt en tydelig
IVA-profil, og virkelig foretaget et ryk, det er værd at skele til.
I er, som jeg ser det, et eksempel på et vellykket
profileringsarbejde. Derfor er det også til alles fordel, at I
bevarer jeres stærke image. Men det er også vigtigt, at I alle
sammen får en bevidsthed om, at I er en del af fakultetet, og at vi
arbejder sammen på et stort, fælles projekt. Det kræver noget af
både jer og af os at få skabt den følelse af sammenhæng og
fællesskabsånd."
Af Bodil
Christensen