Inddragelse engagerer de studerende

Inddragelse engagerer de studerende
Inddragelse, ansvar og gode råd fra studerende har været med til at gøre faget Informationsarkitektur både sjovt og spændende. Det fortæller de 1. årsstuderende, som har Toine Bogers i faget.

Nede i de studerendes lokaler sidder et par 1. årsstuderende og hygger mellem deres forelæsninger. Jeg har gjort dem selskab for at høre, hvad de synes om IVA og de fag, de har. Et par af dem fremhæver, at et af deres bedste fag er Informationsarkitektur, fordi de skal stå til ansvar for deres egen undervisning. Det gør mig nysgerrig, og jeg får lov til at deltage i en time og tale lidt med de studerende.

"Informationsarkitektur er et af de fag, jeg bedst kan lide", siger Martin Colin. "Toine er rigtig god til at variere undervisningen. Han er en god formidler med relevante eksempler. Vi skal selv deltage, og så spørger han os om, hvad han kan gøre bedre. Det kan jeg rigtig godt lide", uddyber Martin Colin.

Ifølge Toine er der ikke så megen videnskab bag hans undervisning. "Det gælder om at kunne sætte sig i de studerendes sted og tænke eksempler, som de kan relatere til. Jeg har altid selv haft det sådan, at hvis jeg hører noget, så kan jeg huske det et vist stykke tid, fordi jeg har en god hukommelse. Men hvis der ikke kommer konkrete eksempler, så bliver min hjerne fyldt op med anden overflødig information eller ny viden i løbet af kort tid", fortæller Toine Bogers.

Martin midt
Studerende Martin Colin

Pædagogiske værktøjer skaber læring
"Jeg tror på, at vi alle kan blive gode til det, vi sætter os for. Det handler om den energi, vi lægger i arbejdet og om at øve sig. Det handler om, at de alle skal blive i stand til at præsentere og overvinde angsten for at stå over for andre. Kun ved at øve sig bliver man god, og det er det, jeg gerne vil lære de studerende", forklarer Toine.

Præsentationsteknik og skriftlig fremstilling er ikke en del af pensum. Alligevel har Toine valgt at lære de studerende på 1. semester at tænke i, hvordan de arbejder med deres formidling. Han oplever, at ældre studerende stadig kæmper med at skulle præsentere, og han ønsker, at det skal blive naturligt for dem.

Toine beder ofte sine studerende om feedback på undervisningen og øvelser. Dels for at høre, hvad de mener, men også fordi han tager sin egen medicin - og den eneste måde, man ifølge Toine kan blive bedre på, er ved at lære af sine fejl.

"Når jeg går så meget op i, at de bliver gode, så er det jo fordi, vi ikke taler om en tilfældig præsentation én gang i deres liv. Det her er deres studie, og de skal lære noget, som de skal bruge senere på studiet og måske senere i livet. At bede om feedback handler også om ærlighed. Jeg vil gerne lære de studerende noget nyt. Jeg tror på, at de med deres feedback er med til at forbedre kurset - især hvis de har følelsen af, at jeg rent faktisk lytter til dem", siger Toine.

Ignite hjælper de studerende til at lære
Ignite præsentationsmåden med 5 minutters præsentation og 15 sekunder per slide har vist sig at være en øvelse, som virkelig fungerer for de studerende. Signe Toft Olsen har lige været på i fem minutter, hvor hun har holdt oplæg om Navigation og Social Tagging Systems. Emnet er en del af pensum, og alle studerende har læst den samme tekst. Signe har så fået til opgave at lave en Ignite-talk. Hun har tidligere læst til sygeplejerske, men det er første gang, hun prøver den form for fremlæggelse.

Signe midt
Studerende Signe Toft Olsen

"Det er en rigtig god måde at få kogt en masse information ned på. Som fremlægger kræver det virkelig, at du forstår teksten. Jeg har brugt ret lang tid på at sætte mig ind i stoffet og tænke i billeder, der kunne formidle budskabet. Præsentationen er også med til at udvikle mig, og jeg synes, det er en god måde at variere undervisningen på", fortæller Signe Toft Olsen.

Martin Colin synes også, at Ignite er en god måde at få opsummeret teksten på. Han var en af de første på holdet til at fremlægge. "Det var meget taktisk. Jeg tænkte, at så havde de andre ikke noget at sammenligne med! Det er en god måde at inddrage de studerende på. For det første kræver det, at du har læst godt, og du har et indblik i det stof, du skal videreformidle. Derudover lærer du også at tænke formidling bredt", siger Martin Colin.


Af Camilla Vang Arffmann