Inddragelse, ansvar og gode råd fra studerende har været med til at gøre faget Informationsarkitektur både sjovt og spændende. Det fortæller de 1. årsstuderende, som har Toine Bogers i faget.
Nede i de studerendes lokaler sidder et par 1. årsstuderende og
hygger mellem deres forelæsninger. Jeg har gjort dem selskab for at
høre, hvad de synes om IVA og de fag, de har. Et par af dem
fremhæver, at et af deres bedste fag er Informationsarkitektur,
fordi de skal stå til ansvar for deres egen undervisning. Det gør
mig nysgerrig, og jeg får lov til at deltage i en time og tale lidt
med de studerende.
"Informationsarkitektur er et af de fag, jeg bedst kan lide",
siger Martin Colin. "Toine er rigtig god til at variere
undervisningen. Han er en god formidler med relevante eksempler. Vi
skal selv deltage, og så spørger han os om, hvad han kan gøre
bedre. Det kan jeg rigtig godt lide", uddyber Martin Colin.
Ifølge Toine er der ikke så megen videnskab bag hans undervisning.
"Det gælder om at kunne sætte sig i de studerendes sted og tænke
eksempler, som de kan relatere til. Jeg har altid selv haft det
sådan, at hvis jeg hører noget, så kan jeg huske det et vist stykke
tid, fordi jeg har en god hukommelse. Men hvis der ikke kommer
konkrete eksempler, så bliver min hjerne fyldt op med anden
overflødig information eller ny viden i løbet af kort tid",
fortæller Toine Bogers.
Studerende Martin Colin
Pædagogiske værktøjer skaber læring
"Jeg tror på, at vi alle kan blive gode til det, vi sætter os for.
Det handler om den energi, vi lægger i arbejdet og om at øve sig.
Det handler om, at de alle skal blive i stand til at præsentere og
overvinde angsten for at stå over for andre. Kun ved at øve sig
bliver man god, og det er det, jeg gerne vil lære de studerende",
forklarer Toine.
Præsentationsteknik og skriftlig fremstilling er ikke en del af
pensum. Alligevel har Toine valgt at lære de studerende på 1.
semester at tænke i, hvordan de arbejder med deres formidling. Han
oplever, at ældre studerende stadig kæmper med at skulle
præsentere, og han ønsker, at det skal blive naturligt for
dem.
Toine beder ofte sine studerende om feedback på undervisningen og
øvelser. Dels for at høre, hvad de mener, men også fordi han tager
sin egen medicin - og den eneste måde, man ifølge Toine kan blive
bedre på, er ved at lære af sine fejl.
"Når jeg går så meget op i, at de bliver gode, så er det jo fordi,
vi ikke taler om en tilfældig præsentation én gang i deres liv. Det
her er deres studie, og de skal lære noget, som de skal bruge
senere på studiet og måske senere i livet. At bede om feedback
handler også om ærlighed. Jeg vil gerne lære de studerende noget
nyt. Jeg tror på, at de med deres feedback er med til at forbedre
kurset - især hvis de har følelsen af, at jeg rent faktisk lytter
til dem", siger Toine.
Ignite hjælper de studerende til at lære
Ignite præsentationsmåden med 5 minutters præsentation og 15
sekunder per slide har vist sig at være en øvelse, som virkelig
fungerer for de studerende. Signe Toft Olsen har lige været på i
fem minutter, hvor hun har holdt oplæg om Navigation og Social
Tagging Systems. Emnet er en del af pensum, og alle studerende har
læst den samme tekst. Signe har så fået til opgave at lave en
Ignite-talk. Hun har tidligere læst til sygeplejerske, men det er
første gang, hun prøver den form for fremlæggelse.
Studerende Signe Toft Olsen
"Det er en rigtig god måde at få kogt en masse information ned på.
Som fremlægger kræver det virkelig, at du forstår teksten. Jeg har
brugt ret lang tid på at sætte mig ind i stoffet og tænke i
billeder, der kunne formidle budskabet. Præsentationen er også med
til at udvikle mig, og jeg synes, det er en god måde at variere
undervisningen på", fortæller Signe Toft Olsen.
Martin Colin synes også, at Ignite er en god måde at få opsummeret
teksten på. Han var en af de første på holdet til at fremlægge.
"Det var meget taktisk. Jeg tænkte, at så havde de andre ikke noget
at sammenligne med! Det er en god måde at inddrage de studerende
på. For det første kræver det, at du har læst godt, og du har et
indblik i det stof, du skal videreformidle. Derudover lærer du også
at tænke formidling bredt", siger Martin Colin.
Af Camilla Vang Arffmann