Hvordan søger man i multimedier?

Hvordan søger man i multimedier?
Den 24. og 25. oktober 2012 afholdte IVA den tiende udgave af AMR, den internationale workshop om adaptive mutimedia retrieval.

Workshoppen var arrangeret af Andreas Nürnberger og Sebastian Stober fra Otto-von-Guericke-University i Magdeburg, Marcin Detyniecki fra Centre National de la Researche Scientifique ved LIP6 i Paris samt Birger Larsen, lektor ved IVA.

Hvad er adaptive multimedia retrieval?
I takt med at internettet i eksponentiel grad fyldes af information i form af video, lyd og billeder, bliver det i stadig højere grad klart, at der behøves nye måder at søge i, kategorisere og præsentere al denne information. På AMR 2012 workshoppen fremlægges forskning i og erfaringer med intelligente måder at imødekomme behovet for information retrieval i multimedier.

Ifølge Adreas Nürnberger, som er program chair for workshoppen, er idéen bag AMR "to exchange ideas between communities. We started it 10 years ago, as there were usually problems of adaptivity in information retrieval interfaces not covered by the main conferences."

Problematikken indenfor feltet bliver i høj grad et spørgsmål om at få computeren til at se verden sådan, som vi som mennesker gør og vice versa. Professor Lars Kai Andersen fra DTU, en af tre keynote speakers ved workshoppen, præsenterede billedet nedenfor. De fleste vil uden problemer kunne genkende omridset af en dalmatiner i det plettede mønster til venstre, hvorimod opgaven for en computer er næsten umulig.


Gestalt midtEn gestalt-tegning af en dalmatiner

Dermed bliver opgaven med multimedia information retrieval et spørgsmål om at mægle mellem mennesker og computere og omsætte vores komplekse kognitive komponenter til elementer, som computeren forstår og ligeledes den anden vej med de data, som returneres. Dermed søges der at bygge bro over den semantiske kløft mellem menneske og maskine, som Mark Hughes fra Dublin City University udtrykte det i sin præsentation.

AMR 2012
På AMR udforskes forskellige tilgange til problemstillingen. Keynote speaker Lars Kai Hansen prøver i sin forelæsning "The Cognitive Components of Digital Media" at bryde medier ned i mindre bestanddele set ud fra menneskets kognitive mønstre. Anca-Livia Radu m.fl. fra University of Trento forsøger at bruge crowd-sourced (altså, brugergenereret) analyse af billeder til at bestemme ensartethed og forskellighed. Andre bruger lokation som en parameter til at inddele og kategorisere video, audio og billeder. David Hauger og Markus Schedl fra Johannes Keplet University, Linz bruger for eksempel en brugers placering igennem Twitter, sammenholdt med de tweets om musik som brugeren poster, til at samle information om musikpræferencer i et geografisk perspektiv.


Mønstre midt
David Hauger og Markus Schedl har udviklet et program til at undersøge mønstre i musikpræferencer ud fra data indsamlet fra Twitter. Foto: Sebastian Stober.

 
Når brugeren selv kigger under hjelmen
Gæsteforedragsholder Professor Arjen P. De Vries fra CWI Amsterdam benytter en anden tilgang til informationssøgning, end den vi ser mest i dag. De Vries arbejder i øjeblikket på et søgningsværktøj ved sit firma Spinque, der i højere grad er gennemsigtigt og tillader brugeren at beholde muligheden for at redigere søgekriterierne, i stedet for at værktøjet tilpasser sig brugeren. I stedet for at lade computeren antage søgekriterierne og afveje dem internt inden resultatet forevises brugeren, ser De Vries på hvilke muligheder, der opstår, hvis brugeren i højere grad kan se 'under hjelmen' på maskineriet og selv modificere indstillingerne. Dette minder om en tidligere måde at søge på, hvor brugeren gerne skulle kende til wildcards og boolean operators (som f.eks. at hvis man skriver "horse AND carriage" returneres kun de resultater hvor begge ord opstår), inden algoritmerne bag søgemaskiner blev så intelligente, at det ikke længere var nødvendigt.
 
 
De Vries midt
Arjen P. De Vries præsenterer sin tilgang til information retrieval med mere integreret brugerkontrol og transparens. Foto: Sebastian Stober.

De Vries mener, at mere gennemsigtighed giver brugeren en måde at tage over på, når systemet fejler, men også at der er risiko for, at for mange håndtag at stille på potentielt kan gøre søgeresultatet dårligere og mere uoverskueligt. På denne måde med øget gennemsigtighed giver det også brugeren en mulighed for at undgå 'filter bubbles'. Filter bubbles opstår, når f.eks. google antager visse ting om brugerens interesser og prioriterer søgeresultater baseret på disse antagelser. Dette bevirker, at søgeresultaterne i højere grad ikke afspejler virkeligheden, som den forekommer men med en vis forudindtagethed i forhold til brugeren. Se en TED Talk om filter bubbles.

 
Af Stíne Rosenbeck Christensen


Om AMR-workshoppen

Workshoppens placering i København og på i IVA udspringer af samarbejdet i MUMIA EU COST netværket. AMR 2012 havde de 30 deltagere, der ud over de faglige indlæg også besøgte Statens Museum for Kunst for at se på SMKs interaktive formidling af kunst. Se flere billeder fra workshoppen.